شبکه یا برنامه نویسی

 

همه ما می‌دانیم که شبکه و برنامه‌­نویسی هر دو بخشی از حوزه IT هستند؛ با این تفاوت که بر عملکردهای مختلفی از فناوری تمرکز دارند. در #پنج_دقیقه_با_ارژنگ به تعریف شبکه‌­های کامپیوتری و برنامه­‌نویسی و تفاوت آن­ها با یکدیگر می‌­پردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا هر دو این مفاهیم را به خوبی شناخته و با دید بهتری مسیر خودتان را انتخاب کنید.

شبکه چیست؟

تا به حال دقت کرده‌­اید که چگونه وقتی یک عکس را ارسال می‌­کنید، کیلومترها دورتر به دست دوست‌تان می‌رسد؟ یا اگر در محل کارتان با چندین کامپیوتر سروکار دارید، چگونه یک فایل بین آن‌ها جابه‌­جا می­شود؟ تکه­ گم شده­ این پازل، شبکه است. همه این ارتباطات با وجود شبکه ایجاد می‌شوند. کار در حوزه شبکه، نه تنها شامل طراحی، ساخت و استفاده از یک شبکه است، بلکه مدیریت، نگهداری و بهره‌­برداری از زیرساخت شبکه، نرم­‌افزار و سیاست­‌ها را نیز شامل می‌شود.

برخی از وظایف متخصصین شبکه عبارتند از:

  • جمع‌­آوری داده­‌های عملکرد شبکه
  • تجزیه و تحلیل داده‌­های شبکه برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌­ها
  • بررسی قدرت امنیت شبکه کامپیوتری
  • رفع اشکالات شبکه
  • انجام، بررسی، تعمیر و نگهداری به صورت دوره‌­ای

برنامه‌­نویسی چیست؟

برنامه­‌نویسی به معنای واقعی کلمه با زندگی ما آمیخته شده است. از غذایی که سفارش می­‌دهیم تا فیلمی که می­‌بینیم؛ کدها اکنون، بخشی از زندگی روزمره ما هستند. با این وجود، تعداد کمی از افراد با کدنویسی آشنایی دارند؛ اما تحقیقات نشان می­‌دهد، این روند در حال تغییر است. تخمین زده می‌­شود که حدود 31 میلیون توسعه‌دهنده نرم­‌افزار در سراسر جهان، مشغول به کار هستند.

به زبان ساده، برنامه‌نویسی به معنی ارائه مجموعه‌­ای از دستورالعمل­‌ها به کامپیوتر برای اجرا است. مثل یک غذا که دستور پخت دارد، کامپیوتر هم با دستورالعمل­‌ها کار می­‌کند. هر چقدر این دستورالعمل­‌ها پیچیده‌­تر باشند، برنامه­‌ها نیز پیچیده‌­تر خواهند بود.

در دنیای IT چه خبر است؟

دنیای فناوری اطلاعات یا IT مثل یک قطار پرسرعت، هر روز در حال پیشرفت و تغییر است. اگر وارد این حوز می­‌شوید باید به این روند عادت کرده و بتوانید همگام با آن حرکت کنید. مهارت امروز شما ممکن است فردا تغییر کند؛ پس باید با این تغییرات همسو شوید در غیر اینصورت از قطار در حال حرکت جا می‌مانید.

شبکه، در حال نابودی است؟

شاید شما هم شنیده باشید که شبکه در حال نابودی است؛ اما واقعیت چیز دیگری است، شبکه همانند تمام حوزه­‌های IT در حال تغییر است. مهندسین شبکه مانند هر زمان دیگری، این روزها هم یکی از اصلی‌ترین مهره‌های هر سازمان هستند؛ البته به شرطی که بتوانند خودشان را با تغییرات جدید وفق دهند.

اشتباه نکنید، یادگیری مفاهیم شبکه و آنچه تا به امروز در آن جریان داشته، برای هر کسی که قصد ورود به حوزه­ شبکه را دارد ضروری است؛ اما پس از عبور از این مرحله باید با جدیدترین متدهای دنیا آشنا شده و بتوانید در مسیر این تغییرات قدم بردارید.

بهتر است با یک مثال ادامه دهیم.

امروزه هوش مصنوعی که سرتیتر خبرهای دنیا است، در حوزه پزشکی برای تشخیص انواع بیماری­ها کمک بسزایی ارائه می‌دهد. بدیهی است پزشکی که در کار با هوش مصنوعی تسلط داشته باشد از یک توانایی ویژه برخوردار خواهد بود. با این حال اگر پزشک نباشید چگونه می‌توانید از قابلیت تشخیص بیماری هوش مصنوعی استفاده کنید؟

حتما متوجه شدید که برای متخصص شدن در شبکه‌های امروزی هم باید ابتدا مفاهیم شبکه و پیچ‌وخم آن را آموخته باشید.

برنامه­‌نویسی و آینده

بیایید صادق باشیم، آینده در دست برنامه‌نویس‌هاست.

همه‌چیز به سمت سادگی و خودکار شدن حرکت می­‌کند. اگر دیروز مجبور بودید برای خریدن غذا به رستوران بروید امروز می­‌توانید با چند کلیک، درب منزل، غذا را دریافت کنید. کدها همه چیز را خودکار کرده‌اند؛ البته شبکه هم از غافله جا نمانده است. برای مثال، سوئیچ و روترهایی که از اجزای اصلی شبکه‌اند، نیازمند پیکربندی توسط متخصصین شبکه هستند.

جالبی قضیه اینجاست که اما امروزه با کدنویسی، پیکربندی را می‌توان به صورت خودکار انجام داد. تمام کارهایی که در گذشته مرحله به مرحله انجام می­‌شدند، اکنون با یک کلیک امکان‌­پذیرند. با این حال، نیاز نیست تمام افراد حاضر در حوزه شبکه لزوما با برنامه­‌نویسی آشنایی داشته باشند. هنوز هم یک متخصص شبکه مهره کلیدی هر سازمان و مجموعه‌ای است؛ اما اگر می‌­خواهید همگام با تغییرات پیش رفته و از دنیا عقب نمانید می­‌توانید شبکه و برنامه‌نویسی را در موازات هم دنبال کنید.

یک پله بالاتر

تمرکز بر یک حوزه و متخصص شدن در آن، همیشه نتیجه مطلوبی خواهد داشت. شبکه همه جا هست، از شرکت­‌های کوچک با تعداد کمی کارمند تا سازمان‌های بزرگ؛ پس همه‌جا به یک مهندس شبکه نیاز داریم. از سوی دیگر، با هوشمند شدن تمام بسترهای دنیای امروز، نمی‌توانیم از نیاز مبرم‌مان به هزاران هزار برنامه‌نویس هم چشم‌پوشی کنیم. طبیعتا هر جا تقاضا باشد، ارزش و درآمد نیز خواهد بود. با این حال شما می‌­توانید یک پله بالاتر بروید، اگر شما یک متخصص شبکه هستید که با برنامه‌نویسی آشنایی دارید، می‌توانید یک کار را سریع‌تر و بهتر از رقبایتان انجام دهید و بدیهی است که تحت این شرایط حقوق و درآمد بالاتری نیز نسبت به آن‌ها خواهید داشت.

مدارک (Certifications)

مدارک زیادی برای تایید توانایی شما در حوزه­‌های مختلف IT وجود دارند. هر گواهینامه علاوه‌بر اینکه تاییدکننده مهارت و دانش شما در زمینه‌ای خاص هستند، نقش بسزایی نیز در رزومه شما ایفا می­‌کنند. در ادامه برخی از بهترین گواهی‌­های حوزه شبکه و برنامه‌نویسی را معرفی خواهیم کرد.

برای ورود به دنیای شبکه، بهترین گزینه، شرکت در دوره­ +Network از CompTIA است. در این دوره شما با مفاهیم پایه‌ای شبکه آشنا خواهید شد. در ادامه با شرکت در دوره‌های CCNA و CCNP می­‌توانید تمامی گواهی­‌های لازم برای تبدیل شدن به یک متخصص شبکه را دریافت کنید. ما در موسسه ارژنگ با برگزاری دوره‌های network+، CCNA و CCNP از صفر تا صد مسیر همراه شما خواهیم بود.

همچنین با شرکت در دو دوره python developer و python advanced، می­توانید وارد دنیای برنامه‌­نویسی شده و در کنار شبکه، با کدنویسی نیز آشنا شوید.

موسسه آموزش عالی ارژنگ، با برگزاری انواع دوره‌های شبکه، برنامه‌­­نویسی و تمامی حوزه‌های فناوری اطلاعات، طبق سرفصل‌های بین‌المللی و آخرین متدهای آموزشی، همراه مهارت‌آموزان عزیز در سراسر ایران است. برای کسب اطلاعات درباره دوره‌ها و شناخت اساتید، وارد وبسایت ارژنگ شده و روی صفحه تقویم دوره‌ها کلیک کنید.

برای ارتباط با ما می‌توانید از طریق راه‌های زیر اقدام نمایید:

arjang.ac.ir

Instagram : @arjanginstitute

021-41867

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.