نتورک پلاس چیست؟

آیا تا به حال به شرکت در دوره نتورک پلاس به عنوان یکی از دوره های مقدماتی آموزش شبکه فکر کرده اید؟ مسیرهای بسیاری برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه وجود دارد،  بطوریکه در زمان انجام تحقیقات برای انتخاب مسیر شغلی خود برای ورود به حوزه شبکه، احتمالاً از بین مدارک موجود در حوزه آیتی، نام مدرک نتورک پلاس (CompTIA Network+) بیش از همه برای شما آشنا باشد. اگر تا به حال این مدرک را کسب نکرده اید و یا قصد دارید تا به تازگی در دوره های آموزش شبکه شرکت کنید، احتمالاً سؤالاتی برایتان در زمینه کسب مدرک نتورک پلاس پیش آمده است.

ما قصد داریم تا در این مقاله آموزشی پاسخ های مربوط به رایج ترین سوالات در زمینه اخذ مدرک نتوک پلاس را در ذیل مورد بررسی قرار می دهیم.

 

CompTIA چیست؟

CompTIA کوتاه شده عبارت Computing Technology Industry Association به معنای انجمن یا اتحادیه صنایع فناوری های رایانه ای است. این مرکز که یک موسسه غیر انتفاعی می باشد در زمینه ارائه مدارک مقدماتی شبکه که مورد قبول اکثر تولید کنندگان تجهیزات آیتی می باشد فعالیت می کند. مدارک موسسه CompTIA مانند مدارک A+ ، Network+ و  Security+ ، بیشتر زمینه های آیتی را پوشش داده و اثبات کننده توانایی شما در داشتن اطلاعات پایه ای برای مشاغل IT به حساب می آید.

نتورک پلاس چیست؟

مدرک نتورک پلاس (Network+) و در واقع تمامی مدارک CompTIA همگی مدارکی vendor-neutral  هستند. اما مفهوم این عبارت چیست؟ vendor-neutral  به عمومی بودن این مدرک در حوزه شبکه و وابسته نبودن آن به یک تولید کننده خاص اشاره دارد. برای درک بهتر این مطلب کافیست تا به عنوان مثال مدارک و دوره های سیسکو را در نظر بگیرید، این مدارک با هدف استفاده از تکنولوژی ها و محصولات سیسکو پایه ریزی شده اند. این موضوع عینا در رابطه با مایکروسافت و دوره های آن نیز صادق است و محوریت کلیه این دوره ها و مدارک نیز، محصولات مایکروسافت است. این ویژگی موجب شده است تا به اذعان بسیاری از شرکت های تولید کننده تجهیزات شبکه همچون سیسکو و مایکروسافت، دوره نتورک پلاس شروع بسیار مناسبی برای آموزش دوره های شبکه به شمار رود. سرفصل های نتورک پلاس متشکل از موضوعات و مفاهیمی مقدماتی است که موجب می شود تا شما دانش و مهارت های لازم به منظور طراحی، پیکربندی، مدیریت و عیب یابی انواع مختلف شبکه های کابلی و وایرلس را کسب نمائید.

 

مقدمانی بودن مدرک شناخته شده Network+ یا Net+ حاوی این پیغام است که شما با شرکت در این دوره تنها با اصول ابتدایی مربوط به شبکه آشنا خواهید شد. این اطلاعات در ادامه مسیر کاری شما در حوزه شبکه به شما کمک خواهد نمود تا با علایق خود در این زمینه بیشتر آشنا شده و تصویر بهتری از آینده کاری خود در حوزه شبکه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

چرا آموزش نتورک پلاس؟

این یک حقیقت غیر قابل انکار است که شما برای ورود در هر رشته و تخصصی ابتدا می بایست با مقدمات مربوط به آن آشنا شوید. رشته شبکه های کامپیوتری نیز از این قانون مستثنی نیست و فعالیت در آن مستلزم بهره مندی از دانشی مقدماتی مربوط به آن است. اگر به تازگی با دوره نتورک پلاس و مدرک آن آشنا شده اید در ابتدا با این واقعیت روبرو شوید که قرار نیست تا شما در پایان این دوره به درآمد و جایگاه شغلی بسیار بالایی دست پیدا کنید. در واقع آموزش نتورک پلاس مقدمه ای برای کسب مدارک ارزشمندی خواهد بود که در ادامه مسیر به مجموعه مهارت های IT شما اعتبار می بخشند، بطوریکه می توان به برخی از مزایای  بسیار ملموس اخذ این مدرک مانند افزایش حقوق، کسب توانایی و شایستگی لازم  برای ارتقاء علمی و شغلی اشاره نمود. براساس  برآوردهای انجام شده از منابع معتبر آیتی ، متوسط حقوق و دستمزد متوسط برای متخصصان Net+ در خارج از کشور حدود 107،143 دلار تخمین زده می شود. شاید برای شما قدری عجیب باشد اما این مدرک به همراه دیگر مدرک مقدماتی این موسسه یعنی مدرک Security+ جزو 15 مدرک پردرآمد سال 2019 میلادی شناخته شده است. فراموش نکنید این میزان درآمد در ایران قطعا متفاوت خواهد بود و از پارامترهای دیگری پیروی می کند. از شما دعوت میکنیم تا برای آشنایی بهتر با بازار کار و درآمد مدرک نتورک پلاس در ایران، ویدئو تکمیلی یکی از اساتید با تجربه ارژنگ در این حوزه را مشاهده کنید:

 

 

آیا برای یادگیری نتورک پلاس نیاز به شرکت در دوره وجود دارد؟

قطعا پاسخ به این سوال برای تمامی افرادی که هر یک دارای روحیات و شرایط متفاوتی هستند یکسان نیست. مرسوم ترین راه  فراگیری نتورک پلاس، شرکت در دوره های حضوری نتورک پلاس می باشد. به صورت خلاصه اگر قبلاً در زمینه شبکه فعالیت نداشته اید و حتی تفاوت بین کابل RD45 و RD11 یا RJ با RD را نمی دانید، اینجاست که نیاز به شرکت در دوره نتورک پلاس برای شما الزامی می باشد. شرکت در این دوره ها در هدایت درست فراگیران برای کسب مهارت ها و دانش های مورد نیاز به بهترین شیوه (شامل ارائه فعالیت های خاص که مجموعه مهارت های فراگیران را افزایش می دهد) موثر می باشد.

کلام استاد:

 

با همه این تفاسیر اما آموزش حضوری نتورک پلاس تنها یکی از چند انتخاب شما برای این کار می باشد. حتما در میان شما افرادی هستند که با مطالعه از روی کتاب نتورک پلاس یا حتی جزوه یا پاورپوینت های نتورک پلاس قادرند تا به آسانی این دوره را فرا بگیرند. فراموش نکنید که امروزه با توجه به گسترش اینترنت و آموزش های آنلاین، شرکت در دوره آنلاین نتورک پلاس هم جزو انتخاب های شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اما آیا برای دریافت مدرک بین المللی نتورک پلاس نیز این توضیحات صدق می کند؟ به وضوح مشخص است که تجربه عملی هیچگونه سنخیتی با امتحانات مربوط به مدرک های IT  ندارد، بدین مفهوم که متخصصان IT بسیاری وجود دارند که با سالها تجربه در این حوزه حتی قادر به قبولی در امتحانات سطح مقدماتی (entry-level) مدرک های آیتی نبوده در صورتیکه در نقطه مقابل افرادی تنها با تجربه شرکت در کلاس های آمادگی آزمون مورد نظر موفق به اخذ مدرک مورد نظر می گردند. مطالعه کتاب های راهنما  (guide book)و بررسی سوالات آنلاین مرتبط با حوزه امتحانی ، فعالیت کاری در حوزه شبکه و همچنین شرکت در دوره های آمادگی آزمون به منظور برنامه ریزی بهتر برای موفقیت در امتحان بسیار مفید و کمک کننده است.

 

هزینه دوره Network+

اگر نیم نگاهی به تقویم دوره نتورک پلاس در آموزشگاه های مختلف کشور داشته باشید متوجه این موضوع خواهید شد که  در مقایسه با سایر دوره های تخصصی شبکه، هزینه دوره Network+ بسیار متفاوت بوده و جزو ارزان ترین دوره های آموزش شبکه به حساب می آید. هزینه شرکت در دوره نتورک پلاس 30 ساعته در بیشتر آموزشگاه های کشور زیر 500 هزار تومان است که گاها در بسیاری از جشنواره های مختلف تا 30% این قیمت و یا حتی در قالب دوره رایگان نتورک پلاس عرضه می شود.

 

آزمون مدرک نتورک پلاس

آزمون نتورک پلاس

چنانچه شما قصد دارید تا از  مدرک نتورک پلاس خود در جهت مهاجرت و یا خروج از کشور استفاده کنید نیازمند این خواهید بود تا علاوه بر شرکت در دوره های داخل کشور، درآزمون بین المللی نتورک پلاس نیز شرکت کنید. آزمون این مدرک در دو نسخه با نام های CompTIA Network + N10-006  و N10-007  عرضه می شود. نسخه N10-006 در تاریخ February 2015 عرضه شده و نسخه N10-007 جدیدترین نسخه از مدرک نتورک پلاس می باشد که در تاریخ March 2018 عرضه و جایگزین ورژن قبلی شده است. لازم به ذکر است بنا به اعلام کامپتیا ورژن N10-006 برای زبان انگلیسی در تاریخ  31/08/2018 و برای سایر زبان ها در تاریخ 31/01/2019 منسوخ شده است.

 

هزینه آزمون مدرک نتورک پلاس و شرایط آزمون

قیمت آزمون با توجه به محل برگزاری آزمون متفاوت است. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، هزینه این آزمون 319 دلار است. آزمون شامل 90 سوال (ترکیبی از فعالیت های عملی (شبیه سازهای شبکه) و سوالات چند گزینه ای) و شرط قبولی در امتحان کسب حداقل 720 امتیاز از 900 امتیاز در مدت زمان 90 دقیقه می باشد. امتحان از دشواری بالایی برخوردار نبوده اما نیاز به مطالعه و تمرین دارد.

کتاب Network+

کتاب رسمی معرفی شده توسط کامپیتا برای علاقه مندان ورود به حوزه شبکه CompTIA Network+ Study Guide: Exam N10-007 نام دارد که نسخه اصلی آن را می توانید به دو شکل چاپ شده و یا الکترونیکی از فروشگاه های اینترنتی معتبر نظیر آمازون تهیه کنید.

Image
کتاب نتورک پلاس

 

کلام آخر در مورد نتورک پلاس

انتخاب حرفه و شغلی جدید همواره چالش برانگیز بوده است، بهترین راه مدیریت این چالش ها توجه به سلایق و روحیات فرد می باشد. با این حال شناخت و پی بردن به مهارت ها فردی برای هر شخص کار ساده ای نیست و تنها طی تجربه و آزمودن توانایی های فرد محقق می شود. دوره نتورک پلاس و دیگر مدارک مقدماتی هم با همین هدف طراحی شده اند که بتوانند شما را در مسیری تصمیم گیری هر چه بهتر برای آینده شغلی تان یاری کنند. کوتاه بودن دوره هایی این چنینی به شما کمک خواهد نمود تا ریسک سنجیدن علایق خود در حرفه های مختلف را تا حد امکان پایین آورده و با چشمانی باز انتخاب بهتری داشته باشید.

در ادامه از شما دعوت میکنیم تا با پرسش و پاسخ های مطرح در این زمینه را با هم مرور کنیم:

دوره نتورک پلاس شروعی بسیار مناسب برای آموزش دوره های شبکه است. سرفصل های این دوره شامل مفاهیم و موضوعاتی مقدماتی است و شما با گذراندن آن دانش و مهارت های لازم جهت طراحی ، پیکربندی ، مدیریت و عیب یابی انواع مختلف شبکه های کابلی و وایرلس را کسب خواهید کرد.

این دوره کاملا مقدماتی است و نیاز به پیش نیاز ندارد ولی بهتر است دانش ابتدایی کار با کامپیوتر و اینترنت را دارا باشید.

نتورک پلاس دوره ای مقدماتی و آغاز مسیر ورود به دنیای شبکه است. این دوره پیش نیاز همه دوره های تخصصی شبکه از جمله دوره های سیسکو ، مایکروسافت ، لینوکس ، امنیت و ... است

بله ، دوره نتورک پلاس پیشنیاز همه دوره های تخصصی شبکه است که شما را با مقدمات شبکه آشنا می کند.

بله ، نتورک پلاس نقطه آغازین شما برای ورود به دنیای شبکه است.

بله ، بعد از گذراندن این دوره به شما مدرک معتبر و زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری داده خواهد شد.

در حال حاضر دوره نتورک پلاس نسبت به سایر دوره های شبکه کمترین هزینه را دارد و این دوره ارزان ترین دوره در حوزه شبکه می باشد.

تشخیص مفاهیم پایه ای تئوری شبکه و متدهای اصلی ارتباطات شبکه ای ، توصیف محیط انتقال داده شبکه ای هدایت شده یا سیمی ، توصیف محیط انتقال داده ای هدایت نشده یا بی سیم ، تشخیص متدهای اصلی پیاده سازی شبکه ، متدهای آدرس دهی با استفاده از پروتکل TCP / IP و متدهای تحویل داده ، تجزیه و تحلیل تکنولوژی مسیریابی و سوئیچینگ ، تشخیص عناصر پیاده سازی شبکه های مبتنی بر پروتکل TCP / IP ، تجزیه و تحلیل امنیت شبکه ، ایجاد امنیت در شبکه ها ، تشخیص اجزای پیاده سازی شبکه های WAN ، تشخیص اجزای مورد استفاده در محاسبات رایانش ابری و مجازی سازی ، تشخیص عناصر پیاده سازی شبکه های ریموت ، مدیریت شبکه ها و عیب یابی مشکلات شبکه ای

خیر ، دانشجویان رشته کامپیوتر مفاهیم و مطالبی که در دوره نتورک پلاس تدریس می شود را در دروس دانشگاهی خود آموزش دیده اند و لزومی به شرکت در این دوره برای آن ها وجود ندارد.

بعد از گذراندن این دوره شما فقط می توانید در مشاغلی که نیاز به کارهای اولیه و ابتدایی در زمینه شبکه دارند استخدام شوید ولی بی شک برای یافتن فرصت های شغلی بهتر و حرفه ای تر نیاز به طی کردن ادامه مسیر آموزش شبکه و تکمیل اطلاعاتتان در این حوزه دارید.

این که بعد از گذراندن این دوره در چه دوره ای شرکت کنید کاملا سلیقه ایست و بستگی به هدف و علاقه شخصی شما دارد. شما بعد از گذراندن این دوره می توانید در هر یک از دوره های تخصصی شبکه (سیسکو ، مایکروسافت ، لینوکس ، امنیت و ...) شرکت کرده و تا مرحله متخصص شدن آن را ادامه دهید.

بله ، شما بعد از گذراندن این دوره در صورت تمایل می توانید با هدف کسب مدرک Network+ در آزمون CompTIA Network+ certification exam N10-007 شرکت کنید.

دلیل اصلی شرکت در دوره نتورک پلاس پیش از ورود به دنیای شبکه ، یادگیری مفاهیم اولیه و اصلیی است که در حوزه شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و اگر شما قصد فعالیت در زمینه های مختلف شبکه را داشته باشید ابتدا باید در دوره نتورک پلاس شرکت کنید زیرا نتورک پلاس الفبای شبکه است.

طول دوره نتورک پلاس 30 ساعت است و گذراندن این دوره حدودا 1 ماه و نیم زمان می برد.

نظرات

مهدی (تایید نشده) در تاریخ 1 شهریور 1402 نوشته:

همه پیامها عالی

z4xmey (تایید نشده) در تاریخ 28 اردیبهشت 1402 نوشته:

سلام و عرض سپاس بابت این مطلب و دوره های خوبتون
میخواستم بدونم کسی فایل این کتاب رو داره برام بفرسته ممنون از عزیزان

امیرمهدی (تایید نشده) در تاریخ 14 مهر 1401 نوشته:

سلام
میخاستم بدونم بعد از اتمام دوره چطور میتونم مدرک معتبر دریافت کنم چطور وکجا باید ازمون داد برای مدرک معتبر

پشتیبان 1 در تاریخ 30 مهر 1401 نوشته:

با سلام و وقت بخیر

شما به صورت پیش فرض در پایان دوره مدرک معتبر زیر نظر وزرات علوم، تحقیقات و فناوری دریافت می کنید که از نظر اعتبار بالاترین سطح اعتبار در میان مدارک صادر شده در میان موسسات را دارات و همانند مدارک دانشگاهی قابل ترجمه و ارائه است. اما علاوه بر این در صورت تمایل نیز می توانید در پایان با پرداخت هزینه جداگانه و از طریق موسسه ارژنگ در آزمون بین المللی این دوره نیز شرکت نموده و مدرک بین المللی آن را دریافت نمائید.

با احترام

حسین (تایید نشده) در تاریخ 11 خرداد 1401 نوشته:

سلام وقت بخیر من چطور میتونم کلاس های این استاد شرکت کنم //

پشتیبان 1 در تاریخ 22 خرداد 1401 نوشته:

با سلام

برای شرکت در دوره های استاد صمیمی می توانید به صفحه تقویم دوره های ارژنگ مراجعه نمائید.

سعید زارع (تایید نشده) در تاریخ 27 فروردین 1401 نوشته:

سلام.خدا قوت.بسیار مفید بود

حسین (تایید نشده) در تاریخ 26 بهمن 1400 نوشته:

احسنت

Sayedmahdi (تایید نشده) در تاریخ 6 تیر 1400 نوشته:

Great

شما نیز نظر خود را بنویسید:

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.