6 آیتمی که متخصصان آی تی برای موفقیت به آن نیازمندند

6 آیتمی که متخصصان آی تی برای موفقیت به آن نیازمندند

 

هر متخصص آی تی دارای ایده آل هایی است که از  جمله آن ها می توان به بهره مندی از تجهیزات جدیدتر، اختصاص بودجه بیشتر و یا حتی تعداد نیروی بیشتر اشاره کرد. در این بین غالب افراد چنانچه احساس کنند در شرکتی کار می کنند که به موفقیت و پیشرفت آنان در  شغل و حرفه کاری شان کمک می کند، آنگاه ممکن است به این میزان رضایت داده و از تحقق لیست ایده آل هایشان چشم پوشی کنند. البته فراموش نکنید که قطعا افرادی هم نیز هستندکه توانسته اند تا هر دو این موارد را در کنار یکدیگر داشته باشند. اما واقعا فراتر از مزایا و حقوق مناسب، چه الزامات دیگری برای موفقیت یک متخصص IT ضروری می باشد؟

 

 

1-مشکلات شیرین

برای متخصصان آی تی، رضایت شغلی در رویارویی با یک جریان قابل اعتماد از مشکلات تعریف می شود.رویارویی با مشکلات سبب افزایش انگیزه، قوه ابتکار و علاقه و شکوفایی خلاقیت و بکارگیری موثر دانش فنی در حوزه فناوری اطلاعات می گردد. فائق آمدن بر مشکلات حاصله، نیازمند یک تخصص جامع و عمیق در برخی زمینه ها و یک دانش کلی در موضوعات دیگر می باشد. پروژه هایی با امکان فرصت یادگیری بیشتر ،  فوق العاده ارزشمند بوده و تجارب کاری در عین حال که تکمیل کننده آموزش های رسمی می باشند امکان مطالعه و بررسی عمیق تر حوزه های ناشناخته را فراهم می نماید.

مشکلات نه تنها از لحاظ فنی بلکه از لحاظ بالابردن مهارت های تجاری و نرم افزاری نیز بسیار مفید می باشند زیرا رویارویی با مشکلات به وجود آمده، سبب تقویت تفکرات استراتژیک و درک عمیق تر متخصصان از مشکلات می گردد، ضمناً فرصت لازم برای یادگیری بیشتر به منظور بالابردن کارآیی شغلی و مهارتی و ارتقا از یک کارشناس آی تی به یک مدیر فنی را فراهم می نماید.

 

2-محیط اداری حمایت کننده

آیا از حضور در دفتر کار خود احساس رضایت دارید؟ رضایت از محل کار تاثیر بسزایی در عملکرد کاری کارکنان دارد.

محیط فیزیکی بسیار مهم بوده و تجهیزات فیزیکی متعلق به آن نیز می بایست به خوبی نگهداری شوند. مشکلات مربوط به تجهیزات اداری و سخت افزاری باید به سرعت رفع شوند و تحقق این امر، همکاری و آرامش (افزایش تمرکز کاری) در محیط کار را در پی دارد. فضای لازم برای ارتباطات رسمی و غیر رسمی بین همکاران در محیط کار (شامل اشتراک گذاری اطلاعات معمول و روزانه، حل مشکلات گروهی، مشاوره و غیره ) و همچنین فضاهای خصوصی برای تمرکز فکری و کنفرانس های تلفنی هر دو مهم بوده و لازم است تا از پیش برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.

 

3- همکاران عالی

موفقیت هر فرد براساس احترام متقابل،  ترغیب و ایجاد انگیزه بین همکاران شکل می گیرد. همکاران خوب سبب پویایی و تقویت فکری شما در مواجهه با مشکلات و ارائه راه حل های موثر می گردند. یک تیم کاری متعهد با ارائه بهترین کیفیت کاری، افزایش قدرت خلاقیت ، بهره وری و انگیزه کاری برای هر فرد را به ارمغان می آورد.

همکاران خوب دارای قدرت انعطاف پذیری بالایی بوده و از نظرات و سبک های کاری مختلف استقبال می نمایند. همچنین وجود حس شوخ طبعی در بین آنها بدون القای حس بدبینی به افراد سبب بالا رفتن روحیه کاری آنها می گردد. نگرش مثبت بین همکاران سبب تقویت روحیه پایداری در برابر مشتریان نامطلوب، سیستم های طغیان گر و سایر مشکلات که همواره در هر محیط کاری وجود دارند می شود. بازخورد چنین ارتباطاتی به جای ایجاد مسائل کینه جویانه سبب بهره وری ، رشد و ارتقای شرکت و کارکنان می گردد.

چنین تیم کاری همواره در حال تلاش برای رویارویی با چالش های جدید و ایجاد راه حل های مناسب می باشد. وجود چنین روحیه همکاری و تیمی نه تنها سبب افزایش بهره وری در معاملات و انجام کارها می گردد بلکه رضایت خاطر کارکنان را در کمک به یکدیگر به دنبال خواهد داشت همانطور که حتی در هنگام ایجاد مشکلات و مسائل ناگوار شخصی، دیگر کارکنان حس همدردی و مهربانی خود را ابراز می نمایند.

 

4-کارفرمایان شایسته و قانونمدار

یک محیط کاری حمایت کننده و همکاران عالی جز با مدیریت شایسته و قانونمندار بدست نمی آید. اطمینان به کارفرمایان از جانب کارکنان شرکت و پیروی از دستورات آنها بسیار ارزشمند می باشد. مدیران شایسته صرفا واکنش پذیر، پرخاشگر یا بی توجه به خواسته های کارکنان خود و تحمیل کار زیاد در ازای  دستمزد پایین به کارمندان نمی باشند بلکه همواره با نگاه به جلو، در صدد تامین منابع کافی برای موفقیت در همه عرصه ها گام بر می دارند و در این زمینه  با سرمایه گذاری استراتژیکی و گرفتن تصمیمات سخت در راستای تحقق اهداف خود تلاش می کنند.

مدیران خوب احترام و اعتماد به کارکنان را به درخواست های غیرمعقول( مسئولیت های غیرقابل انجام و کنترل شدید بر کارکنان) ترجیح می دهند. آنها با حمایت از کارکنان خود، فرصت پیشرفت و انجام کارهای بزرگ و مهم را ایجاد می نمایند، ضمناً از نابهنجاری های سیستم های سلسله مراتبی و بوروکراسی های اداری اجتناب می نمایند.

مدیران خوب، از فرسودگی شغلی ناشی از افزایش فشار کاری بیش از حد بر روی کارکنان اجتناب می نمایند،  از تعادل بین کار و زندگی حمایت می کنند، علاقه ای به ستایش از افراد پرکار که مسئولیت های غیر کاری و مراقبتی را  نادیده می گیرند نداشته،  بلکه همواره از کارکنانی که در هر دو زمینه کاری و زندگی موفق عمل می کنند و در برنامه ریزی های شخصی خود از تداخلات بین فعالیت های مرتبط با کار( جلسات و غیره) و کارهای مرتبط با زندگی شخصی یا خانوادگی خود تا حد امکان پرهیز می نمایند، حمایت کرده و به آنها اعتماد می کنند.

مدیران خوب به دنبال استخدام افرادی حرفه ای با روحیه همکاری گروهی بالا بوده و همیشه به مشکلات کارکنان ناراضی و ناخشنود توجه می نماید زیرا به اثرات مخربی که یک کارمند ناراضی می تواند بر روی همکاران و نگرش مشتریان نسبت به شرکت بگذارد کاملاً آگاهی دارند.

 

5- فرصت های لازم در جهت ارتقای دانش فنی

یک کارشناس فنی و نیز حرفه ای، باید همواره خود را با رشد سریع فناوری های منطبق نماید زیرا در صورت عدم انطباق کارشناس فنی سازمان مربوطه با تکنولوژی روز،  در نهایت  ناکارآمدی سیستم و جابجایی شخص مربوطه از جایگاه فعلی می گردد. یک سازمان باید آموزش را به عنوان یک اولویت در سرلوحه کار خود قرار داده و با تعیین اهداف و خط مشی های لازم و تأمین منابع مناسب در راستای بهبود مهارت های فنی و نرم قدم بردارد.

فرصت های آموزشی علاوه بر  روش های اجرایی ، تجهیزات و زیرساخت های لازم باید همگام با فن آوری های روز و روند روبه رشد صنعت فناوری اطلاعات به جلو حرکت نمایند.

 

6- فرصت های لازم در جهت ارتقای دانش غیر فنی

افزایش مهارت‌هاي نرم (Soft Skills) و کاری  نیز به اندازه مهارت های فنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. یک متخصص آی تی باید با بین جنبه های عاطفی و فعالیت های گروهی تعادل برقرار نموده و از تمرکز محض بر روی مسائل فنی که سبب عدم توجه به مسائل غیرفنی می گردد، اجتناب نماید. همواره از فرصت های آموزشی از جمله آموزش های آنلاین ، مشکلات سازمانی و گروهی در راستای بهبود مهارت های نرم و تجاری بهره لازم را ببرد.

با بهبود دیدگاه،بینش کاری و نیز شناسایی کامل اهداف سازمانی می توان تصمیم گیری های مناسبی را در حمایت از پیشبرد اهداف سازمانی اتخاذ نمود. همچنین متخصصین آی تی باید توانمندی مذاکره با مدیریت سازمان در مورد استراتژی، تدبیرات هوشمندانه و راه هکارهای مناسب در راستای تحقق اهداف شرکت را افزایش دهند.

هر روز کاری، باید فرصتی برای بهبود مهارت های ارتباطی و درک بهتر دورنماها و انگیزه های همکاران، مشتریان و مدیران قرار گیرد. دانش هدایت و رهبری یک مجموعه ، چگونگی ایجاد تیم های کاری اثرگذار و شیوه افزایش پتانسیل کاری در دیگران، یک متخصص آی تی را تا به یک مدیر فنی توانمند تبدیل می کند.

جنبه های متعددی برای موفقیت در شغل و حرفه کاری وجود دارد، بهر حال موفقیت یک کارشناس فناوری اطلاعات وابستگی عمیقی به تلاش گروهی دارد.

 

دسته بندی: 

افزودن دیدگاه جدید