یادگیری توسعه وب

آیا علاقه مند به یادگیری توسعه وب به عنوان یک Developer Web هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است در ابتدا لازم است تا به شما تبریک بگوییم. زیرا  شما یکی از بهترین و دلپذیرترین حوزه های IT را انتخاب کرده اید.

در ابتدا این مقاله بهتر است بدانید که این مقاله برای افرادی که هیچگونه دانش اولیه ای در حوزه توسعه وب ندارید و یا به تازگی قصد شروع دوره ها مرتبط با آن را دارند بسیار مفید باشد.

خب برویم سر اصل مطلب، اگر عمدتاً از آن دسته افرادی هستید که از طریق Googling (جستجوی مطالب در گوگل) برای یادگیری مطالب استفاده می کنند، مسلماً در بین مجموعه وسیعی از زبان ها، فریمورک ها و منابع یادگیری فراوان کمی دچار سردرگمی و نگرانی شده اید. این موضوع کاملاً طبیعیست و دقیقاً به خاصیت  موتور جستجوی گوگل برمی گردد، زیرا گوگل مانند یک شمشیر دو لبه در عین حال که می تواند بهترین دوست شما باشد می تواند به بدترین دشمن شما نیز تبدیل شود که کاملاً به نحوه استفاده شما از این موتور جستجوی محبوب دارد.

گام اول در یادگیری، مشخص کردن هدف نهایی و ثبات قدم

یکی از اولین کارهایی که به هنگام شروع یادگیری مهارت های توسعه صفحات وب، به همه علاقه مندان پیشنهاد می شود، تصمیم گیری روشن در مورد هدف نهایی و ثبات قدم در رسیدن به آن، فارغ از نوع هدف می باشد. شاید هدفتان از یادگیری، جستجوی یک شغل جدید یا یک ایده فوق العاده برای یک برنامه کاری جدید باشد یا حتی هدفتان از یادگیری تنها سرگرمی است. هدف شما هرچه که باشد، مهم این است که بدانید چرا این کار را انجام می دهید. این درک از هدف، قدرت یادگیری شما را به شدت بهبود می بخشد و مهمترین عامل تحرک و انگیزه شما برای استمرار در این راه خواهد بود، به خصوص در زمان هایی که احساس خستگی و ناتوانی از ادامه راه می کنید.

به یاد داشته باشید، مهم نیست که هدف نهایی چقدر سخت، پیچیده و دور از ذهن به نظر برسد زیرا می توانید با تلاش و پشتکار به آن دست یابید.

با فرض اینکه شما هیچ تجربه قبلی از مهارت های توسعه وب ندارید ، بهتر است در ابتدا علاقه مندی خود در یکی از بخش های توسعه صفحات وب، طراحی و توسعه سمت کاربر Front End و توسعه سمت سرویس دهنده Back End را مشخص کنید. در ابتدا  مختصراً نگاهی به این دو قسمت و تفاوت های آن می پردازیم.

Frontend - در این قسمت، صفحات سایت که کاربر نهایی قرار است در هنگام مرور و تعامل با صفحات وب مشاهده کند طراحی می شود که شامل طراحی ها ، جلوه های فانتزی ، طرح ها و تصاویری که سبب ایجاد تجربه کاربری(User experience) می شود، می باشد.  به طور کلی توسعه دهندگان Front End دارای خلاقیت های بصری به همراه مهارت های عالی در طراحی های جذاب و هنرمندانه در شیوه های های دسترسی و تجربه کاربر در مرور صفحات وب می باشند. فناوری های مرتبط با این بخش غالباً شامل HTML، CSS ، jQuery و JavaScript هستند.

بیشتر بخوانید:

 

تفاوت FRONTEND و BACKEND

Backend - این بخش عموماً مربوط به پردازش، ذخیره سازی ، دستکاری داده ها و نحوه عملکرد وب سایت یا برنامه ها است. توسعه دهندگان Back-end عموماً از توانایی بالا در حل مسائل، قدرت تحلیلی بالا و تفکر منطقی در مورد عملکرد یک وب سایت یا برنامه کاربردی هستند. زبان های مرتبط با این بخش، معمولاً زبانهای مرتبط با سمت سرور مانندPHP ، Python و Ruby هستند.

بطور مثال، اگر شما دارای سابقه فعالیت در حوزه مهندسی و ساخت و ساز هستید و قصد یادگیری ساخت و راه اندازی وب سایت ها را دارید به دلیل روحیه کاری پیشین خود طبیعتاً از ابتدا از استعداد و توانایی بالاتری در زمینه حل مسائل و درک چگونگی کارکرد چیزها (بخش بک-اند) نسبت به طراحی های بصری و زیباتر سازی بخش های مرتبط با فرانت-اند (front-end) صفحات وب برخوردارید ودر نتیجه می توانید به آسانی زمینه کاری خود را توسعه وب انتخاب کنید.

اما بازدر هر صورت، با توجه به علاقه شما در هر کدام از این دو بخش، همچنان یادگیری مقدماتی زبان های  HTML و CSS بهترین نقطه برای شروع یادگیری توسعه وب است. فارغ از اینکه در کدامیک از بخش های توسعه وب قصد فعالیت دارید، توانایی در پیاده سازی آموخته های خود در قالب یک پروژه توسعه صفحات وب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بنابراین در ابتدا، مستقیماً به موسسات و یا سایت های آموزشی مراجعه کرده و در دوره های برنامه نویسی "HTML & CSS" شرکت کنید تا راجع به این فناوری ها اطلاعات کلی کسب نمایید. بخاطر داشته باشید که  به دلیل وجود محیط های یادگیری تعاملی، آموزش کد نویسی در دوره های فوق نسبت به آموزش پیاده سازی یک محیط توسعه وب محلی در اولویت قرار دارد زیرا براساس تحقیقات انجام شده، هیچ چیز به اندازه کد نویسی و اجرای برنامه های نوشته شده به فراگیران اعتماد به نفس نمی دهد.

اگر کارهای ذکر شده را به درستی انجام داده اید، تبریک می گوییم! هم اکنون در ابتدای سفر خود به دنیای توسعه وب قرار گرفته اید.

اکنون زمان تمرین است، اگر چه ممکن است در ابتدا به دلیل نبود زمان آزاد برای یادگیری در هنگام داشتن یک شغل تمام وقت، مدرسه ، شریک زندگی یا داشتن فرزند دشوار به نظر برسد، اما کلید موفقیت، ثبات و پایداری در رویارویی با این مشکلات است. شما به جای صرف زمان هفت ساعت برای برنامه نویسی در یک روز تعطیل، می توانید با روزی یک ساعت برنامه نویسی، آموخته های بیشتری کسب نمایید. انسان ها موجودات عادت پذیری هستند. بنابراین برنامه نویسی را به عنوان بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید.

یادگیری دانش کد نویسی همانند تلاش برای تبدیل شدن به قویترین مردان جهان است.

اگر تا به حال مسابقه "قوی ترین مردان جهان" را تماشا کرده اید، فراگیری دانش کدنویسی بسیار مشابه کشیدن کامیون توسط شرکت کنندگان مسابقه است. حتی تصور این کار در شروع بسیار دشوار است اما مسلماً کاری غیرممکن نبوده و شما فقط باید گام به گام و پیوسته در این راه قدم بردارید تا به موفقیت دست یابید.

اما پس از اینکه موفق به غلتاندن کامیون شوید، ادامه کار آسانتر و آسان تر می شود بطوریکه در نهایت با کمال تعجب خود را در حال دویدن به سمت آخر میدان خواهید بود!

پس از دشواری های مسیر نترسید! اگر قدرت یادگیری شما از طریق آموزش های ویدیویی نسبت به روشهای دیگر بالاتر است ، می توانید آموزش دوره های HTML و CSS را در دوره های آموزش آنلاین HTML و CSS مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

تذکر بسیار مهم: در مراحل اولیه آموزش، صرف هزینه فراوان برای شرکت در دوره های آموزشی و خرید منابع آموزشی متعدد نه تنها کمکی به بهبود یادگیری شما نمی کند بلکه می تواند تاثیر معکوس داشته باشد زیرا هنوز اطمینان کامل از زمینه مورد علاقه خود نداشته و ضمناً بسیاری از مطالب بطور کاملاً رایگان در دسترس می باشد که نمونه بارز آن انجمن های فوق العاده freeCodeCamp هستند که دارای آموزش های رایگان فراوانی برای علاقه مندان  هستند. لذا اگر به درستی و با جدیت در مسیر خود گام بردارید، دیگر نیازی به صرف هزینه اضافی آموزشی نخواهید داشت.

یکی از جاذبه های توسعه وب و انجمن های توسعه وب عدم تبعیض در ورود اعضا و حمایت از آنها می باشد بطوریکه هیچ مانعی برای ورود اعضاء وجود نداشته و اعضای باتجربه تر انجمن مشتاقانه در کمک، مشاوره و صرف زمان خود برای آموزش و حل مشکلات اعضای انجمن بصورت رایگان و داوطلبانه فعالیت می کنند.

نیازی به تخصص در زبان های HTML یا CSS در آغاز یادگیری ساخت صفحات وب برای علاقه مندان وجود ندارد.

در انتهای این بحث باید بر این موضوع دوباره تأکید کنم که برخلاف گفته بسیاری از سایت ها و افراد برای شروع یادگیری ساخت صفحات وب، هیچ نیازی به داشتن تخصص در زبان های طراحی صفحات وب مانند HTML و CSS یا یادگیری زبان های سمت سرور مانند جاوا یا جاوااسکریپت نمی باشد.

لازم نیست زمان های طولانی را صرف آموزش های برنامه نویسی مختلف کنید بطوریکه یکنواختی و خستگی حاصل از چنین آموزش هایی، شما را از ادامه راه باز دارد. بنابراین پس از یادگیری مفاهیم اصلی طراحی صفحات وب ، فعالیت خود را آغاز نمایید. در هنگام کار می توانید مهارت های خود را به خوبی و اثربخش افزایش دهید.

مفید بودن قالب ها (Templates) با توجه به مخالفان آن

اگر چه کار با قالب ها مخالفان زیادی دارد اما یکی از مهارت های مفید در هنگام شروع توسعه صفحات وب، مهارت کار با قالب ها است.

اگر چه بسیاری از  افراد هیچ  اعتنایی به این گفته ها نمی کنند و استفاده از قالب ها را امری بیهوده تلقی می کنند، اما کاربران بسیاری به عنوان یک مبتدی و تازه کار  با استفاده از کدهای قالب بندی شده و به خوبی ساختار یافته، توانسته اند توانایی طراحی و ساخت پروژه های پیشرفته تر را پیدا کرده و اعتماد به نفس و اشتیاق شان در یادگیری توسعه وب را به شدت تقویت کنند.

همچنین از مزایای استفاده از قالب ها می توان به کسب مهارت در متد خواندن مستندات (یکی از عوامل بسیار مهم موفقیت شما به عنوان یک توسعه دهنده وب)، آشنایی با یکی ازکتابخانه های جاوا اسکریپت مانند jQuery و به تبع آن یادگیری زبان JavaScript اشاره کرد.

بر طبق بررسی نظرات و پیشنهادات، اگر هدف نهایی شما تبدیل شدن به یک توسعه دهنده پیشرفته وب فرانت-اند است ، باید برای تسلط بر این مهارت ها، به میزان کافی زمان اختصاص دهید. آنچه که می گوییم اینست که اجازه ندهید سختی های مسیر شما را از پیشروی بازدارد و بجای هدر دادن وقت خود بر روی آموزش های بی هدف و اضافی و ثابت ماندن در یک سطح، طراحی و ساخت صفحات وب را پس از کسب مفاهیم پایه ای آن آغاز نمایید. 

نظرات

Amir (تایید نشده) در تاریخ 6 بهمن 1401 نوشته:

درود،
میخواستم بدونم seo هم زیر مجموعه توسعه وب هستش؟؟

امین (تایید نشده) در تاریخ 12 شهریور 1401 نوشته:

عالی ،خلاصه،مختصر،مفید خیلی استفاده کردم

teimoor (تایید نشده) در تاریخ 18 خرداد 1400 نوشته:

سلام من در سایت هایی مثل جاب اینجا بیشتر در مورد فرانت اند استخدامی دیدم سوالم اینه که من که الان 28 سالمه خیلی دیره که این زمینه رو شروع کنم و اینکه چه بخش هایی رو شامل میشه فرانت اند؟

پشتیبان 1 در تاریخ 24 خرداد 1400 نوشته:

با سلام و وقت بخیر و تشکر از شما که به وب سایت ما مراجعه کردید. در زمینه سوالی که فرمودین باید خدمتتون عرض کنم خیر سن 28 سالگی به هیچ وجه نمیتونه هیچ گونه محدودیتی برای شما ایجاد کنه در زمینه یادگیری و بالعکس بسیار هم سن مناسبی هستش. اما برای سوال دومتون باید خدمت شما عرض کنم که فرانت اند بیشتر در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری هستش و اگر بخواهم خودمانی عرض کنم خدمتتون عمدتا پیرامون ظاهر وب سایت و نحوه چینش المان های یک سایت هست. برای مشاوره بیشتر بهتون پیشنهاد میکنم تا با کارشناسان ما تماس بگیرید و صحبت بفرمائید. همکاران ما شمارو راهنمایی میکنند.

شما نیز نظر خود را بنویسید:

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.