راهنمای مسیر آموزشی مدرک MCSA 2016

سری راهنماهای مسیر آموزشی قطب نما پست هایی آموزشی دنباله داری هستند که با هدف کمک به متقاضیان اخذ مدارک تخصصی شبکه و IT  تهیه می شوند. ما در این سری از پست ها قصد داریم تا هر بار با پرداختن به یکی از مدارک تخصصی، شما را از راه های چگونگی دریافت آن مدرک، فرصت های شغلی مرتبط با دارندگان آن مدرک و نیز آن چه که در ادامه مسیر پیش روی شماست،  آگاه سازیم.

در کنار عرضه ویندوز سرور 2016، مایکروسافت مجموعه ای جدید از مهارت ها، فناوری ها و دست آوردهای اخیر خود را نیز به نمایش گذاشت. با این کار مایکروسافت این فرصت را برای حرفه ای های حوزه IT فراهم نمود تا شانس این را داشته باشند در کنار فراگیری نحوه کار با سری جدید از محصولات مایکروسافت، دانش، توانایی ها و مهارت های خود را نیز همگام با آن بروزرسانی نمایند. مدرک MCSA: Windows Server 2016 دانشجویان را آماده می سازد تا در قالب یک ادمین سیستم، ادمین شبکه، متخصص شبکه های کامپیوتری و غیره مشغول به فعالیت گردند.

 

مدرک MCSA: Windows Server 2016

مدرک Microsoft Certified Solutions Associate: Windows Server 2016 یا به اختصار MCSA 2016 با هدف ارائه مجموعه مهارت های مورد نیاز برای مدیریت ویندوز سرور 2016 طراحی شده است و در بردارنده موضوعاتی همچون نصب و راه اندازی راهکارهای ذخیره سازی، Hyper-V و ویندوز کانتینرها؛ DNS،DHCP، مدیریت آی پی آدرس ها و زیر ساخت های پیشرفته؛ مدیریت سرویس های  Active Directory Domain، group policy، Nano Server و غیره می گردد.

نکته جالب توجه در رابطه با مدرک Windows Server 2016 مسئله وجود کانتینرهاست، چیزی که تا پیش از این تقریبا به طور انحصاری تحت اختیار Linux/UNIX بود. رویکرد تازه اتخاذ شده از جانب مایکروسافت به نوعی بیانگر روی خوش نشان دادن مایکروسافت به اپن سورس و پذیرفتن آن تفسیر می شود.

 

مدرک MCSA: Windows Server 2016 از سه آزمون تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از:

 

اگرچه مدرک MCSA 2016 یک مدرک سطح متوسط به حساب می آید، اما هیچ دوره یا مدرکی به عنوان پیش نیاز برای آن معرفی نشده است. با این حال عموما به کسانی که خواهان اخذ مدرک MCSA 2016 هستند توصیه می گردد که از یک سری مبانی اولیه برای شرکت در این دوره ها برخوردار باشند. در ایران بیشتر به داوطلبین توصیه می گردد که دوره مقدماتی شبکه یعنی Network+ را از پیش گذرانده باشند، البته در این بین بسیاری از آموزشگاه ها، دوره های MCSA را به جای برگزاری جداگانه هر یک از این سه آزمون به صورت پک MCSA 2016 برگزار می کنند و سعی می کنند تا دوره نتورک پلاس (یا دوره MTA مایکروسافت که از نظر سطح علمی برابر با دوره نتورک پلاس است) را در دل این دوره های فشرده مایکروسافت بگنجانند تا هم در زمان و هم هزینه، صرفه جویی کنند و عملا دانشجویان برای شرکت در این دوره ها مشکلی نداشته و کار را کاملا از ابتدا شروع کنند.

 

جزئیات آزمون MCSA 2016

همانطور که گفته شد برای اخذ مدرک MCSA: Windows Server 2016 شما می بایست سه آزمون زیر را پشت سر بگذارید:

  • آزمون 740-70، 741-70 و 742-70

مدت زمان آزمون: 120 دقیقه (برای هر آزمون)

تعداد سوالات: 40-60* سوال (برای هر آزمون)

نوع سوالات : چند گزینه ای، پاسخ کوتاه، Drag and drop و ... (جزئیات بیشتر نوع سوالات)

مدرک MCSA

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون جزئیات مربوط به هر یک از آزمون های مایکروسافت به صفحه اختصاصی آن ها نیز مراجعه کنید:

 

*مایکروسافت تعداد دقیق سوالات خود را اعلام نکرده است و دانشجویان در هر بار با تعداد مختلفی از سوالات روبرو بوده اند که در بازه مذکور بوده است.

 

آزمون های مایکروسافت معمولا به چالش برانگیر بودن شهره هستند. به همین خاطر گاها برای دانشجویان پیش آمده که برای اخذ نمره مطلوبشان مجبور شوند تا بیش از یکبار در آزمون شرکت کنند.

 

تمدید مدرک MCSA 2016

ساده بگوییم، مدرک MCSA منقضی نمی شود. معنی این جمله این است که شما برای معتبر نگه داشتن مدرک MCSA خود نیازی به تمدید آن و یا ادامه تحصیل ندارید. مدارک MCSA، تا مدت زمانی که فناوری مرتبط با آن مدارک کنار گذاشته نشده باشد یا در اصطلاح آپدیت نشده باشند معتبر هستند و طول عمر آنان، به طول عمر آن فناوری بستگی دارد.

 

گام بعدی پس از دریافت مدرک MCSA 2016

با اخذ مدرک MCSA مایکروسافت راه شما برای به دست آوردن طیف وسیعی از مدارک مایکروسافت باز خواهد شد. بسیاری از دانشجویان پس از اخذMCSA: Windows Server 2016 ، به سراغ گام بعدی، یعنی مدرک MCSE (Microsoft Certified Solutions Expert) می روند. بر اساس راهنمای مسیر مدارک 2016 مایکروسافت، یک انتخاب برای دارندگان این مدرک این است که پس از این مرحله به دنبال مدرک MCSE: Cloud Platform and Infrastructure بروند. اما انتخاب های این افراد به این نقطه ختم نمی شود و دارندگان مدرک MCSA: Windows Server 2016 می توانند به سراغ دیگر مدارک سطح MCSA ای بروند که به خوبی از Windows Server 2016  پشتیبانی می کنند، این مدارک عبارتند از:

  • MCSA: Cloud Platform
  • MCSA: Linux on Azure
  • MCSA: Windows 10
  • MCSA: Office 365

اما در بین متقاضیان و یا دارندگان این مدرک قطعا کسانی نیز وجود دارند که از خود می پرسند" اگر نخواهیم مدارک مایکروسافت را ادامه بدهیم باید چکار کنیم؟"، در پاسخ به پرسش این طیف از مخاطبین می بایست بگوییم که در این زمینه هیچ مشکلی نیست و شما در صورت تمایل می توانید تا در ادامه مسیر به سراغ دیگر برندها نیز بروید. در این رابطه بد نیست بدانید که اکثر افرادی که در این مرحله تصمیم به تغییر مسیر گرفتند اغلب به سراغ یکی از مدارک زیر رفته اند:

 

کار و درآمد دارندگان مدرک MCSA 2016

فرصت های شغلی مدرک MCSA

همانطور که در ابتدای راهنما نیز عنوان شد داوطلبین پس از اخذ این مدرک می توانند فعالیت خود را به عنوان ادمین سیستم، مهندس سیستم، مدیر شبکه، مدیر IT و غیره شروع کنند. بنابر اعلام سایت Payscale.com که مرجع خارج از کشور ما در بحث حقوق و دستمزد در سری راهنماهای قطب نما بوده، دارندگان این مدرک سالانه بین $42,793 تا $136,630 در آمد دارند. در داخل ایران نیز به دلیل گستردگی و همه گیر شدن محصولات کمپانی مایکروسافت، بازار کار نیز نسبت به جذب این دسته از افراد متخصص روی خوش نشان می دهد .برای آگاهی هر چه دقیق تر از فرصت های شغلی موجود برای دارندگان این مدرک می توانید  به سایت های کاریابی مراجعه کنید.

 

در رابطه با مدارک مایکروسافت

مدارک مایکروسافت 2016

مدارک مایکروسافت دارای ساختاری هرمی شکل هستند، به نحوی که هر سطح از مدارک باعث آمادگی فرد برای اخذ مدارک سطح بالاتر می گردد. در کف این هرم دوره MTA (Microsoft Technology Associate) قرار دارد که به مبانی و اصول IT اختصاص دارد. سطح بالاترهرم را مدارک سطح MCSA (Microsoft Certified Solutions Associate) و نیز MCSD (Microsoft Certified Solutions Developer) تشکیل می دهند، مدارک این سطح بسیار پر متقاضی هستند و دوره های محبوب و پرطرفداری همچونServer ، Office 365 و Azure نیز در این سطح قرار می گیرند. اما آخرین سطح از مدارک مایکروسافت را مدارک سطح MCSE (Microsoft Certified Solution Expert) تشکیل می دهند که به عنوان بالاترین سطح از مدارک مایکروسافت شناخته می شوند و با هدف تکمیل مجموعه دانش و مهارت های ارائه شده در سطح MCSA طراحی شده اند.

آن طور که مایکروسافت توصیف می کند در ارائه مدارک جدید MCSE و MCSD، مایکروسافت از بالاترین استانداردها استفاده نموده است، تا بتواند بهترین تجربه را هم برای مشتریان این کمپانی و هم متخصصین این حوزه فراهم آورد.

 

جمع بندی

با آغاز عرضه ویندوز سرور 2016، مایکروسافت پشتیبانی خود از ویندوز سرور 2008 را متوقف نموده است و این کار باعث به وجود آمدن فرصت بسیار مناسبی برای شما علاقه مندانی شده است که قصد دارید دانش و مهارت خود را توسعه و بروزرسانی کنید. مزیت های عنوان شده در طی این راهنمای آموزشی تنها گوشه کوچکی از مجموعه مزایای مدارک مایکروسافت به حساب می آیند پس فرصت را بیش از این هدر نداده و از همین امروز کار خود را با ویندوز سرور 2016 شروع کنید!

 

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.