طراحی تجربه کاربری ( User Experience ) بخشی از فرآیند طراحی است. اگرچه بر روی کلیه مشاغل، خدمات و محصولات تمرکز دارد، اما در اینجا منحصرا به نرم افزار های موبایلی و وبسایت ها  و فضای دیجیتال می پردازیم.  تجربه کاربری شامل طراحی و برنامه ریزی برای یک ایجاد یا بهبود تجربه است که به فرآیند گردش کاربران در سایت یا اپ (یا هر نوع بستر تکنولوژی دیگری) می پردازد.

تجربه کاربری برای وب سایت مانند اسکلت در بدن انسان است این همان دلیلی است که چرا تنها وجود یک وب سایت به خودی خود (برای پیشرفت و رشد در کسب وکار)کافی نیست. شما نیاز دارید که هزاران تحقیق انجام دهید، برنامه ریزی کنید، آن هم فقط برای فهمیدن اینکه واقعا به چه چیزهایی نیاز دارید، جای هرچیز و یا هر المان کجاست و قرار است هرکدام چه چیزی بگویند این برنامه ریزی به این دلایل، بسیار مهم هستند.

UX چیست؟

تجربه کاربری کمک می کند اهدافتان را بهتر درک کنید

بخش بزرگی از فرایند تجربه کاربری ذاتا به دنبال کشف کردن است و این کشف کردن، از مصاحبه با مدیران بخش های مختلف، برای یادگیری از کسانی که دستی در پروژه دارند حاصل می گردد. مدیران فروش، بازاریابان، بخش خلاقیت، مدیرعامل، مدیر ارشد فناوری و مدیر مالی بخشی از این افراد هستند. در این دیدارها شما می توانید تاحد زیادی با همه جنبه های شرکت و مهم تر ازآن با دیدگاه های مختلف موجود در سازمانتان آشنا شوید. این ها وظیفه طراح تجربه کاربری است که بازخوردها را ثبت و مطابق با آن برنامه ریزی کند. در بسیاری از موارد، بخش های مختلف سازمان اهداف مختلفی دارند که در مواردی ممکن است این اهداف با هم همپوشانی نیز داشته باشند. این اهداف به صورت مستقیم در ساختار وب سایت، محتوا و شناسایی مخاطبان نقش ایفا می کند.

 

تجربه کاربری به شما کمک می کند تا مخاطبتان را بشناسید

به محض اینکه به درک اهدافتان پرداختید، روی مخاطبانتان تمرکز کنید. بهترین راه برای انجام این کار، تحقیقات پایه ای بر روی مشتریان با ساختن پرسوناهاست، پرسوناها شخصیت های مجازی از مردم واقعی هستند که از وب سایت شما استفاده می کنند. این افراد نماینده هایی از کاربران واقعی وب سایت شما هستند.

قطعا وب سایت شما می تواند پرسوناهای متفاوتی با گذشته، شخصیت، نیازها و اهداف متفاوتی از افراد داشته باشد. این طرح از این جهت کمک کننده است که به شما اجازه می دهد کاربرانتان را دسته بندی کنید و دریابید که برای ارائه بهترین تجربه برای هر گروه به چه چیزی نیاز خواهید داشت و به نحوی که منجر به مشارکت آنها در سایت و نهایتا تحقق فروش خوب یا برتری سایت گردد. موفقیت واقعی زمانی محقق می شود که شما دریابید چگونه هم کاربران و هم تیم سازمان را راضی نگه دارید.

 

تجربه کاربری به شما در سازمان دهی و تولید محتوا کمک می کند

شناخت اهداف و مخاطبان شما را قادر می سازد که بدانید افراد هنگام بازدید از سایت شما به دنبال چه هستند. این اطلاعات بر روی نقشه سایت و ساختار صفحات اثر گذار خواهد بود. وقتی که شما بدانید مخاطبانتان دنبال چه چیزی هستند شما می توانید محتوای جذاب و مرتیط برای آنها تولید کنید. شما نمی توانید فقط با چسباندن چند طرح جذاب به سایتتان کار را تمام شده فرض کنید! دلیل واقعی که مردم وارد سایت شما و یا هر سایت تجاری دیگر می شوند این است که می خواهند اطلاعاتی به دست بیاورند این همان دلیل مهم بودن محتواست. اگر مخاطبان شما چیزی که کمکشان نکند را در سایت شما پیدا نکنند قطعا آن را در جای دیگری خواهند یافت و بدین ترتیب شما  بازی را واگذار کرده اید.

محتوای وبسایت بر دو اصل ذاتی استوار است اول لحن و گویش، این یعنی اینکه شما چگونه با مخاطبتان صحبت می کنید. آیا مطالب شما به اندازه کافی جالب و سرگرم کننده است؟ هوشمندانه و قابل استفاده چطور؟ سخت و پر لغت است یا مستقیم به نکات اشاره می کند؟ این کاملا به برند شما ارتباط دارد و اینکه دیگران سازمان شما را چگونه می بینند؟

محتوا دقیقا این است که شما چه چیزی به مخاطب می گویید شاید در ابتدا بنظر راحت بیاید اما تولید محتوای خوب خود نوعی هنر است. شما نیاز دارید که مردم را به سرعت جذب سایتتان کنید و اطلاعاتی که نیاز دارند را بدون معطلی در اختیارشان قرار دهید و قطعا برای این کار فقط یک پاراگراف نوشته کافی نیست و شامل سر تیترهای بصری، لینک های مرتبط، تصاویر و حتی گاهی اینفوگرافیک ها می شود. امروزه مردم کمتر و کمتر به گستردگی اطلاعات در سایت شما توجه نشان می دهند و انتخاب های بیشتر و بیشتری پیش رو دارند.

تجربه کاربری چیست؟

 

چرا باید درگیر طراحی UX (تجربه کاربری) بشویم؟

UX خوب به سادگی منجر به موفقیت بسیار بیشتری در دراز مدت می شود، که می تواند بر درآمد شرکت شما به عنوان یک کسب و کار تاثیر گذار باشد. به شرکت هایی مانند اپل، گوگل و فیس بوک نگاه کنید. گوگل موتور جستجو را اختراع نکرد، اما این شرکت تجربه استفاده از آن را بهبود بخشید، ساده سازی انجام داد و جستجو در اینترنت را برای هر کسی آسان ساخت. فیس بوک با تفکر مشابه همین کار را در شبکه های اجتماعی تکرار کرد و اپل ایده گوشی هوشمند را با ساده سازی تعامل با گوشی موبایل دنبال کرد. محصول آیفون این شرکت اکنون یکی از محبوب ترین گوشی های هوشمند در سراسر جهان است.

یک تجربه کاربری خوب به معنی افزایش رضایت مشتریان شما ست، که به این معنی است که شکایت کمتری نسبت به چگونگی استفاده از وبسایت یا محصول شما وجود دارد و این موضوع به ایجاد مفهوم مثبت درباره برندتان، به شما کمک می کند.

بسیاری از مطالعات، مانند آنهایی که توسط Forrester انجام شده، نشان داده اند که شرکت هایی که در UX سرمایه گذاری می کنند در نهایت هزینه های پایین تری خواهند پرداخت. هزینه های کمتری در دستیابی به مشتریان جدید و پشتیبانی از مشتریان. به واسطه UX توان حفظ مشتری و همچنین پارامتر ROI (نرخ بازگشت سرمایه) نیز افزایش می یابد.

 

چطور تجربه کاربری (UX) را بهبود دهیم؟

با مشاهده دقیق این که به طور کلی چگونه مشتریان و کاربرانتان با شما در یک وبسایت یا برنامه تعامل می کنند، شروع کنید. شما نیاز به تجزیه و تحلیل قابلیت کاربردپذیری برنامه یا وب سایتتان را دارید. به عنوان مثال، در یک وب سایت، می توانید از ابزار های تجزیه و تحلیل مانند Google Analytics استفاده کنید. (این ابزار و استفاده از آن به خوبی در کتاب ” طراحی تجربه کاربری برای مبتدیان ” آموزش داده شده است .)

تجزیه و تحلیل وب به شما کمک می کند تا سناریویی که برای کاربر وب سایتتان پیش می آید را درک کنید. ببینید که مردم هنگام بازدید از وبسایت شما به کدام بخش ها می روند و یا چه مدت در حال مرور صفحه خاصی هستند سپس می توانید شروع به بهینه سازی صفحات کنید. همه چیز باید با اولویت دادن به کاربر طراحی شود!

شما باید نیازهای کاربران خود را حل کنید. وب سایت و برنامه شما نباید باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربر شود. در عوض شما به آنها کمک می کنید که یک کار را در سریعترین زمان ممکن در ساده ترین و راحت ترین راه انجام دهند.

برچسب ها

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.