تغییرات جدید مدارک سیسکو

پیش تر در قالب مقاله ای کوتاه به کلیات تغییرات اعمال شده در مدارک جدید سیسکو پرداختیم. اکنون قصد داریم تا شما را در جریان ریز پرسش های مربوط به این تغییر بزرگ قرار دهیم. پرسش های گردآوری شده در این مقاله جزو متداول ترین پرسش های مطرح شده در این زمینه بوده و پاسخ های عنوان شده نیز برگرفته از وب سایت سیسکو می باشد. این موضوع باعث خواهد شد تا شما از صحت اطلاعات این مقاله کاملا اطمینان خاطر داشته باشید. اما این پرسش های کدامند؟

چرا سیسکو مسیر اخذ مدرک های خود را تغییر می دهد؟

دلیل این اقدام، انتقال تکنولوژی در حوزه شبکه و" استفاده از قابلیت های کامل یک شبکه جدید" می باشد بدان  معنی که وجود قابلیت های کاملاً جدید در شبکه ها نیاز به یک تغییر اساسی و بنیادین در "عملکرد شبکه " و یادگیری مهارت های شبکه ای و نرم افزاری مدرن را برای فراگیران (به منظور استفاده از این توانمندی ها) اجتناب ناپذیر می کند.

برنامه جدید اخذ مدرک های سیسکو با ارائه تغییر اساسی در اخذ مدارک CCNA، CCNP و CCIE در راستای حفظ استانداردهای کیفیتی بالا در صنعت آیتی بر اساس خواسته های بازار ، اولویت های متقاضیان ، بهبود چابکی، ارزش و رهبری طراحی شده است که به متقضیان امکان انتخاب، یادگیری و توسعه مهارت هایی مورد نیاز برای اهداف کاری و پیشرفت شغلی در طول دوره حرفه ای را فراهم می سازد.

یکی از تغییراتی که به تازگی ایجاد شده و بسیار نمود دارد ، ارائه مدرک های جدید سطح دستیاری  DevNet Associate و مدرک حرفه ای DevNet Professional  به منظور ارائه مهارت های نرم افزاری برای مهندسان شبکه و توسعه دهندگان نرم افزار فعال در حوزه تکنولوژی های سیسکو می باشد.

تمامی این موارد ، امکان ترکیب نقاط قوت و توانایی های اتحادیه متخصصان دارای مدرک سیسکو Cisco certified community  با اتحادیه آکادمی شبکه سیسکو  community Networking Academy و اتحادیه DevNet community را برای آماده سازی نیروی متخصص نسل های آینده تکنولوژی های سیسکو را مهیا سازیم.

این تغییر دقیقا چه مواردی را شامل می شود؟

  • مسیرهای اخذ مدرک های بصورت ذیل به روز رسانی شده اند:
  • دوره آموزشی و اخذ مدرک مربوط به سطح دستیاری associate level برای مهندسان شبکه شامل به یک دوره آموزشی و یک آزمون که تمامی مباحث اساسی فناوری های شبکه را پوشش می دهد، تبدیل شده است.
  • مدرک های جدید تخصصیSpecialist  که تایید کننده مهارت های مرتبط با نقش شغلی و علایق متقاضیان می باشد، ارائه شده اند.
  • آزمون های Concentration exams برای اخذ مدرک های مناسب با شاخه تخصصی مورد نیاز فرد متقاضی در سطح حرفه ای ارائه شده اند.
  • کسب بالاترین مدرک سیسکو، CCIE ، اعتبار دانش اصلی مهندسان شبکه را در تمامی مهارت های عملی مربوط به چرخه عمر طراحی، استقرار، بهره برداری و بهینه سازی سناریوهای پیچیده شبکه تایید می نماید.
  • مدرک های جدید DevNet در سه سطح associate ، specialist  و professional برای اعتبار سنجی مهارت های مرتبط با توسعه نرم افزاری سیستم های شبکه ارائه شده اند.
  • • بر اساس این روند جدید سیسکو در ارائه مدارک، هیچ پیش نیازی برای اخذ مدارک سطح associate ، specialist  و professional یا expert وجود نداشته و متقاضیان علاقه مند به حوزه شبکه و تکنولوژی های سیسکو می توانند برای کسب هر یک از مدارک مذکور اقدام نمایند.
  • برای تمدید و ارتقای  مدارک CCNA، Cisco Certified Specialist ، CCNP  و CCIE.  نیاز به اعتبارات تحصیلی ادامه دار می باشد.
  • نشان  lifetime CCIE با اعتبار مادام العمر به دارندگان مدرک های CCIE که به طور پیوسته و به مدت 20 سال مدارک خود را تایید اعتبار نمایند، اعطا می گردد.
  • به متقاضیان پس از تکمیل دوره های آموزشی یک نشان اعطا می شود.
  • از تاریخ 24 فوریه سال 2020 به بعد، هزینه اجرایی اضافی برای آموزش تحصیلی ادامه دار دریافت نمی شود.

کدام ویژگی ها در اخذ مدارک سیسکو نسبت به قبل تغییری نداشته است؟

  • سطح بندی مدرک ها همانند سابق در چهار سطح دستیاری (CCNA)، specialist، حرفه ای (CCNP) و تخصصی (CCIE) ارائه می شود.
  • شیوه آموزش همانند قبل براساس زمانبندی مشخص و به دو صورت آنلاین یا شخصی بر اساس نقشه راه سیسکو صورت می گیرد.
  • شاخه های اصلی فناوری های سیسکو در سطوح حرفه ای و تخصصی به حوزه های Enterprise ، Security ، Service Provider، Collaboration ، Data Center و موارد دیگر تقسیم می شود.
  • آزمونهای تمدید اعتبار مدرک ها در همه سطوح موجود هستند.

تاریخ ارائه پکیچ آموزشی و مدارک جدید سیسکو چه زمانی می باشد؟

پکیچ آموزشی مربوط به اخذ مدرک های جدید سیسکو در تاریخ 10 ژوئن 2019 (20 خرداد 1398) ارائه خواهند شد. دوره های آموزشی جدید و به روز شده که نشان دهنده وسعت و عمق مهارت های ضروری در حوزه های مهم تکنولوژی های آتی است در تاریخ ژوئن 2019 آغاز می شود و امتحانات اخذ مدرک های جدید سیسکو شامل مدارک CCNA، CCNP، CCIE، مدرک Cisco Certified DevNet Associate ، مدرک های تخصصی و حرفه ای Cisco Certified DevNet Professional and Specialis از 24 فوریه 2020(5 اسفند 1398) در دسترس می باشند. آموزش تحصیلی ادامه دار مداوم نیز برای CCNA، Cisco Certified Specialist and CCNP  برای تمدید اعتبار از 24 فوریه سال 2020 در دسترس خواهند بود. یک امتیاز جالب و تغییر جدید، کسب نشان های آموزشی برای متقاضیانی است که دوره های آموزشی خود را بعد از تاریخ 24 فوریه 2020 با موفقیت پشت سر می گذارند.

سرفصل های جدید امتحانی برای مدرک های جدید از چه تاریخی در دسترس خواهند بود؟

سرفصل های جدید امتحانی برای تمامی آزمون ها، از 10 ژوئن 2019 (20 خرداد 1398) در دسترس خواهند بود.

کدام مدرک ها حذف و چه گواهی نامه هایی اضافه خواهند شد؟

تمامی مدرک های جدید CCNP و CCIE سیسکو بطور کلی به پنچ شاخه Enterprise، Security، Service Provider

، Collaboration و Data Center  تقسیم می شوند که در حال حاضر موضوعاتی مرتبط با مدرک های قبلی را پوشش می دهند و در داخل آزمون های جدید concentration exams سیسکو گنجانده شده اند. مدرک های جدید DevNet سیسکو در حوزه برنامه نویسی شبکه شامل مدارکAssociate Cisco Certified DevNet، Cisco Certified DevNet Specialist و Certified Deventer Professional نیز به مجموعه مدارک سیسکو اضافه شده اند.

اخذ نشان آموزشی یا کسب مدرک ها در ساختار جدید سیسکو نیازمند گذراندن چه مراحلی است؟

تغییرات جدید مدارک سیسکو

تغییرات جدید مدارک سیسکو

سریعترین مسیر برای اخذ مدرک های مرتبط با حوزه کاری چیست؟

سیسکو در برنامه جدید آموزشی و مسیر اخذ مدرک های خود، انعطاف پذیری بالاتر و تنوع بیشتری را نسبت به قبل فراهم آورده است که از آن جمله می توان به ایجاد تنوع بیشتر در اخذ مدارک حرفه ای سیسکو CCNP در قالب آزمون های concentration exams با توجه به نیاز فرد متقاضی در شاخه مربوطه اشاره کرد یا شما  با گذراندن موفقیت آمیز دوره های آموزشی،  نشان های آموزشی مربوطه را دریافت می کنید و همچنین پس از  قبولی در امتحانات کتبی written exams و آزمون های proctored  در تکنولوژیها و مهارت هایی که به طور مستقیم مرتبط با شغل، علایق و اهداف شما می باشند،  مدرک هایSpecialist  سیسکو را کسب می کنید.

تعداد آزمون های لازم برای اخذ مدرک های مورد نظر توسط متقاضیان در سیستم جدید چگونه می باشد؟

تعداد آزمون ها مستقیماً به  مسیر انتخابی اخذ مدرک توسط هر متقاضی  دارد. هدف ما، ایجاد بهترین و مناسب ترین مسیر براساس نیازمندی های مخاطبین می باشد. در سطح دستیاری (associate level)، کاندیداها با موفقیت در یک امتحان جامع و کامل، مدرک مربوطه را دریافت می کنند اما در سطح حرفه ای(professional level)،  نیاز به قبولی در یک امتحان core exam و یک امتحان concentration exam برای اخذ مدرک در شاخه تخصصی مربوطه و در سطح expert علاوه بر آزمون core، قبولی در آزمون lab exam را دارند. مدرک های سطح Specialist ، با گذراندن هر یک از آزمون های کتبی proctored  به استثنای آزمون سطح دستیاری به شخص متقاضی اعطا می شود.

تغییرات اخذ مدرک و برنامه های آموزشی CCDE و CCAr چگونه است؟

در پکیچ دوره های پیشرفته سیسکو، مباحث مربوط به طراحی را در داخل امتحاناتCCIE lab  گنجانده ایم و همواره پکیچ ها را مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات لازم را بر اساس نیاز ایجاد می نماییم. در حال حاضر مدارک CCDE و CCAr دستخوش هیچ تغییری نخواهند شد.

اطمینان از صحت و درستی مدرک های سیسکو در ساختار جدید چگونه تضمین می شود؟

همزمان با ارتقا برنامه های آموزشی سیسکو، حفظ و تقویت یکپارچگی و تضمین صحت و درستی در ارائه مدرک های سیسکو از اهداف اصلی ما تا به امروز بوده و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. درسطح CCNA، طیف وسیعی از موضوعات را به منظور گسترش مهارت های مورد نیاز برای مدیریت شبکه های دیجیتال و دانش مورد نیاز برای فراگیران را از تمامی فناوری ها در سطح دستیاری شبکه (بسیار جامع و کامل تر از قبل) پوشش داده ایم. در سطو ح بالاتر و دوره های  CCNP و CCIE، سیاست های سختگیرانه تر و دقت بیشتری  نسبت به سطح دستیاری اعمال شده است بطوریکه  امتحانات جدید core exams  دانش ضروری را در نقش های کاری مرتبط با حوزه شبکه پوشش داده و  با ارائه امتحانات concentration exams در سطوح بالاتر از سطح دستیاری ، جزئی ترین مباحث نیز در موضوعات تخصصی تر (حتی دقیق تر و سختگیرانه تر نسبت به گذشته) مورد سنجش قرار می گیرد. در نهایت در آزمون های CCIE، دانش تئوری و عملی کل چرخه عمر شبکه شامل طراحی، استقرار، بهره برداری و بهینه سازی محیط ها و سناریوهای پیچیده به دقت ارزیابی می شود.

چرا مدرک های خاصی از پکیچ آموزشی حذف شدند؟ آیا این بدان معنی است که مدرک من فاقد اعتبار می باشد؟ (مانند CCNA Wireless, CCNA CyberOps)

ما برنامه های اخذ مدرک CCNA را در قالب یک امتحان جامع که مهارت های مربوط به سطح مقدماتی شبکه که تمامی تکنولوژی های دانش شبکه ای مانند اصول مقدماتی پروتکل آی پی، چگونگی دسترسی به شبکه، ارتباطات در بستر آی پی و بعلاوه مبانی اتوماسیون و برنامه نویسی شبکه ای و مهارت های اساسی امنیتی را پوشش می دهد(نیاز به گستردگی مهارت در همه زمینه های شبکه برای افرادی که در حال ورود به حوزه شبکه هستند، یک ضرورت می باشد) گنجانده ایم. مدارک سطح بالای سیسکو شامل دوره های CCNP و CCIE همانند قبل در پنج حوزه اصلی تکنولوژی شامل Enterprise، Security، Service Provider،Collaboration و Data Center برنامه ریزی شده و برنامه های حذف شده قبلی نیز در داخل همین پنج حوزه تعبیه شده اند. به عنوان مثال، مدرک وایرلس سیسکو به دلیل اهمیت بالای مهارت های وایرلس در هر استقرار شبکه اینترپرایز ،در داخل همین دوره Enterprise CCNP قرار گرفته و دیگر دوره جداگانه وایرلس وجود ندارد. کسب مدرک هایی با قابلیت اخذ از مسیرهای مختلف (مانند اتوماسیون و برنامه ریزی)، از طریق یک آزمون concentration exam از مسیرهای چندگانه اخذ مدرک CCNP با محتوای یکسان در تمامی مسیرهای مربوطه میسر می باشد. جای نگرانی برای مدرک فعلی شما وجود نداشته و مدارک شما تا قبل از تاریخ انقضا آن فعال و معتبر خواهد بود.

حفظ ارزش مدرک دارندگان مدارک جاری سیسکو چگونه انجام می گیرد؟

مدرک های سیسکو جزء با ارزش ترین و مهمترین مدارک در صنعت آیتی به حساب می آیند. تمامی امتحانات اخذ مدرک های سیسکو، توسط کارشناسان زبده طراحی و نظارت می شوند و از یک شیوه استاندارد و پذیرفته شده در صنعت آیتی که مدرک های معتبر،قابل اعتماد، ارزشمند و قانونمند و قابل دفاع از لحاظ قانونی را ارائه می کنند، توسعه یافته اند. همچنین سیسکو به طور مداوم از طریق نظارت بر سایت های برگزارکننده آزمون، اجرای الزامات مربوط به کاندیداها، اجرای اقدامات امنیتی آزمون ها، تجزیه و تحلیل داده ها و تحقیقات امنیتی، اعتبار درستی و صحت آزمون ها را مورد بررسی قرار می دهد.

تاثیر این تغییرات بر Cisco Networking Academy چگونه است؟

سیسکو در حال توسعه Networking Academy برای آموزش فراگیران و فراهم کردن آمادگی لازم برای اخذ مدرک های جدید CCNA certification و همچنین مدرک جدید  DevNet Associate certification می باشد که علاوه بر ایجاد مهارت های حرفه ای برای متخصصان شبکه در گامی فراتر،  مهارت های حرفه ای نرم افزاری را نیز  برای پارتنرها و مشتریان سیسکو فراهم نماید.

تاثیر برنامه های جدید اخذ مدارک سیسکو از تاریخ 24 فوریه 2020 بر مدرک های جاری سیسکو چگونه می باشد؟

مدارک  Specialist and CCNP  CCNA, : خبر خوش برای دارندگان مدارک جاری سیسکو این است که مدارک فوق تا تاریخ انقضای آنها فعال و معتبر خواهد بود و از همه مهمتر با اجرای برنامه جدید مسیر اخذ مدرک های سیسکو از تاریخ 24 فوریه 2020 ، مدرک فعلی شما به مدرک معادل خود در مسیر جدید منتقل می شود.

مدرک CCIE: افرادی که دارای مدرک معتبر  CCIE هستند، به تاریخ انقضای مدارک آنها یک سال اضافه می گردد. به عنوان مثال، اگر شما دارای مدرک  CCIE دارای اعتبار  تا 21 آوریل 2020 هستید، براساس قانون جدید ، این تاریخ تا یک سال دیگر یعنی تا 21 آوریل 2021 افزایش خواهد یافت.

تغییرات جدید مدرک CCNA سیسکو

تفاوت اخذ مدارک جدید CCNA نسبت به مدارک قبلی سیسکو چگونه می باشد؟

سیسکو ، مدارک و دوره های آموزشی CCNA را به یک دوره آموزشی و یک امتحان جامع که تمامی مهارت های سطح مقدماتی شبکه از قبیل مبانی آی پی، شیوه های دسترسی به شبکه، ارتباطات در بستر آیپی و مبانی اتوماسیون و برنامه ریزی شبکه و مهارت های اساسی امنیت شبکه را پوشش می دهد به روزرسانی کرده است.

آیا برای کسب مدرک های حرفه ای جدید سیسکو professional  نیاز به اخذ مدرک CCNA می باشد؟

خیر- در شیوه جدید ، نیازی به اخذ مدرک CCNA به عنوان یک پیش نیاز  برای اخذ مدرک های حرفه ای سیسکو نبوده و متقاضیان امکان شرکت در آزمون های سطوح حرفه ای سیسکو در هر مرحله ای را دارا می باشند.

تغییرات جدید مدرک CCNP سیسکو

مقصود از آزمون technology core exam چیست؟

آزمون technology core exam یکی از دو آزمون مورد نیاز برای اخذ مدارک CCNP، CCIE و کسب مدرک های حرفه ای Cisco Certified DevNet Professional  است. برای اخذ مدارک CCNP و CCIE، پنج core exams در حوزه های تخصصی Enterprise, Security, Service Provider, Collaboration and Data Center وجود خواهد داشت.

اخذ مدرک Cisco Certified DevNet Professional تنها مستلزم موفقیت در یک آزمون DevNet core exam است.

مقصود از concentration exam چیست؟

آزمون concentration exam  یکی از دو آزمون مورد نیاز برای اخذ مدرک سطح حرفه ای سیسکو(CCNP) است که بصورت تخصصی تر به فناوری های مرتبط در آزمون Core مرتبط پرداخته و به کاندیداها امکان انتخاب شاخه مورد علاقه یا مرتبط با حوزه فناوری انتخابی خود را می دهند. برای کسب مدارک CCNP که به پنج شاخه  Enterprise, Security, Service Provider, Collaboration and Data Center تقسیم می شود نیاز به گذراندن آزمون های  concentration exams حوزه تخصصی مربوطه برای اخذ هر مدرک می باشد. همچنین آزمونهای چندگانه concentration exams برای اخذ مدرک Cisco Certified DevNet Professional نیز در دسترس می باشند.

آزمون های concentration exams  مرتبط با مدارک حرفه ای سیسکو کدامند؟

آزمون های مربوطه شامل موارد زیر می باشند:

  • CCNP Enterprise
  • CCNP Security
  • CCNP Service Provider
  • CCNP Collaboration
  • CCNP Data Center
  • Cisco Certified DevNet Professional

آیا پیش نیاز شرکت در آزمون concentration  یکی از حوزه های ذکر شده فوق ، نیازمند قبولی در آزمون core مربوطه می باشد؟

خیر، شرکت در آزمون ها با هر ترتیبی امکان پذیر می باشد.

مدت زمان اعتبار امتحان Core چه مدت و حداکثر زمان لازم برای گذراندن آزمون concentration یا lab چه میزان است؟

پس از گذراندن امتحان Core به شما یک مدرک Specialist در حوزه مورد نظر ارائه می شود که به مدت سه سال معتبر می باشد لذا قبل از منقضی شدن مدرک فوق، امکان شرکت در یکی از آزمون های concentration یا lab  برای اخذمدرک سطح professional یا expert را خواهید داشت.

پس از قبولی در آزمون core، آیا امکان شرکت در هر دو آزمون concentration و lab برای  کسب مدرک های سطح professional و expert وجود دارد؟

بله، امکان شرکت در  هر دو آزمون concentration و lab در نهایت پس از مدت زمان سه سال از آزمون core برای اخذ مدارک سطح حرفه ای و تخصصی مرتبط وجود دارد.

تغییرات جدید مدرک CCIE سیسکو

آیا آزمون core exam برای کسب مدارک CCNP و CCIE یکسان است؟

بله، آزمون کتبی written exam برای اخذ دو مدرک CCNP و CCIE یکسان می باشد.

گزینه های موجود برای شرکت در آزمون های CCIE lab exams در ساختار جدید مسیر اخذ مدارک سیسکو چیست؟

متقاضیان به منظور اخذ مدارک  Enterprise CCIE در حوزه مورد علاقه خود می توانند در یکی از آزمون های wireless lab وinfrastructure lab  شرکت کنند. تمامی امتحانات CCIE lab براساس مسیر تکنولوژی مورد نظر مانند Security, Service Provider, Collaboration and Data Center استاندارد سازی  می شوند.

آیا پیش نیاز شرکت در آزمون lab exam نیازمند قبولی در آزمون core حوزه مربوطه می باشد؟

بله، برای شرکت در آزمون Lab exam ،موفقیت در آزمون core مربوطه با توجه به مسیر اخذ مدرک الزامی می باشد.

دلیل تغییر قالب آزمون CCIE lab چیست؟

به منظور ارزیابی مهارت داوطلبان در کل چرخه عمر طراحی، استقرار، بهره برداری و بهینه سازی سناریوهای پیچیده شبکه، به روزرسانی آزمون های CCIE lab الزامی می باشد. در حقیقت فرمت آزمون با هدف سنجش سراسری مهارت های متقاضیان شبکه تغییر خواهد کرد.

فرمت آزمون CCIE lab چگونه تغییر می کند؟

فرایند آزمون CCIE lab به منظور ارزیابی مهارت داوطلبان در کل چرخه عمر طراحی، استقرار، بهره برداری و بهینه سازی سناریوهای پیچیده شبکه به طور پیوسته به روزرسانی می شود. آزمون lab exam شامل 2 ماژول بوده که دارای مدت زمان آزمون مشخصی بوده و طی دوره های زمانی ثابتی ارائه می شوند:

  • ماژول 1: طراحی شبکه (مدت آزمون: 3 ساعت)
  • ماژول 2: استقرار، عملیات و بهینه سازی شبکه (مدت آزمون: 5 ساعت)

فراموش نکنید که مهارت های برنامه نویسی و اتوماسیون شبکه بخش جدایی ناپذیر دو ماژول آزمون فوق می باشند.

جزئيات مربوط به مزاياي نشان افتخار CCIE Lifetime چيست؟

متخصصان شبکه که مدرک CCIE یا نشان CCIE خود را به مدت 20 سال تمدید کنند، امکان اخذ نشان  lifetime Emeritus  را بدون پرداخت هزینه  اضافی خواهند داشت. برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایای CCIE Lifetime Emeritus به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://www.cisco.com/c/en/us/training-events/training-certifications/certifications/expert/ccie-program/emeritus.html.

 

تاریخ انقضای دارندگان مدرک معتبر جاری CCIE چه زمانی می باشد؟

افرادی که در حال حاضر دارای مدرک معتبر CCIE می باشند، از یک اعتبار یک ساله افزوده علاوه بر اعتبار اصلی مدرک بهره مند خواهند شد . به عنوان مثال، اگر تاریخ انقضای مدرک CCIE شما تا 21 آوریل 2020 می باشد، یک سال دیگر یعنی  تا تاریخ  21 آوریل 2021 به اعتبار مدرک افزوده می شود.

 

بخش دوم این مقاله را در اینجا بخوانید. 

 

 

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.