CCNA 200-301 چیست؟

با توجه به گذشت چند ماه از اعلام تغییرات گسترده برنامه اخذ مدارک توسط سیسکو و پایداری نسبی شرایط، وقت آن است که نگاهی کلی به این تحولات، تاثیر چشمگیر آن بر صنعت IT و از همه مهمتر بر روی متقاضیان اخذ مدارک سیسکو بیندازیم و به پرسش اصلی این روزهای شما که همان CCNA 200-301 چیست؟ پاسخ دهیم.

اگرچه پیش از این با بررسی مدرک جدید CCNA و سرفصل های این دوره تا حدودی به پرسش CCNA 200 301 چیست؟ پاسخ دادیم اما این بار قصد داریم تا به طور کامل به چرایی این تغییرات بپردازیم.

همانطور که می دانیم، مدت مدیدی است که دوره های سیسکو با برگ برنده خود یا همان مدرک CCNA که یکی از محبوب ترین، معتبرترین و پرتقاضاترین مدارک حوزه IT به شمار می آید، در حوزه آموزش شبکه، یکه تازی می کند. این نشان می دهد که آنها باید دلایل خوبی برای این تغییرات داشته باشند و از نظر ما نیز چنین بوده است.

این تغییرات به تطبیق پذیری مدرک CCNA و دوره CCNA جدید با تحولات دنیای فناوری و توانمند سازی متقاضیان مدارک سیسکو کمک شایانی می کند. پس با ماه همراه باشید تا اینبار به دلایل ارائه مدرک جدید CCNA و اینکه چرا سیسکو چنین گام بزرگی را در این عرصه برداشته است بپردازیم.

 

مسیر اخذ مدرک CCNA جدید نسبت به قبل آسان تر شده است

مسیرهای مختلفی برای اخذ مدارک CCNA تا قبل از 24 فوریه 2020 با توجه به حوزه تخصصی انتخابی مربوطه وجود داشت که شامل مسیرهای تخصصی زیر می گردید:

  • CCNA Cloud
  • CCNA Collaboration
  • CCNA Cyber Ops
  • CCNA Data Center
  • CCNA Industrial
  • CCNA Routing and Switching
  • CCNA Service Provider
  • CCNA Wireless

کسب هر یک از مدارک تخصصی بالا، حداقل نیازمند قبولی در دو آزمون یا بیشتر بود که شروع دوره های  اخذ مدارک سیسکو و مدارک CCNA ، معمولاً پس از شرکت در دوره  مقدماتی  CCENT و اخذ این مدرک فراهم می گردید.

اگر چه وجود انتخاب های مختلف در حوزه های تخصصی شبکه از مزایای دوره های سیسکو به حساب می آید، اما پیچیدگی مسیرهای مختلف اخذ مدرک CCNA در نقشه راه قبلی مدارک سیسکو، کار را برای تازه واردان اخذ مدرک CCNA دشوار می نمود. سیسکو با ایجاد تحولات اساسی در مسیر اخذ مدارک خود از 24 فوریه 2020 ، مراحل لازم برای کسب مدرک سطح associate سیسکو را برای علاقه مندان تسهیل نموده است.

 

اما CCNA 200-301 چیست؟

با تلفیق تمام مدارک فعلی CCNA به یک مدرک واحد CCNA (همان CCNA 200-301)، متقاضیان سطح associate سیسکو که نیازمند درک بنیادین از مفاهیم شبکه می باشند، با گذراندن تنها یک آزمون واحد قادر به کسب مدرک فوق خواهند بود و افرادی که  قصد ادامه فعالیت خود در حوزه های تخصصی تر شبکه های سیسکو رادارند می توانند، مسیرهای پیشرفته تر سیسکو را دنبال کنند.

 

تناسب مدرک جدید CCNA با نیازهای بازار کار

قطعا یکی دیگر از دغدغه های که در دل پرسش CCNA 200-301 چیست نهفته است، موضوع تناسب دوره جدید CCNA با بازار کار است. ارائه مباحث مقدماتی شبکه و عدم پرداختن به موضوعات تخصصی تر در مدرک جدید CCNA ، به دلیل شناخت سیسکو از نیازهای بازار شبکه در جذب متخصصان سطح associate ارائه شده است. زیرا، در حال حاضر، مدیران و کارفرمایان شرکت ها و سازمانها معمولاً در جستجوی استخدام افرادی با مدرک CCNA که درک مقدماتی از مفاهیم شبکه و سایر موضوعات مرتبط را دارند، می باشند و مدرک جدید CCNA کاملاً منطبق با نیازهای بازار کار می باشد. با توجه  به اینکه، متقاضیان کسب مدرک CCNA از مسیرهای قبلی سیسکو، می بایست  قبل از کسب دانش و اطلاعات کافی و تجربه لازم در زمینه تخصص مورد نظر خود، حوزه تخصصی خود را انتخاب می کردند، لذا می توان گفت که مسیر اخذ مدرک CCNA، تا حدودی از نظر ترتیب پیش نیازهای لازم به درستی اولویت بندی نشده بود.

اما در دوره جدید CCNA ، با کسب دانش و مفاهیم مقدماتی از حوزه های مختلف شبکه ، امکان تصمیم گیری با چشمانی باز در جهت توسعه دانش و مهارت های کاری فعالیت در محیط های شبکه ای سیسکو وجود دارد. امکان پیشرفت حرفه ای، پس از کسب تجربه کافی از اصول بنیادین شبکه های سیسکو، با شرکت  در دوره های تخصصی تر سیسکو Cisco Certified Specialist و در نهایت دوره های پیشرفته CCNP میسر می باشد.

 

تغییرات جدید CCNA همگام با تحولات صنعت IT

با وجود مخالفان تغییرات برنامه های مدارک سیسکو ، اما سیسکو با چنین تغییرات چشمگیری نشان داد که با درک کامل از تحولات صنعت IT ، به نیازهای جدید بازار کار شبکه در اجرای کاملاً اتوماتیک تمامی فرایندهای دنیای IT و آماده سازی متخصصان شبکه در رویارویی با این چالش های جدید، به خوبی پاسخ داده است. بهترین نمونه از پاسخ سیسکو به تحولات روز دنیای فناوری را می توان ارائه لاین جدید DevNet به برنامه اخذ مدارک سیسکو، ذکر کرد. محبوبیت فوق العاده DevOps و رویکرد جدید سیسکو در حوزه DevOps با ارائه مدارک  DevNet، نشان دهنده اهمیت فوق العاده automation شبکه ها و مهارت های برنامه نویسی تحت شبکه می باشد.

مهندسی DevOps در حال حاضر یکی از داغ ترین مشاغل صنعت IT محسوب می گردد و هدف اصلی از طراحی برنامه اخذ مدارک DevNet نیز در یادگیری مهارت های جدید  DevOps درحوزه شبکه می باشد. در دوره های DevNet ، مهارت های پرتقاضای IoT (اینترنت اشیا) ، برنامه نویسی و automation زیرساخت های شبکه به متخصصان شبکه آموزش داده می شود. با تمرکز بر روی این زمینه ها ، سیسکو اعتبار دوره ها و لیدر بودن خود در میان کارفرمایان و متخصصان این حوزه را همچنان به عنوان یکی از پیشروان صنعت IT حفظ می کند.

در ابتدا شاید کمی عجیب به نظر برسد که خط مشی های جدید سیسکو در اجرای تغییرات کلی مسیر اخذ مدارک ، چگونه به تداوم و استحکام رهبریت  یک شرکت در بازار IT کمک می کند، اما با تامل بیشتر بر روی سیاست های جدید سیسکو ، این حرکت کاملاً منطقی به نظر می رسد، زیرا متقاضیان اخذ مدارک سیسکو ، متخصصان زیرساخت های شبکه های مدرن آینده هستند که باید توانایی پیاده سازی شبکه های پیچیده آینده را دارا باشند و متخصصانی با داشتن تجربه کاری با فناوری های سیسکو ، احتمالاً در آینده نیز کار با تجهیزات شرکت  سیسکو را نسبت به محصولات دیگر ترجیح می دهند.

در حال حاضر، تقاضا برای جذب متخصصین شبکه دارای مدارک سیسکو به منظور مدیریت تجهیزات زیرساخت های شبکه سیسکو در حال افزایش می باشد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. بدیهی است که مدارک سیسکو در کنار ارائه راهکارهای نوآورانه سیسکو از جنبه های مهم یک برنامه بلند مدت به شمار می روند.

 

مزایای مدرک جدید CCNA برای متخصصان IT

با توجه به اینکه، یکی از دلایل اصلی این تغییرات و پرتقاضا بودن مدرک CCNA در بین متخصصان IT ، افزایش اعتبار این مدرک برای متخصصان IT محسوب می شود، حال بیایید برخی از مزایای مدرک جدید CCNA برای متخصصان IT را مورد بررسی قرار دهیم.

 

یادگیری مفاهیم بنیادین شبکه در دوره CCNA

سیسکو در تسهیل ارائه اخذ مدارک و مهارت های مورد نیاز کارفرمایان به خصوص در مورد مدرک CCNA ، عملکرد فوق العاده ای داشته است، بطوریکه سطح انتظار کارفرمایان از مهارت های مورد نیاز سطح associate را تا حدودی پایین تر آورده و فرایند استخدام را  آسانتر کرده است. در حقیقت، در دوره جدید CCNA ، اصول مقدماتی شبکه که برای نقش های شغلی سطح  associate (مانند تحلیلگر مقدماتی شبکه) لازم است ، آموزش داده می شود.

اکنون که دوره CCNA را با موفقیت گذرانده اید ، می توانید با انتخاب حوزه های تخصصی تر سیسکو و کسب آمادگی و مهارت های لازم،  مدارک تخصصی  specialist سیسکو و یا مدرک سطح پیشرفته سطح CCNP سیسکو را در راستای پیشرفت حرفه ای خود اخذ نمایید. برنامه جدید مدارک سیسکو، با انعطاف پذیری بالایی که برای شما به ارمغان می آورد، امکان ارتقا از سطح دستیاری به سطوح بالاتر کاری متناسب با نیازهای شرکت یا سازمان مربوطه را به راحتی میسر می سازد.

 

تایید مهارت های پرتقاضای شبکه در دوره CCNA

شما برای اثبات توانمندی ها و مهارت های خود با تحولات اخیر تکنولوژی و صنعت IT ، نیازمند اخذ مدارک سیسکو هستید.

به روز نگهداشتن دانش خود با فناوری های جدید و کسب مهارت های لازم برای حفظ کارآمدتر زیرساخت های شبکه ای ، علاوه بر تثبیت جایگاه شغلی ، افزایش اعتماد کارفرمایان را نیز به همراه خواهد داشت. نتیجه این جلب اعتماد می تواند در طولانی مدت زمینه ساز ارتقاء موقعیت شغلی شما به نقش های مدیریتی گردد.

اگر امروز وارد یک دفتر کار شرکت یا سازمانی شوید ، احتمالاً راهکارهای سیسکو را مشاهده خواهید کرد. یکی از دلایل محبوبیت مدارک سیسکو نیز در همین فراگیر بودن محصولات سیسکو می باشد. شرکت ها در جستجوی استخدام نیروهایی با دانش و مهارت های کار با راهکارهای سیسکو هستند که مدرک CCNA مهر تاییدی برای دارندگان این مهارت ها محسوب می گردد.

یکی دیگر از مزایای کسب مدرک CCNA ، در اولویت جذب متخصصان شبکه با مدرک CCNA و تجربه کار با تجهیزات سیسکو  نسبت به هم رده های خود که فاقد مدرک CCNA می باشند ، زیرا کسب مدرک  CCNA تایید کننده توانایی و تجربه کاری متخصصان شبکه در زمینه کار با دیوایس های  سیسکو محسوب می گردد.

همچنین،  بیشتر کارفرمایان معتقدند که نیروهای مجرب دارای مدارک سیسکو از ارزشمندترین سرمایه های یک شرکت محسوب می شوند و مدارک سیسکو، اثبات کننده دانش  و مهارت های شما در زمینه کاری مورد نیاز سازمان می باشد، زیرا همانطور که بارها ذکر کردیم، بدون شک سیسکو معتبرترین شرکت در زمینه ارائه فناوری های زیرساخت های شبکه در سرتاسر دنیا به شمار می آید.

 

کسب مدرک CCNA و افزایش درآمدزایی

مطمئناً همواره یکی از پرچالش ترین موضوعات مورد بحث در بین افراد، پول می باشد. ز بسیاری از افراد، هیچ تمایلی به بحث در مورد این را مقوله ندارند و برخی دیگر نمی دانند بحث در مورد این موضوع را از کجا آغاز کنند. بیایید واقعیات را ببینیم و از حاشیه بپرهیزیم. همه ما به پول احتیاج داریم و کسب مهارتهای CCNA ، گام بسیار خوبی در دستیابی به مشاغل پردرآمد است.

با کسب مدرک CCNA از قدرت مذاکره بالاتری برخوردار می گردید و به عنوان یک مهندس شبکه، در ارائه توانمندی ها و مهارت های کاری خود در بازار IT ، بهتر عمل خواهید کرد.

متخصصان IT دارای مدرک CCNA با متوسط حقوق بین 53 تا 90 هزار دلار در سال نسبت به متوسط حقوق ملی کارکنان ایالات متحده آمریکا با 47 هزار دلار در سال ، از میزان حقوق و دستمزد نسبتاً بالایی برخوردارند و مطمئناً از لحاظ مالی در موقعیت بهتری قرار دارند.

 

کلام آخر

سیسکو قبل از ارائه مدرک جدید CCNA  با پیش بینی تحولات دنیای فناوری و شناخت زمینه های پیشرفت ، تغییرات لازم در ارائه مدارک خود را آغاز کرده بود. مسیر اخذ مدرک جدید CCNA  نسبت به مدرک گذشته آن بسیار آسان تر و مزایای زیادی را برای متقاضیان اخذ مدرک CCNA فراهم می کند. سیسکو، با ایجاد تغییرات در راستای مدرن سازی محتوای مدرک CCNA (شامل اضافه شدن مباحث automatio، برنامه نویسی، امنیت و ...) و ساده سازی مسیر اخذ این مدرک، ارزشمندی  بالایی را هم  برای دارندگان مدرک و کارفرمایان به ارمغان آورده است.

نظرات

RAMAZAN ALI (تایید نشده) در تاریخ 19 آبان 1400 نوشته:

تشکر از موضوعات خوبی که به نشر میسپارید،‌
میشه لطف کنید که آیا این صنف بصورت آنلاین برگزار میشه یا خیر؟
تشکر

پشتیبان 2 در تاریخ 29 آبان 1400 نوشته:

ممنون از شما دوست عزیز 

دوره های ما هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین برگزار می شوند.

شما نیز نظر خود را بنویسید:

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.