راهنماهای مسیر آموزشی مدرک VCP6.5-DCV

سری راهنماهای مسیر آموزشی قطب نما پست هایی آموزشی دنباله داری هستند که با هدف کمک به متقاضیان اخذ مدارک تخصصی شبکه و IT  تهیه می شوند. ما در این سری از پست ها قصد داریم تا هر بار با پرداختن به یکی از مدارک تخصصی، شما را از راه های چگونگی دریافت آن مدرک، فرصت های شغلی مرتبط با دارندگان آن مدرک و نیز آن چه که در ادامه مسیر پیش روی شماست، آگاه سازیم.

سری ششم از راهنمای های قطب نما این بار به مدرک VCP6.5-DCV شرکت VMware در حوزه مجازی سازی دیتاسنتر اختصاص پیدا کرده است. صرفه جویی در زمان و هزینه، دو پارامتر بسیار مهم و اساسی هستند که هر متخصص IT می تواند با برخورداری از آنان در دو زمینه یاد شده به سازمان و مجموعه خود کمک شایانی کند. معنی این جمله این است که برخورداری از مهارت و دانش کار و مدیریت زیر ساخت های مجازی در حوزه IT، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند شما را در این حوزه از سایر افراد متمایز نماید.

طبق روال همیشگی اگر بخواهیم در ابتدا و به شکلی خلاصه بگوییم که سرانجام شغلی یک دارنده مدرک VCP6.5-DCV در نهایت چه خواهد شد، باید خدمت شما عرض کنیم که دارندگان مدرک VMware vSphere 6.5 در نهایت از این آمادگی برخوردار خواهند شد تا به عنوان یک ادمین سیستم (sysadmin)، مدیر IT، مدیر ارشد سیستم ها، مهندس سیستم و ... مشغول به فعالیت گردند.

 

مدرک VMware Certified Professional 6.5 – Data Center Virtualization (VCP6.5-DCV)

مدرک VCP6.5-DCV کوتاه شده عبارت VMware Certified Professional 6.5 – Data Center Virtualization می باشد و با این هدف ارائه شده است که بتواند علاقه مندان به این حوزه را در زمینه انجام امور مربوط به پیاده سازی، مدیریت و نیز عیب یابی زیر ساخت های مجازی آموزش دهد. این مدرک از دو آزمون تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از:

1- آزمون VMware vSphere 6 Foundations exam (2V0-620) یا vSphere 6.5 Foundations exam (2V0-602)

  2- آزمون VMware Certified Professional 6.5 – Data Center Virtualization exam (VCP6.5-DCV) (2V0-622)

 

از آنجایی که مدرک VCP6.5-DCV یک مدرک سطح متوسط (intermediate-level) می باشد، بنابراین ترجیح بر این است که شما از پیش با یکسری از مفاهیم مقدماتی مربوط به مجازی سازی، مانند کار با VMware Workstation آشنا باشید. در این زمینه مواردی همچون گذراندن دوره نتورک پلاس، آشنایی با IP networking و یا حتی سابقه کار با vSphere 6.5 همگی جزو مواردی هستند که می توانند در درک راحت تر مطالب، شما را یاری کنند. البته جای هیچ نگرانی نیست، زیرا اصولا دوره های آموزشی به گونه ای تدارک دیده می شوند که اساتید مطالب را از پایه ای ترین سطح شروع می کنند و از این حیث افراد نیز در صورت داشتن مدرک نتورک پلاس و یا حتی دانشی هم سطح با آن می توانند به راحتی در دوره های آموزش مجازی سازی با VMware شرکت کنند.

 

پیش شرط اخذ مدارک VMware

شما متقاضیان اخذ مدرک بین المللی VCP6.5-DCV می بایست به دو نکته مهم حتما توجه داشته باشید. نکته اول این است که شرکت شما در آزمون مقدماتی یا همان (Foundations exam) الزامیست. نکته دوم، شما می بایست از قبل در یکی از دوره های رسمی VMware شرکت نموده باشید. اما معنی نکته دوم چیست؟ این عبارت به این معنی است که بر اساس قوانین شرکت VMware، شما زمانی صلاحیت اخذ مدارک این شرکت را کسب خواهید نمود که از پیش حتما در یکی از دوره های رسمی آن ها شرکت نموده باشید. با این کار شما یک VCP-ID دریافت خواهید نمود که جواز اولیه اخذ هر یک از مدارک VMware است.

حتما این پرسش اکنون در ذهن شما به وجود آمده است که آیا برای دریافت این VCP-ID حتما می بایست به خارج از کشور سفر کنم!؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، الزاما این طور نیست، زیرا در ایران برخی از آموزشگاه های معتبر برگزارکننده دوره های VMware وجود دارند که امکان اخذ این VCP-ID را در ایران برای شما فراهم می کنند و از این حیث برای کسانی که با این مدودیت روبرو هستند مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

جزئیات آزمون VCP6.5-DCV

کد آزمون: 2V0-622

مدت زمان آزمون: 105 دقیقه

تعداد سوالات: 70 سوال

نمره قبولی: 300

نوع سوالات: چهار گزینه ای و چند جوابی

 

تمدید مدرک VCP6.5-DCV

بر اساس اعلام VMware مدت اعتبار مدارک VMware دو سال است و دارندگان این مدرک برای تمدید مدرک خود سه انتخاب پیش روی خود دارند:

1- مجددا در آزمون مربوط به مدرک VCP6.5-DCV شرکت کنند.

2- مدرک دیگری از مجموعه مدارک سطح VCP را کسب کنند.

3- مدرک VCP فعلی خود را به سطح پیشرفته (Advance) مدارک این شرکت یعنی VMware Certified Advanced Professional (VCAP) ارتقاء دهند.

 

گام بعدی پس از دریافت مدرک VCP6.5-DCV

مدرک VCP6.5-DCV برای علاقمندان فعالیت در حوزه مجازی سازی، مدرک بسیار مناسبی به حساب می آید که اخذ آن می تواند به دستیابی این افراد به طیف وسیعی از فرصت های آموزشی و کاری کمک کند. مسیری که بیشتر دارندگان این مدرک در مرحله بعدی انتخاب می کنند اغلب شامل موارد زیر می گردد:

البته در این بین عده ای هم هستند که مایلند تا در حوزه مجازی سازی به سراغ برندهای دیگر بروند. این افراد معمولا پس از دریافت VCP6.5-DCV به سراغ یکی از مدارک زیر می روند:

 

کار و درآمد دارندگان مدرک VCP6.5-DCV

فرصت های شغلی مدرک VCP6.5-DCV

اما بریم سراغ پول و کار! یک دارنده مدرک VCP6.5-DCV بسته به میزان تجربه و مهارتی که در این زمینه دارد، می تواند در خارج از کشور سالانه بین $48,616 تا $123,728 درآمد داشته باشد (منبع Payscale.com). لازم به ذکر است که این مدرک نیز در ایران بسیار پر طرفدار است و روز به روز بر تعداد شرکت ها و سازمان های خواهان افراد دارنده این تخصص نیز افزایش می یابد. در زمینه موقعیت های شغلی مرتبط با این حوزه نیز باید به شما بگوییم که دارندگان VCP می توانند به عنوان ادمین سیستم، کارشناس ارشد سیستم، مهندس سیستم ها، مدیر IT، مهندس سیستم های IT و ... به حرفه خود ادامه دهند.

 

در رابطه با مدارک VMware

مدارک VMware به چهار حوزه یا دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

 

هر یک از این حوزه ها دارای سطح بندی های مختلفی می باشند که عبارتند از:

  • VMware Certified Associate (VCA)
  • VMware Certified Professional (VCP)
  • VMware Certified Advanced Professional (VCAP)
  • VMware Certified Implementation Expert (VCIX)
  • VMware Certified Design Expert (VCDX)

 

سطح مدارک Associate یک سطح بالاتر از مدارک​ Foundations  بوده و تنهااز یک آزمون تشکیل شده است که پیش نیازی رسمی نیز برای آن وجود ندارد. در عین حال مدارک سطح حرفه ای (professional-level) و همچنین فوق حرفه ای (advanced professional-level)، مدارکی هستند که عمدتا از دو یا چند آزمون تشکیل شده اند.

لازم است این نکته را به شما یادآوری کنیم که بر خلاف مسیر آموزشی دیگر شرکت ها و وندورها، در VMware این الزام وجود ندارد که متقاضیان برای اخذ مدارک سطح  lProfessiona، حتما ابتدا در سطح Associate آن شرکت کنند. این موضوع باعث می شود تا اکثر متقاضیان پس از شرکت در آزمون مقدماتی (Foundation) به راحتی این امکان را داشته باشند که به سراغ مدارک سطح حرفه ای رفته و در دوره های مرتبط با آن شرکت کنند.

 

جمع بندی

بهره مندی فعالین حوزه IT از مزایای مجازی سازی دیتا سنتر، باعث شده است تا اهمیت این فناوری و افراد مسلط بر آن دو چندان شود. به موازات این استقبال در نتیجه شمایی که مدرک تخصصی مجازی سازی را به رزومه خود اضافه نموده اید می توانید این انتظار را داشته این باشید که در کنار توسعه مجموعه مهارت ها و دانش خود، زمینه بسیار مناسبی را پیشرفت شغلی خود نیز فراهم نموده اید. پس زمان را هدر نداره و همین امروز شروع کنید!

 

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.