دوره های جدید سیسکو

هر چه بیشتر به 24 فوریه 2020 میلادی نزدیک می شویم، سوالات پیش آمده در رابطه با تغییرات پیش آمده در مدارک جدید سیسکو بیشتر می شود. از این رو تلاش کردیم تا ادامه سوالات متداول ارائه شده سیسکو (FAQ) که پیش از این سری اول آن را منتشر کرده بودیم را در اختیار شما همراهان وبلاگ ارژنگ قرار دهیم. توجه شما را به بخش دوم این مقاله جلب می کنیم:

devnet_certifications

مدارک DevNet سیسکو

مدارک Cisco DevNet، برنامه توسعه دهنده سیسکو  در راستای کمک به توسعه دهندگان و متخصصان آیتی که علاقه مند به ساخت برنامه ها و توسعه یکپارچگی با محصولات، پلتفرم ها و API های سیسکو هستند، ارائه می شوند. تمرکز مدارک  Cisco DevNet بر روی ایجاد توانمندی لازم در زمینه محصولات software-defined networking ، security, cloud, data center, mobility, internet of things, collaboration, services  و توسعه نرم افزارهای متن باز سیسکو می باشد. سایت developer.cisco.com با فراهم کردن محیط های یادگیری و  sandbox (یک محیط محاسباتی ایزوله شده برای تست یک برنامه جدید یا ناشناخته به منظور جلوگیری از آسیب  به سامانه استفاده می شود که در اصطلاح تخصصی به آن محیط جعبه شنی یا  sandbox گفته می‌شود) و همچنین مجموعه ویدیوهای آموزشی، یک مرجع بسیار کامل برای علاقه مندان به یادگیری کدنویسی و تست برنامه های نوشته شده به حساب می آید.

اهمیت این مدارک تا آنجا پیش رفته است که سیسکو  انجمن هایی  مانند Code Exchange شامل ریپازیتوری های کدنویسی  مرتبط با فناوری های سیسکو، Ecosystem Exchange برای ارتباط با Global Cisco Partner Ecosystem  و یافتن راهکارها را راه اندازی کرده است و در حال حاضر DevNet Automation Exchange به عنوان یک ریپازیتوری مطرح در عرصه کد نویسی اتوماسیون شبکه در حال فعالیت می باشد.

 چرا سیسکو در حال حاضر گواهینامه های DevNet را ارائه می دهد؟

سیسکو گواهینامه های جدید DevNet را با هدف اعتبار سنجی به مجموعه مهارت های توسعه دهندگان نرم افزار، مهندسان DevOps، متخصصین اتوماسیون و دیگر متخصصان حوزه نرم افزاری ارائه می دهد.

این مدارک با آموزش مهندسان زیرساخت شبکه و توسعه دهندگان نرم افزار در جهت توسعه نرم افزاری، اتوماسیون، DevOps، کلود و اینترنت اشیاء(IoT) ، آزادی عمل کامل در استقرار شبکه های جدید با قابلیت های مورد نظر را فراهم می نماید.

 چه تفاوتی بین گواهینامه های DevNet با گواهینامه سنتی سیسکو وجود دارد؟ 

گواهینامه های سیسکو در حال حاضر به عنوان معتبر ترین مدارک در حوزه شبکه در سراسر جهان در صنعت آیتی شناخته می شوند. گواهینامه های DevNet در حقیقت زیر مجموعه ای از گواهینامه های سیسکو با هدف تایید اعتبار مهارت های نرم افزاری متقاضیان مانند برنامه نویسی، توسعه نرم افزار، DevOps و اتوماسیون است در حالی که گواهینامه های سیسکو در هر یک از شاخه ها منحصر به فرد ، متمایز و مکمل یکدیگر هستند و سیسکو ترکیبی از یک مجموعه جامع از مهارت های سخت افزاری و نرم افزاری شبکه ای همگام با بازتاب نیازهای صنعت آیتی را برای مخاطبان ارائه می نماید. برنامه های اخذ گواهینامه از سازماندهی کاملی برخوردار هستند به طوری که فراگیران  به راحتی امکان انتقال و جابجایی بین فناوری ها، راهکارها و قابلیت های برنامه نویسی سیسکو را دارند.

سوال: از چه تاریخی برنامه آزمون اخذ گواهینامه های DevNet در دسترس خواهند بود؟

A: آزمون های اخذ مدارک Cisco Certified DevNet Associate ، Cisco Certified DevNet Specialist و DevNet Professional Cisco Certified از تاریخ 24 فوریه 2020 در دسترس خواهند بود.

دوره های آموزش آمادگی برای اخذ مدارک DevNet از چه زمانی در دسترس خواهند بود؟

با مراجعه به وب سایت https://developer.cisco.com/certification ،مراحل مقدماتی مورد نیاز جهت موفقیت در آزمون های DevNet شامل آزمایشگاه های آموزشی آموزش داده می شود. دوره های رسمی آموزش قبل از شروع امتحانات مذکور در دسترس خواهند بود و به مرور در وب سایت سیسکو به روز رسانی خواهند شد.

تمدید اعتبار مدارک DevNet از چه مسیرهایی امکان پذیر است؟

جزئیات کامل در خصوص تمدید مدارک در حال آماده سازی بوده  و تا تاریخ 24 فوریه 2020 به مرور در دسترس قرار خواهند گرفت.

آیا امکان شرکت تنها در یک آزمون DevNet concentration exam برای کسب مدارک فوق وجود دارد؟

بله، در صورت قبولی  در هر کدام از آزمون های سطح حرفه ای professional-level DevNet exam، به متقاضیان مدرک Cisco Certified DevNet Specialist اعطا می گردد.

آیا امکان شرکت در چند آزمون DevNet concentration exam وجود دارد؟

بله، متقاضیان امکان شرکت در آزمون های DevNet concentration exam با هر تعدادی را دارا می باشند.

آیا امکان کسب اعتبار از طریق آموزش های تخصصی ادامه دار برای مدارک DevNet وجود دارد؟

در حال حاضر، شرکت در تمامی ورک شاپ های DEVWKS در Cisco Live events یک اعتبار برای  آموزش تخصصی ادامه دار را به همراه دارد. جزئیات بیشتر در آینده و تا تاریخ 24 فوریه 2020 به مرور ارائه خواهند شد.

چه تعداد اعتبارات آموزش تخصصی ادامه دار برای تمدید مدارک Cisco Certified DevNet Specialist ، Cisco  ، Cisco Certified DevNet Associate و Certified DevNet Professional نیاز می باشد؟

جزئیات در آینده و موارد بیشتر تا تاریخ 24 فوریه 2020 به اشتراک گذاشته خواهد شد.

آیا سیسکو قصد ارائه مدرک سطح بالای DevNet Certified Expert certification در آینده را دارد؟

بله، سیسکو در آینده مدرک Cisco Certified DevNet Expert را ارائه خواهد داد. از طریق لینک developer.cisco.com/certification می توانید از جزئیات آن بیشتر آگاه شوید.

مقصود از DevNet Automation Exchange چیست؟

Cisco DevNet Automation Exchange یک ریپازیتوری کد نویسی پیشرو صنعتی با بیش از 50 مخزن کد با هدف اتوماسیون شبکه است که یک راهکار اتوماسیون مولتی دامین شبکه با  دستورالعمل های گام به گام در بکارگیری و دسترسی به ریپازیتوری های کد در سرتاسر چرخه عمر اتوماسیون شبکه را ارائه دهد. این راهکار با استفاده از اتوماسیون مقیاس پذیر، عملیات شبکه self-serve ، دور سنجی و insights ، یک رویکرد جامع مونیتورینگ شبکه و اتوماسیون cross-domain  برنامه ها، توانایی حل سخت ترین و پیچیده ترین مشکلات مرتبط با مشتریان را دارا می باشد. از Exchange برای ایجاد شبکه های پیشرفته تر و با قابلیت های intent-based networking (شبکه های مبتنی بر هدف)، راهکارهای مولتی دامین، API ها و قابلیت های برنامه ریزی نیز استفاده می شود. شما می توانید از طریق انجمن Exchange (ایجاد شده توسط انجمن های سیسکو و سرپرستی و نظارت Cisco DevNet ) به تبادل و اشتراک کدهای خود با اعضای انجمن بپردازید.

specialist_certifications

مدرک Specialist چیست و اخذ آن از چه مسیری امکان پذیر است؟

مدرک Specialist ، موضوعات تخصصی تکنولوژی های سیسکو را پوشش می دهد که متقاضیان این مدرک با گذراندن هر کدام از آزمون های written ، proctored  در پورتفو لیو مدارک سیسکو به استثنای آزمون های سطح دستیاری، امکان کسب مدرک تخصصی سیسکو در زمینه مربوطه را خواهند داشت.

چگونه می توان به لیست جامعی از آزمون های مورد نیاز برای اخذ مدارک Specialist سیسکو دسترسی پیدا کرد؟

لیست کامل آزمون ها و نیازمندی های لازم برای اخذ مدارک Specialist از لینک زیر در دسترس می باشد:

 https://www.cisco.com/c/en/us/training-events/training-certifications/certifications/specialist.html.

آیا متخصصان دارای مدارک Specialist تحت تاثیر تحولات جدید سیسکو قرار می گیرند؟

سیسکو همواره پورتفولیو اخذ مدارک خود را مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات را در صورت نیاز ایجاد می نماید. اما خبر خوش برای افرادی که در حال حاضر دارای  مدرک  Specialist سیسکو می باشند این است که از تغییرات جدید در امان می باشند.

سازگاری مدارک NPDESI و NPDEV با ساختار پورتفولیو جدید سیسکو چگونه حفظ می گردد؟

سیسکو همواره پورتفولیو اخذ مدارک را مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات را در صورت نیاز ایجاد می نماید. لذا افرادی که در حال حاضر دارای  مدارک NPDESI و NPDEV می باشند، تحت تاثیر این تغییرات قرار نمی گیرند.

training_training_badges

آیا برنامه دوره های آموزشی با توجه به تغییرات مسیر اخذ مدارک سیسکو تغییر خواهد کرد؟

بله، تغییرات جدید در هر دو زمینه برنامه  های آموزشی و مسیر اخذ مدارک اعمال می گردد و دوره های آموزشی جدید در مسیری هماهنگ با ساختار جدید اخذ مدارک سیسکو تغییر می کنند.

دوره های آموزشی برای اخذ مدارک جدید از چه تاریخی در دسترس خواهند بود؟

دوره های آموزشی برای اخذ مدارک جدید سسیسکو از ابتدای ماه ژوئن سال 2019 (11 خرداد 1398)در دسترس خواهند بود و دوره های آموزشی جدیدتر نیز به مرور برای متقاضیان شبکه ارائه خواهد شد.

آیا دوره آموزشی سطح Cisco Expert Level Training (CCIE 360)نیز دستخوش تغییر خواهد شد؟

دوره سطح  Expert  سیسکو CCIE بعد از ماه اوت 2019 در دسترس نخواهد بود.

دلیل توقف ارائه دوره Cisco Expert Level از سوی سیسکو  و منابع  آموزشی  دوره جدید CCIE چیست ؟

برنامه جدید سیسکو ، ارائه دوره آموزشی لازم برای قبولی در آزمون کتبی Technology core exam برای کسب مدرک جدید CCIE می باشد. سیسکو همچنان در حال ارزیابی نیازهای آموزشی مورد نیاز برای اخذ مدارک CCIE می باشد که در پورتفولیو جدید ارائه خواهند شد.

شرایط اخذ نشان های آموزشی سیسکو چیست؟

جزئیات بیشتر در خصوص نشان های آموزشی در تاریخ 24 فوریه سال 2020 منتشر خواهند شد.

جزئیات مربوط به دوره های آموزشی سطح 100، 200، 300 و 400 چیست؟

جزئیات بیشتر همزمان با ارائه  نشان های آموزشی از تاریخ 24 فوریه سال 2020 در دسترس خواهند بود.

اخذ نشان های آموزشی از چه تاریخی در دسترس می باشند؟

کسب نشان های آموزشی از تاریخ 24 فوریه سال 2020 برایر با 5 اسفند 1398 در دسترس می باشند.

پیگیری تکمیل دوره های آموزشی و کسب نشان های آموزشی از چه طریقی میسر می باشد؟

 جزئیات بیشتر در رابطه با نشان های آموزشی در تاریخ 24 فوریه 2020 منتشر خواهند شد.

pricing

آیا میزان هزینه برای  ثبت نام در آزمون های جدید نسبت به قبل تغییری خواهد داشت؟

یک خبر خوب، کاهش هزینه های کلی  اخذ گواهینامه نسبت به قبل می باشد. اطلاعات مربوط به قیمت آزمون ها همزمان با انتشار اطلاعات مربوط به آزمون ها از طریق بخش مربوط به آزمون های سیسکو وب سایت Pearson VUE در دسترس خواهند بود. http://www.pearsonvue.com/vouchers/pricelist/cisco.asp

recertification

شرایط تمدید اعتبار مدارک سیسکو پس از 24 فوریه 2020 چگونه می باشد؟

از تاریخ 24 فوریه سال 2020 به بعد، دارندگان مدارک سیسکو ( مدارک CCNA، Cisco Certified Specialist ، CCNP و CCIE ) با قبولی در آزمون های مرتبط یا کسب اعتبار از طریق اعتبارات آموزشی ادامه دار (Continuing Education credits) یا ترکیبی از هر دو این موارد، می توانند نسبت به تمدید اعتبار مدارک خود اقدام نمایند.از فعالیت های مرتبط با اعتبارات آموزشی ادامه دار می توان به حضور مداوم در جلسات زنده آموزشی سیسکو  Cisco Live ، تالیف محتوا، تکمیل دوره های آموزشی آنلاین، تکمیل دوره های آموزشی استاد محور instructor-led  و سایر موارد آموزشی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به وب سایت www.cisco.com/go/recertificaton مراجعه نمایید.

میزان اعتبارات لازم برای تمدید مدارک از طریق اعتبارات آموزشی ادامه دار به ترتیب چیست؟

• برای تمدید مدرک CCNA، نیاز به کسب 30 اعتبار آموزشی ادامه دار می باشد.

• برای تمدید  Cisco Certified Specialist، نیاز به کسب 40 اعتبار آموزشی ادامه دار می باشد.

• برای تمدید مدرک  CCNP، نیاز به کسب 80 اعتبار آموزشی ادامه دار می باشد.

• برای تمدید مدرک  CCIE، نیاز به کسب 120 اعتبار آموزشی ادامه دار می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.cisco.com/go/recertificaton مراجعه کنید.

امکان تمدید اعتبار مدارک CCNA، CCNP، CCIE یا Specialist از طریق اخذ مدارک DevNet وجود دارد؟

از 24 فوریه سال 2020، قبولی در هر یک از آزمون های سیسکو  از جمله امتحانات مربوط به اخذ مدارک DevNet، به عنوان امتیاز  برای  تمدید اعتبار مدارک CCNA، CCNP و CCIE یا Specialist  محاسبه خواهند شد.

در صورت منسوخ شدن مدارک فعلی سیسکو، آیا مدارک فوق قبل از اتمام تاریخ اعتبار همچنان معتبر خواهند ماند؟ 

بله، مدارک فعلی شما تا تاریخ اتمام اعتبار آنها  فعال خواهند ماند و در صورت منسوخ شدن مدرک مربوطه ، اعتبار آن بر اساس زمان باقی مانده در چرخه عمر مدرک فعلی شما بدون تغییر باقی خواهد ماند. 

تغییرات چرخه تمدید اعتبار مدارک براساس ساختار پورتفولیو جدید سیسکو چگونه می باشد؟

از تاریخ 24 فوریه 2020، مدارک سیسکو با اعتبار 3 ساله ارائه می گردند که تمدید مدارک سیسکو از طریق شرکت در آزمون یا کسب اعتبارات آموزشی ادامه دار  یا ترکیبی از هر دو امکان پذیر است. از فعالیت های مربوط به اعتبارات آموزشی ادامه دار  می توان به حضور در جلسات آموزشی Cisco Live ، تکمیل دوره های آموزشی آنلاین و موارد بیشتر اشاره نمود. همچنین، به دارندگان نشان CCIE یا مدارک معتبر  CCIEکه اعتبار مدرک خود را  به مدت 20 سال متوالی حفظ می کنند، مدرک  CCIE Lifetime بدون پرداخت هزینه های اضافی مرتبط با تمدید اعتبار مدارک اعطا می شود.

تغییرات مربوط به هزینه اجرایی اعتبارات آموزشی ادامه دار  چگونه است؟

از تاریخ 24 فوریه سال 2020، هزینه های اجرایی مربوط به اعتبارات آموزشی ادامه دار  بطور کامل حذف شده و متقاضیان آموزش های مربوطه نیازی به پرداخت هزینه اضافی نخواهند داشت.

چرخه 3 ساله تمدید اعتبار مدارک برچه اساسی محاسبه می شود( بر پایه تاریخ اصلی اخذ مدرک یا تاریخ اعتبارمجدد مدرک)؟

اعتبار مدارک سیسکو از زمان اخذ مدارک به مدت 3 سال معتبر می باشد و پس از  هر تمدید ، به اعتبار مدارک فوق سه سال افزوده خواهد شد که نشان دهنده یک تغییر مهم در زمینه حفظ اعتبار مدارک سیسکو علی الخصوص  مدارک CCIE می باشد (مدارک CCIE در سیستم قدیم از اعتبار  2 ساله برخوردار بوده و پس از هر تمدید اعتبار ، دو سال به تاریخ اخذ مدرک اصلی افزوده می شد) به حساب می آید. نمونه ای از چرخه تمدید اعتبار برای درک بهتر متقاضیان در زیر ارائه شده است:

•Certified: Feb 1, 2019           expiration: Feb 1, 2022 

•Recertify: Nov 1, 2019         expiration: Nov 1, 2022 

•Recertify: Aug 1, 2020         expiration: Aug 1, 2023

 

چرا سیسکو ، اعتبارات لازم برای تمدید مدارک CCIE را افزایش داده است؟

به دلیل افزایش اعتبار مدارک CCIE سیسکو از دو سال در سیستم قبلی  به سه سال در سیستم جدید، سیسکو به منظور تطبیق پذیری افزایش مربوطه با اعتبارات آموزشی ادامه دار ، حفظ دقت و درستی برنامه های اخذ مدارک سیسکو و اطمینان از به روزرسانی پیوسته مهارت های شبکه ای متخصصان ، میزان اعتبار مورد نیاز را به 120 افزایش داده است.

تغییرات جدید مربوط به تمدید اعتبار مدارک از چه زمانی اعمال می شوند؟

تغییرات جدید از 24 فوریه 2020 اعمال خواهند شد.

پس از اعمال تغییرات جدید در 24 فوریه 2020 بر روی چگونگی تمدید اعتبارات، آیا اعتبارات کسب شده توسط متقاضیان برای تمدید مدارک نادیده گرفته خواهد شد؟

خیر، اعتبارات اخذ شده به سیستم جدید سیسکو انتقال پیدا خواهند کرد.

چه شرایطی برای مدارک معلق CCIE خواهد افتاد؟

مدارک معلق CCIE تا تاریخ 24 فوریه 2020 منسوخ خواهند شد اما متقاضیانی که مدارکشان تا تاریخ 24 فوریه سال 2020 در حالت تعلیق قرار گیرد تا پایان مدت زمان باقیمانده دوره تعلیق، مدارکشان  فعال خواهند بود و پس از پایان زمان تعلیق ، برای حفظ اعتبار مدارک نیاز به تمدید اعتبار بر اساس مسیر جدید سیسکو می باشد. به عنوان نمونه، اگر وضعیت تعلیق مدرک شما در تاریخ 10 آوریل 2020 به پایان برسد، مدرک CCIE شما در تاریخ 24 فوریه 2020 فعال شده و در تاریخ 10 آوریل 2020 منقضی خواهد شد مگر اینکه با شرایط  جدید تمدید اعتبار مدارک سیسکوتطبیق داده شود.

آیا آموزش های تخصصی ادامه دار برای تمدید اعتبار مدارک DevNet اعمال می شود؟

جزئیات در مورد تمدید مدارک به مرور و از تاریخ 24 فوریه 2020 در دسترس خواهند بود.

transition

متقاضیانی که درحال حاضر برای اخذ مدارک CCNA، Specialist، CCNP یا CCIE اقدام کرده اند، چه شرایطی خواهند داشت؟

سیسکو برنامه های  لازم  برای گذار از مرحله فعلی به دوره جدید را برای متقاضیان با ابزارها و منابع اختصاصی بطور کامل فراهم می نماید. زمان انتقال برای اخذ مدارک و آموزش های لازم براساس برنامه جاری ارتقایافته آموزشی یک  بازه هشت ماهه بوده که دوره های آموزشی جدید و به روز شده از ابتدای ماه ژوئن سال 2019 (11 خرداد 1398) با گستردگی و عمق مهارت های مهم در زمینه های کلیدی تکنولوژی آغاز شده و همچنین آزمون های اخذ مدارک جدید نیز از تاریخ 24 فوریه سال 2020 در دسترس خواهند بود. برای اطلاعات خاص در مورد نحوه انتقال مدارک به وب سایت مسیر اخذ گواهینامه های خاص سیسکو مراجعه نمایید.

مدت زمان لازم برای اخذ مدارک CCNA، Specialist، CCNP یا CCIE قبل از تاریخ انقضای آزمون های کنونی چیست؟

یک بازه زمانی هشت ماهه برای برای اخذ مدارک تحت برنامه جاری یا برنامه آموزشی ارتقایافته وجود دارد. به روز رسانی دوره های آموزشی جدید از ماه ژوئن سال 2019 آغاز خواهد شد که گستره و عمق مهارت های مهم در زمینه های فناوری کلیدی را برای متقاضیان فراهم می نماید. آزمون های جدید اخذ مدارک از تاریخ 24 فوریه سال 2020 در دسترس خواهند بود. برای اطلاعات خاص در مورد نحوه انتقال مدارک، لطفا وب سایت مسیر اخذ مدارک خاص را مطالعه نمایید.

طرح انتقال برای متقاضیانی که در میانه مسیر اخذ مدارک هستند یا فقط در اولین آزمون از آزمون های CCNA، CCNP یا CCIE قبول شده اند چیست؟

سیسکو برنامه های  لازم  برای گذار از مرحله فعلی به دوره جدید را برای متقاضیان با ابزارها و منابع اختصاصی بطور کامل فراهم می نماید. زمان انتقال برای اخذ مدارک و آموزش های لازم براساس برنامه جاری ارتقایافته آموزشی یک  بازه هشت ماهه بوده که دوره های آموزشی جدید و به روز شده از ابتدای ماه ژوئن سال 2019 (11 خرداد 1398) با گستردگی و عمق مهارت های مهم در زمینه های کلیدی تکنولوژی آغاز شده و همچنین آزمون های اخذ مدارک جدید نیز از تاریخ 24 فوریه سال 2020 در دسترس خواهند بود. برای اطلاعات خاص در مورد نحوه انتقال مدارک به وب سایت مسیر اخذ گواهینامه های خاص سیسکو مراجعه نمایید.

اگر مدارک فعلی سیسکو به یکی از مدارک جدید که در 24 فوریه سال 2020 ارائه می شوند، انتقال یابند، آیا مدرک جدید سیسکو به فرد متقاضی ارائه خواهد شد؟

بله، اگر مدارک تا 24 فوریه 2020 معتبر باشد، به شما مدرک جدید سیسکو ارائه می شود. برای مثال، دارندگان مدرک CCNA Routing and Switching  با اعتبار تا 24 فوریه 2020 ، مدرک جدید سیسکو را دریافت خواهند کرد البته توجه داشته باشید که اگر چه مدارک جدید سیسکو به متقاضیان اعطا می شود اما تاریخ اعتبار  مدارک تغییری نخواهد کرد.

در مواردی که یک آزمون منسوخ شده با آزمون های جدید سیسکو مطابقتی نداشته باشد، شرایط برای متقاضیان چگونه است؟

شرایط خاصی فراهم شده است که دو آزمون خاص از رده خارج با یک آزمون واحد در چارچوب جدید مطابقت داده شوند. پیشنهاد سیسکو به متقاضیان اخذ مدرکی که آزمون اول آن را با موفقیت گذرانده اند، قبولی در آزمون دوم در طی دوره هشت ماهه انتقال می باشد تا بدین طریق مدرک جدید سیسکو را دریافت کنند. برای نمونه، اگر شما دارای مدرک CCENT (یک مدرک منسوخ شده در قالب جدید سیسکو) می باشید، برای قبولی در آزمون دوم خود و کسب مدرک جدید CCNA در طی روند انتقال تنها هشت ماه زمان خواهید داشت.

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.