ITIL چیست؟ اخذ مدرک ITIL به شما چه کمکی می کند؟
ITIL کوتاه شده عبارت (IT Infrastructure Library) به معنای کتابخانه ای از بهترین روش ها و شیوه های مدیریت و نظارت بر زیرساخت فناوری اطلاعات است. هدف ITIL این است که به شما کمک کند تا کیفیت سرویس های IT را به گونه ای بهبود بخشید که منافع مشتریان و منافع مربوط به حوزه کسب و کار، به یک اندازه تامین گردد.
اما مزایای راه اندازی این چارچوب در سازمان چیست :
- افزایش میزان رضایت مشتریان و کاربران وابسته به سرویس های IT
- بهبود سطح دسترسی (availability) سرویس های IT و در پی آن افزایش سطح در آمد
- افزایش میزان بهره وری و جلوگیری از اضافه کاری به کمک نظارت های بی وقفه
- بهبود نوع استفاده و مدیریت منابع
- فروش مستمر و دائم سرویس ها و محصولات
- کمک به فرآیندهای مربوط به تصمیم گیری با استفاده از بهینه سازی میزان ریسک
ITIL با ارائه دستورالعمل هایی فراگیر به کمک بهترین روش ها و شیوه های موجود مربوط به مدیریت سرویس ها فناوری اطلاعات که به اختصار ITSM (IT service management) نام دارد، سعی می کند تا به حوزه کسب و کار کمک کند. مدیران IT، تحلیل گران سیستم ها، تجزیه و تحلیل کنندگان کیفیت، مدیران سیستم، مدیران عملیات، مدیران پایگاه داده و به زبانی ساده هر کسی که به نوعی با مدیریت سرویس های IT در ارتباط است می بایست مدرک ITIL را داشته باشد. توانمندی های که این مدرک به دارندگان آن اعطا می کند موجب شده است تا سازمان و شرکت ها به هنگام استخدام افراد، متخصصانی را در الویت قرار بدهند که علاوه بر گذراندن دوره ITIL در آزمون ITIL نیز شرکت کرده و مدرک بین المللی آن را کسب نموده باشند.
مدرک ITIL در کنار ارائه دانش فنی مورد نیاز در زمینه سنجش و مدیریت خدمات IT، راه ها و شیوه هایی مطمئنی را به شما می آموزد که در نهایت به سود آوری کسب و کار شما ختم خواهد شد. رویکرد اتخاذ شده توسط ITIL در زمینه نحوه مدیریت سرویس های IT به گونه ای است که باعث شده تا این چارچوب به فراگیرترین رویکرد در بین سازمان های عمومی و خصوصی در جهان تبدیل شود.
برای اطلاعات بیشتر از سرفصل های دوره ITIL و همچنین آشنایی با آنچه که در دوره آموزشی ITIL خواهید آموخت می توانید به صفحه مربوط به دوره ITIL Foundation مراجعه کنید.
به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!