تصویر وبلاگ هک و امنیت

احتمالا می‌دانید که جرایم سایبری روزبه‌­روز در حال افزایش هستند. به همین دلیل، تقاضای شغل در حوزه امنیت، با سرعتی غیرقابل باور گسترش پیدا کرده است. در "پنج دقیقه با ارژنگ" قصد داریم مسیر تبدیل شدن به یک متخصص نفوذ را بررسی کنیم؛ همراه ما باشید!

گواهی‌­های بین‌المللی بسیار معتبری برای تایید توانایی شما در بخش­‌های مختلف IT وجود دارند که مشابه آن­‌ها،­ در کشور ما نیز توسط موسسه ارژنگ و دیگر موسسه­‌ها ارائه می‌­شوند. در این مقاله 8 مرحله حفظ امنیت و گواهی‌های لازم برای این کار را با شما در میان می‌گذاریم. این مطلب را از مصاحبه با یک هکر گردآوری کرده‌ایم!

مرحله­ اول، آشنایی با مفاهیم IT

اولین بخش، یعنی شناخت مفاهیم پایه، برای تمام افرادی که قصد ورود به هر حوزه‌­ای در فناوری اطلاعات (IT) را دارند، ضروری است. عبور از این مسیر همانند ساختن یک ساختمان است؛ هر چقدر فونداسیون یا پی آن قوی‌­تر باشد، ساختمان شما مستحکم­‌تر خواهد بود؛ پس اگر هیچ تجربه‌­ای در زمینه فناوری اطلاعات ندارید، بهترین گزینه برای شروع، شرکت در دوره +A است.

+A چیست؟ ذره‌ای از همه چیز در IT

این خلاصه‌ترین تعریف برای دوره­ +CompTIA A است. اگر نمی‌­دانید قرار است در چه مسیری قدم بگذارید جای نگرانی نیست، با +A شروع کنید. این دوره شامل آشنایی با رایج‌­ترین تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورداستفاده در هر محیط کاری می­‌شود. ما در موسسه ارژنگ با برگزاری این دوره­، دروازه ورود به دنیای IT را برای شما باز کرده‌ایم.

چرا +A ؟

به دو دلیل +A بهترین گزینه برای شروع است:

اولا، اگر شما اطلاعات کمی در این حوزه دارید و یا حتی بدون هیچ دانش اولیه‌ای قصد ورود به دنیای IT را دارید، +A می‌تواند بهترین راهنما برای پیدا کردن ادامه مسیرتان باشد.

از طرف دیگر، بیش از 20 سال است که +CompTIA A  یک استاندارد طلایی برای شروع یک حرفه در IT به شمار می‌آید. این گواهی، توانایی شما برای عیب‌یابی و حل مشکلات شبکه، سیستم‌عامل‌ها، دستگاه­‌های تلفن­ همراه و امنیت را تأیید می­‌کند. از طرفی این دوره، مسیرتان را برای ورود به اولین شغل در حوزه IT هموار خواهد ساخت.

آموزش شبکه

مرحله­ دوم، آشنایی با مفاهیم امنیت با +Security

مهم نیست در چه بخشی از IT قدم می­‌گذارید، +Security همه جا به کمک شما می‌آید. گواهینامه این دوره، شامل بخش زیادی از مفاهیم پایه‌­ای امنیت سایبری بوده و همچنین از جمله گواهی‌­های موردنیاز بسیاری از مشاغل در حوزه امنیت محسوب می­‌شود. اگر +A را مقدمه‌ای برای ورود به دنیای فناوری اطلاعات در نظر بگیریم، +Security یک مقدمه برای ورود به امنیت سایبری خواهد بود.

یادتان باشد که گواهینامه +Security، یک نقطه قوت در رزومه شما است. ما در ارژنگ با دوره­‌های Security به شما کمک می­‌کنیم تا وارد دنیای امنیت شده و موقعیت شغلی موردنظرتان را به سادگی پیدا کنید.

مرحله سوم، آشنایی با شبکه

بعد از اینکه با مفاهیم IT و امنیت آشنایی پیدا کردید، بهترین انتخاب، یادگیری شبکه است. شبکه یک محیط عملیاتی برای امنیت به حساب می‌آید. اگر شما نگهبان یک شرکت باشید، طبیعتاً باید با محیط شرکت آشنایی داشته باشید. چطور می‌خواهید از چیزی که هیچ اطلاعی از آن ندارید دفاع کنید؟ چطور می­‌خواهید آن را هک کنید؟ همانند موارد قبل، آشنایی با شبکه، یک مهارت و قابلیت ارزشمند در تمامی بخش­‌های IT است.

دو دوره­ محبوب شبکه؛ +Network و CCNA

این دوره­‌ها با وجود محبوبیت فراون، یک تفاوت اساسی با یکدیگر دارند؛ +Network  CompTIA وابسته به تجهیزات شرکت خاصی نیست و به طور کلی در رابطه با مفاهیم شبکه صحبت می­‌کند؛ درحالی که CCNA به طور خاص، مربوط به محصولات شرکت Cisco است. البته این موضوع را نمی‌توان نقطه‌ضعفی برای CCNA به شمار آورد چراکه کمپانی سیسکو از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تجهیزات شبکه از جمله روترها، سوئیچ‌­ها، با سهم بسیار بالایی از بازار است.

بیشتر سازمان‌ها از محصولات شرکت سیسکو استفاده می­‌کنند و با داشتن گواهینامه‌های سیسکو، می‌توانید یک رزومه غنی برای خودتان بسازید.

پیشنهاد ما این است که ابتدا در دوره­ +Network حضور پیدا کرده و با مفاهیم کلی شبکه آشنا شوید و پس از آن با شرکت در دوره­‌های CCNA، مهارت خود را در زمینه شبکه تکمیل کنید.

مرحله چهارم، لینوکس

لینوکس چیست؟ لینوکس نیز مانند ویندوز، IOS و MAC OS یک سیستم‌عامل است. در واقع، لینوکس به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های جهان شناخته می‌شود. نکته جالب اینجاست که اندروید، توسط سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌شود.

چرا از لینوکس استفاده کنیم؟ این سوالی است که بیشتر مردم می‌­پرسند. وقتی همه ما ویندوز را که با اکثر رایانه‌های رومیزی، لپ­تاپ‌­ها و سرورها عرضه می‌شود در اختیار داریم چرا باید محیط متفاوت لینوکس را یاد بگیریم؟

برای پاسخ به این سوال، بهتر است سوال دیگری را مطرح ­کنیم. آیا سیستم‌عاملی که در حال‌حاضر از آن استفاده می‌کنید واقعاً «عالی» کار می‌کند؟ یا با موانعی مانند ویروس‌ها، بدافزارها، کاهش سرعت، خرابی‌ها، تعمیرات پرهزینه و هزینه‌های خرید لایسنس دست و پنجه نرم می­‌کنید؟ شاید این موضوع به عنوان یک کاربر دسکتاپ شخصی، برای شما اهمیت نداشته باشد؛ در واقع فقط 3 درصد دسکتاپ­‌ها از لینوکس استفاده می­‌کنند. اما وقتی به کار در شرکت­‌ها و سرورها می‌­پردازیم قضیه کاملا متفاوت است. لینوکس به یکی از قابل‌اعتمادترین اکوسیستم‌های کامپیوتری جهان تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای لینوکس رایگان بودن آن است. شما می‌­توانید لینوکس را بر روی هر تعداد کامپیوتری که دوست دارید بدون پرداخت هیچ هزینه­‌ای برای لایسنس نرم‌افزار یا سرور، نصب کنید.

آموزش لینوکس

لینوکس، مهارتی برای آینده

بسیاری از دیوایس‌هایی که در اطرافمان می‌بینیم مانند سرورها، زیرساخت‌­های ابری، ساعت‌­ها، تلفن­‌ها و... از لینوکس استفاده می­‌کنند. به دلیل امنیت بالا و قابلیت‌­های قدرتمند، بیشتر سازمان‌ها استفاده از لینوکس را ترجیح می‌دهند؛ بدیهی است که با افزایش کاربران، افرادی که توانایی کار با لینوکس را دارند، ارزش بیشتری بین رقبا خواهند داشت.

لینوکس مثل یک سلاح ارزشمند برای شما است. اگر قصد ورود به هر شغلی در زمینه IT را داشته باشید، وجود لینوکس در رزومه شما،  حکم یک مدال افتخار را دارد. گواهی‌­های معتبری در این زمینه از جمله CompTIA Linux و LPIC وجود دارند. ما در موسسه ارژنگ دو دوره­ LPIC1 و LPIC2 لینوکس را طبق سرفصل‌های بین‌المللی و متدهای روز جهان، برگزار می­‌کنیم. البته لازم به توضیح است که برای ورود به حوزه امنیت سایبری شما تنها به آشنایی کلی با لینوکس نیاز دارید و تخصص کامل هدف شما نیست. پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره­ LPIC1 و یادگیری مفاهیم کلی لینوکس برای استفاده در حوزه امنیت سایبری است.

مرحله پنجم، کدنویسی

با داشتن تمام اطلاعات چهار مرحله قبل، احتمالا کدنویسی برای شما راحت‌­تر خواهد بود؛ البته این مرحله را می‌توانستیم به عنوان مرحله نخست این مسیر هم در نظر بگیریم. کدنویسی به شما کمک می­‌کند تا بسیار راحت‌تر با جنبه‌­های مختلف IT آشنا شوید. خارج از پیامدهای آن، که رزومه‌تان را غنی‌تر می‌کند، کدنویسی در واقع  تقویت‌کننده مهارت­‌هایی است که برای اغلب مشاغل کاربرد دارند؛ از مهم‌ترین این مهارت‌ها می‌توان به توانایی حل مسئله اشاره داشت. به عنوان یک متخصص نفوذ یا امنیت، شما همیشه در بین مسائل و مشکلاتی خواهید بود که ممکن است تجربه‌­ای در حل آن­ها نداشته باشید؛ توانایی حل مسئله از مهم­ترین ویژگی­‌های یک متخصص امنیت سایبری است.

پایتون، نقطه شروع کدنویسی

پایتون یک زبان برنامه‌­نویسی پرطرفدار و در دسترس با جامعه­‌ای رو به رشد از کاربران است. برای هر کسی که در پی ورود به دنیای فناوری از طریق کدنویسی است، پایتون یک انتخاب عالی برای شروع به شمار می‌رود. یادگیری این زبان برنامه‌نویسی نسبتاً آسان است. پایتون را می‌توان یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در زمینه‌های مختلفی از علم داده و یادگیری ماشین گرفته تا طراحی بازی شناخت.

در حوزه هک، شما ممکن است به یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری مانند روبی یا go هم نیاز داشته باشید؛ اما نکته­‌ای که باید بدانید این است که تفاوت اصلی زبان­‌های برنامه‌­نویسی در syntax­ها یا نحوه دستورات آن­‌هاست و در مفاهیم کلی مشترک‌اند. بنابراین زمانی که با یک زبان برنامه‌­نویسی آشنا شوید، یادگیری بقیه آن‌ها برای شما بسیار راحت‌­تر خواهد بود. پس ابتدا با پایتون شروع کرده و سپس در صورت نیاز، سایر زبان‌ها را یاد بگیرید.

ما در موسسه ارژنگ با دو دوره­ python developer برای شروع و python advance برای تخصص در پایتون، به شما کمک می‌کنیم تا علاوه بر رفع نیازتان در حوزه امنیت به یک متخصص پایتون تبدیل شوید.

مرحله ششم، آشنایی با هک

با گذر از تمام مراحل قبل، شما هنوز هم در ابتدای مسیر هک قرار دارید؛ اما جای نگرانی نیست، طبیعتا هک کردن یک سیستم، یک مهارت مبتدی نیست و نیاز به دانش و تجربه بسیار بالایی دارد. تا زمانی که چیزی را هک نکنید، هیچوقت مفهوم واقعی هک را درک نخواهید کرد. برای شروع بهتر است از سایت‌های رایگان استفاده کنید. دنبال منابع مختلف در اینترنت باشید، قرار نیست متخصص شوید، هدف در این مرحله آشنایی است. این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است؛ اولا، شما با هک آشنا می­شوید و مسیر خود را برای ادامه انتخاب می­کنید؛ از طرف دیگر، با اهمیت تمام مراحل قبل، آشنا خواهید شد.

مرحله هفتم، گواهی­‌های کاربردی برای شروع هک

اگر پس از آشنایی ابتدایی با هک و نفوذ به سیستم­‌ها، هنوز می­‌خواهید در این حوزه قدم بردارید، این مرحله مخصوص شما است. در این مرحله، شما به یک هکر مبتدی تبدیل خواهید شد. گواهی­‌های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می­‌کند برای اولین بار به عنوان هکر یا متخصص نفوذ، وارد دنیای حرفه‌ای شوید. +Pentest از CompTIA و eJPT و یا SANS به عنوان بهترین گواهی‌های هک امنیت شناخته می‌­شوند. با وجود تفاوت‌هایی که این گواهی‌ها با هم دارند هدف کلی آن­ها، تبدیل شما به یک متخصص نفوذ یا penetration tester است؛ کسی که تلاش می­‌کند تا با هک کردن سیستم نقاط ضعف آن را بیابد.

ما در ارژنگ با برگزاری دوره‌­های SANS و CEH در تمامی این مسیر هیجان‌انگیز کنارتان خواهیم بود.

مرحله هشتم، OSCP

این آخرین مرحله­ از مسیر شما برای تبدیل شدن به یک هکر در دنیای IT است. اما اشتباه برداشت نکنید این مرحله، پایان کار شما نیست. گواهی OSCP یکی از معتبرترین گواهی­‌های پیشرفته امنیت در دنیا است. با این حال عبور از این مرحله و دریافت این گواهی بدین معناست که شما تمام اطلاعات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک هکر را دارید. اما آیا واقعا یک هکر هستید؟

این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. مانند بسیاری از حوزه‌های فعالیتی، کار در زمینه IT نیز در کنار دانش فنی، نیازمند برخی مهارت‌های دیگر است. شما برای رانندگی به یک سری اطلاعات بخصوص نیاز دارید. اما هک بسیار متفاوت است. اگر بقیه­ آن مشاغل را توانایی رانندگی در نظر بگیریم، هک، همانند این است که شما بدانید چگونه تمام قطعات یک ماشین را باز کنید و دوباره ببندید. خلاقیت و تجربه، کلیدهای اصلی ادامه کار شما در این مرحله هستند. پس از این مرحله، شما به گواهی دیگری نیاز ندارید، یک شغل پیدا کنید، تجربه کسب کنید، و بهترین باشید.

در ادامه به برخی مهارت‌­ها برای تبدیل شدن به یک متخصص نفوذ می‌پردازیم:

توانایی حل مسئله

به عنوان یک هکر، توانایی حل مسئله یکی از اساسی­‌ترین مهارت­های مورد نیاز شما است. شما در یک محیط پر هرج و مرج قرار دارید. مسائل گوناگون، باید به روش­‌های خلاقانه‌­ای حل شوند. با تمرین و کنجکاوی در سیستم‌های مختلف باید توانایی خود را در این زمینه گسترش دهید.

 ماندگاری و پشتکار

صادقانه باید بگوییم که هک کار ساده‌ای نیست. بنابراین برای شروع، شما به مجوعه‌­ای کامل از اطلاعات پایه­ نیاز دارید؛ یادگیری این اطلاعات و دانش نیز به به زمان و پشتکار بالایی نیازمند است. البته اگر بتوانید این دوران را پشت سر بگذارید، نتیجه رضایت‌بخشی حاصل خواهدشد. در آغاز کار، شما سیستم‌هایی را هک خواهید کرد که ناامن هستند، اما پس از گذر از این مرحله، شما باید به سیستم‌هایی نفوذ کنید که از امنیت بیشتری برخوردارند؛ بنابراین پشتکار و ادامه دادن از مهم‌­ترین عواملی است که شما را به یک هکر موفق تبدیل خواهد کرد.

یادگیری مجازی‌سازی

یکی از بهترین راه­‌ها برای تمرین هک، یادگیری مجازی‌سازی است. مجازی‌سازی به زبان ساده ایجاد نسخه‌های مجازی از سرور­ها، سیستم‌عامل­‌ها، شبکه­‌ها و... است. با این کار شما می‌­توانید یک سیستم مجازی ساخته و با آزمایش هک روی همان سیستم مهارت‌­های خود را افزایش دهید و همچنین با انواع سیستم‌عامل‎ها و سرورها کار کرده و با آن‌ها آشنا شوید.

آشنایی با پایگاه داده یا دیتابیس

در بسیاری مواقع هدف شما به عنوان یک هکر دسترسی به دیتابیس‌ها است؛ زیرا دیتابیس جایی است که تمامی اطلاعات در آن قرار دارند. SQL زبانی است که در دیتابیس از آن استفاده می­‌شود؛ بنابراین شما به عنوان هکر نیاز به آشنایی با این زبان دارید.

آشنایی با وب ‌اپلیکیشن‌ها

در برخی مواقع شما قصد نفوذ به یک وب‌اپلیکیشن را دارید؛ با داشتن دانش ساخت یک وب‌اپلیکیشن، شانس‌تان برای نفوذ به آن بسیار بالاتر خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که بارها تکرار کردیم، تبدیل شدن به یک هکر یا متخصص نفوذ کار ساده­ای نیست. سیستم‌­های مختلفی برای هک وجود دارند که برای شکست آن‌ها، باید با تمام جزئیاتشان آشنا شد؛ اما هر چه مسیری سخت­‌تر باشد، نتیجه آن ارزشمند­تر خواهد بود. یکی از ارزشمندترین نتایجی که در این راه به دست می‌آورید، موقعیت شغلی خوب و درآمد بالاست. از طرف دیگر، تمامی مراحل این مسیر علاوه‌بر امنیت، در بخش­‌های دیگر IT نیز کارآمد بوده و می‌توانید با عبور از این مسیر، علاقه­ واقعی‌تان را در دنیای بی­کران IT بیابید.

موسسه آموزش عالی ارژنگ، با برگزاری انواع دوره‌های امنیت، شبکه، وب و تمامی حوزه‌های فناوری اطلاعات، طبق سرفصل‌های بین‌المللی و آخرین متدهای آموزشی همراه مهارت‌آموزان عزیز در سراسر ایران است. برای کسب اطلاعات درباره دوره‌ها و شناخت اساتید، وارد وبسایت ارژنگ شده و روی صفحه تقویم دوره‌ها کلیک کنید.

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.