راهنمای مسیر آموزشی مدرک ITIL Foundation

سری راهنماهای مسیر آموزشی قطب نما پست هایی آموزشی دنباله داری هستند که با هدف کمک به متقاضیان اخذ مدارک تخصصی شبکه و IT  تهیه می شوند. ما در این سری از پست ها قصد داریم تا هر بار با پرداختن به یکی از مدارک تخصصی، شما را از راه های چگونگی دریافت آن مدرک، فرصت های شغلی مرتبط با دارندگان آن مدرک و نیز آن چه که در ادامه مسیر پیش روی شماست، آگاه سازیم.

اگر خاطرتان باشد ما پیش تر و در طی مقاله ای کوتاه به موضوع این که ITIL چیست و اخذ مدرک آن چه کمکی به ما می کند پرداخته بودیم. حال این بار قصد داریم تا در سری راهنماهای مسیر آموزشی قطب نما، از نزدیک نگاهی به اولین مدرک از سری مدارک ITIL با نام ITIL Foundation داشته باشیم.

کلمهITIL  کوتاه شده عبارت (IT Infrastructure Library) به معنای کتابخانه ای از بهترین روش ها و شیوه های مدیریت و نظارت بر زیرساخت فناوری اطلاعات می باشد. این رویکرد اخیرا در بین کارفرمایان و مدیران حوزه آی تی بسیار محبوب گشته و به عنوان یه روش و رویکرد استاندارد در این حوزه شناخته می شود. در حقیقت ITIL با ارائه و تعریف چارچوبی استاندارد، سعی دارد تا در زمینه بهبود خدمات IT به فعالین این بخش کمک کند. به طور کلی، مدرک ITIL Foundation موجب خواهد شد تا شما با اصول کلیدی، مفاهیم و ترمینولوژی  مورد استفاده در چرخه حیات سرویس ITIL آشنا گردید.

 

مدرک ITIL Foundation

مدرک ITIL Foundation، دانش آموختگان را با چرخه حیات سرویسITIL  به شکلی جامع و کامل آشنا می گرداند. همچنین ارتباط بین سطوح مربوط به چرخه حیات، فرآینده های مورد استفاده و نیز نقش آنان در مدیریت شیوه های خدمات دهی از جمله دیگر موضوعاتی هستند که در طی دوره مربوط به مدرک ITIL Foundation به آنان پرداخته خواهد شد. برای دریافت این مدرک شما می بایست پس از گذراندن دوره ITIL Foundation، در آزمون مربوط به اخذ این مدرک شرکت نمایید:

 

این مدرک برای افراد شاغل در ادارات و سازمان هایی که از چارچوب ITIL استفاده می کنند بسیار مناسب می باشد و به سازمان‌ها این اطمینان خاطر را می‌دهد که سرویس‌های IT ارائه شده توسط آنان با نيازها و فرآيندهاي اصلي کسب ‌و کار هم‌راستا بوده و تمامي آن‌ها را به شكل قابل قبولی تحت پوشش قرار مي‌دهد.

از آنجایی که ITIL Foundation یک مدرک سطح مقدماتی (entry-level) می باشد، در نتیجه افراد شرکت کننده در این دوره می توانند به راحتی کار خود را از این نقطه و بدون هیچ پیش نیاز خاصی شروع کنند، زیرا برای دوره ITIL Foundation پیش نیاز رسمی معرفی نشده است. مقدماتی بودن این مدرک به شما کمک خواهد نمود تا شما از پایه و اساس با بهترین شیوه ها و الگوهای مدیریتی چرخه حیات IT آشنا شوید.

 

جزئیات آزمون ITIL Foundation

 

مدت زمان آزمون: یک ساعت (60 دقیقه)

تعداد سوالات: 40 سوال

نمره قبولی: 65% (پاسخگویی به 26 سوال از 40 سوال)

نوع سوالات: چند گزینه ای

 

تمدید مدرک ITIL Foundation

مدارک ITIL نیازی به تمدید نداشته و متقاضیان با یک بار دریافت این مدارک می توانند به آن استناد کنند.

 

گام بعدی پس از دریافت مدرک ITIL Foundation

همان گونه که پیش تر نیز خدمت شما عنوان نموده بودیم، ITIL Foundation یک مدرک مقدماتی از سری مدارک ITIL به حساب می آید؛ معنی این جمله این است که کار در این نقطه به پایان نرسیده و شما متقاضیان این امکان را خواهید داشت تا دانش و تخصص خود در این زمینه را با شرکت در سطوح بالاتر از این سری مدارک ارتقاء بخشید. سطح بندی مدارک ITIL به ترتیب عبارتند از؛ Practitioner، Intermediate، Expert و Master Level.

مدرک سطح Practitioner منجر به این خواهد شد که شما در حوزه بهبود مستمر خدمات دهی (Continual Service Improvement)، که یکی از 5 حوزه اصلی چارچوب ITIL به شمار می رود، با استفاده از راهنماها و دستوالعمل هایی که در طی این دوره خواهید آموخت به بهینه سازی و سازگار کردن سازمان خود در چارچوب ITIL بپردازید. علاوه بر این مدرکITIL Practitioner  به شما کمک خواهد نمود تا این مهارت را بدست آوردید که از دیگر چارچوب ها، شیوه ها و روش ها به کار رفته در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات همچون Lean، DevOps، Agile و SIAM نیز استفاده کنید. البته در این مرحله عده ای از متقاضیان وجود دارند که به روال همیشگی ترجیح تا قدری به حوزه آموزش خود تنوع بخشند. هر چند که چارچوب ITIL در نوع خود بسیار کامل است، اما این موضوع باعث نمی گردد تا افراد تا افراد از شرکت در دوره هایی همچون Project Management دست بشکند و این افراد سعی می کنند تا با این کار رزومه کاری و سطح تخصص خود را نیز ارتقاء بخشند:

دانش آموختگان می توانند به صورت موثر از چارچوب ITIL در امر مدیریت پروژه نیز استفاده کنند.

 

در رابطه با مدارک ITIL

مدارک ITIL همانطور که گفته شد از پنج سطح تشکیل شده است که عبارتند از:

 

شیوه سطح بندی مدارک ITIL نیز همانند سایر مدارک حوزه IT به صورت پیوسته می باشد و هر یک از مدارک، پیش نیاز دریافت و ورود به سطح بعدی به حساب می آید و در این بین ITIL Foundation زیر بنای اصلی مدارک ITIL به حساب می آید.

 

کار و درآمد دارندگان مدرک ITIL Foundation

فرصت های شغلی مدرک ITIL Foundation

وب سایت Indeed.com مرجع بسیار مناسبی برای تخمین میزان حقوق و دستمزد دارندگان مدرک ITIL Foundation به حساب می آید و شما با کلیک بر روی این لینک می توانید از میزان دستمزد و حقوق دارندگان این مدرک مطلع گردید. بسته به سابقه کاری و نیز میزان تخصص فرد، دارندگان مدرک ITIL Foundation می توانند به طور میانگین سالانه 91.000 دلار درآمد داشته باشند. در ایران نیز مدرک ITIL از استقبال خوبی برخوردار است و دارندگان آن می توانند در پست های شغلی همچون مدیرIT، مدیر پروژه، کارشناس ارشد مدیریت پروژه و مدیر بخش خدمات دهی مشغول به فعالیت گردند.

 

جمع بندی

دریافت مدرک ITIL Foundation شما را در مسیری قرار خواهد داد که در نهایت بتوانید چارچوب ITIL را به بهترین شکل ممکن در یک سازمان پیاده سازی کنید و با این کار نحوه ارائه و مدیریت سرویس های IT خود را بهبود بخشید. همزمان با پیشرفت و رشد ITIL در سراسر جهان، داشتن چنین مدرکی می تواند موجب ایجاد فرصت های شفلی بسیار مناسبی برای دارندگان این مدرک کارآمد شود.

 

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.