راهنماهای مسیر آموزشی LPIC-1

سری راهنماهای مسیر آموزشی قطب نما پست هایی آموزشی دنباله داری هستند که با هدف کمک به متقاضیان اخذ مدارک تخصصی شبکه و IT  تهیه می شوند. ما در این سری از پست ها قصد داریم تا هر بار با پرداختن به یکی از مدارک تخصصی، شما را از راه های چگونگی دریافت آن مدرک، فرصت های شغلی مرتبط با دارندگان آن مدرک و نیز آن چه که در ادامه مسیر پیش روی شماست،  آگاه سازیم.

بروزرسانی: این مطلب در تاریخ 1396/09/07 و بر مبنای آخرین تغییرات مربوط به برنامه آموزشی مدرکLPIC-1 آماده شده است.

 

دانلود نقشه راه مدارک لینوکس

در این سری به سراغ یکی دیگر از مدارک پرکاربرد حوزه IT یعنی مدارک LPI رفته ایم، موسسه LPI اولین و بزرگترین موسسه غیر انتفاعی در زمینه ارائه مدارک و منابع آموزشی لینوکس در جهان است. مباحث آموزشی مطرح شده در دوره های LPI به هیچ نسخه خاصی از لینوکس وابستگی ندارند و تمامی نسخه های لینوکس را در بر می گیرند.

برای آن دسته از کسانی که قصد یادگیری و یا ورود به حوزه فناوری های open source (متن باز) را دارند، مدرکLPIC-1 نقطه شروع بسیار مناسبی به حساب می آید. مدرک آموزشی LPIC-1 چه در خارج از کشور و چه در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت ها و سازمان های بسیاری وجود دارند که خواهان به کارگیری نیرویی با چنین مدرک و مهارتی هستند. به طور کلی کسانی که موفق به اخذ این مدرک می شوند در نهایت این صلاحیت را پیدا می کنند تا در جایگاه های شغلی اعم از ادمین سیستم (system administrator)، ادمین شبکه و یا تکنسین IT مشغول به فعالیت شوند.

 

مدرک LPIC-1

به طور خلاصه اخذ مدرک LPIC-1 موید این خواهد بود که شما در انجام امور مقدماتی مربوط به این حوزه، از توانایی ها و مهارت های کافی برخوردار می باشید، این حوزه ها عبارتند از:

  • کار با خط فرمان Linux
  • انجام امور مربوط به نگهداری شامل راهنمایی کاربران، افزودن یوزر، انجام امور مربوط به backup و restore، shutdown و reboot و غیره.
  • نصب و پیکربندی یک workstation و اتصال آن به یک LAN

 

برای حضور در دوره های آموزشی LPIC-1 و اخذ مدرک آن پیش نیاز خاصی وجود ندارد اما به طور معمول به متقاضیان اخذ این مدرک توصیه می گردد که از پیش با امور مربوط به ایجاد و مدیریت ماشین های مجازی آشنایی داشته باشند. از آنجایی که مدرک LPIC-1 یک مدرک مقدماتی می باشد، در نتیجه این مدرک برای افرادی که به تازگی با این حوزه آشنا شده اند و یا قصد ورود به آن را دارند، بسیار مناسب تلقی می شود.

 راهنماهای مسیر آموزشی LPIC-1

 

جزئیات آزمون LPIC-1

برای اخذ مدرک LPIC-1 شما می بایست در دو آزمون شرکت کنید، که به ترتیب عبارتند از:

  • آزمون 101 و 102

 

مدت زمان آزمون: یک ساعت و نیم (90 دقیقه) برای هر آزمون

تعداد سوالات: 60 سوال

نوع سوالات : چند گزینه ای و جای خالی

 

تمدید مدرک LPIC-1

مدت زمان اعتبار هر کدام از مدارک LPI پنج سال است و شما پس از این مدت می بایست نسبت به تمدید مدرک خود اقدام فرمایید. لازم به ذکر است که در صورت شرکت در آزمون های سطوح بالاتر لینوکس تاریخ انقضای مربوط به مدارک سطوح پایین تر نیز تجدید می گردد.

 

گام بعدی پس از دریافت مدرک LPIC-1

همانطور که پیش نیز به آن اشاره کردیم مدرک LPIC1 یک مدرک سطح مقدماتی است. اخذ این مدرک نه تنها سطح رزومه شغلی شما را بهبود می بخشد، بلکه این امکان برای شما فراهم می سازد تا در ادامه، مهارت ها و دانش خود در زمینه لینوکس را نیز به شکلی پیشرفته دنبال کنید. گام بعدی پس از دریافت این مدرک، سطح پیشرفته آن یعنی مدرک لینوکس پیشرفته یا همان LPIC-2 است. این مدرک نیز همانند مدرک LPIC-1 از دو آزمون تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از:

  • آزمون، 201 و 202

 

کار و درآمد دارندگان مدرک LPIC-1

پس از دریافت مدرک مقدماتی لینوکس شما می توانید به عنوان یک ادمین لینوکس، ادمین سیستم، مدیر IT و یا مهندس سیستم های IT مشغول به فعالیت گردید و به مانند سایر مدارک و مشاغل در این حرفه نیز میزان سابقه و تجربه شما در میزان درآمد شما نقش تعیین کننده دارد. بنابر اعلام سایت Payscale.com که مرجع حقوق و دستمزد ما در سری راهنماهای قطب نما بوده است و البته آمار آن مربوط به خارج از کشور است، دارندگان این مدرک سالانه بین $32,215 تا $109,262 در آمد دارند.

 

در رابطه با مدارک LPI

موسسه LPI برای متقاضیان مدارک تخصصی خود مسیر بسیار ساده و در اصطلاح سرراستی را تدارک دیده است. که از چهار مدرک تشکیل شده است که از تازه واردان به این حرفه تا حرفه ای های آن را در بر می گیرد. لازم به ذکر مدرک Linux Essentials که در ادامه به عنوان یکی از این چهار مدرک عنوان شده است اصولا در بیشتر آموزشگاه ها و مراکز تخصصی لینوکس در دل دوره مقدماتی LPIC-1 گنجانده می شود تا با این کار به نوعی هم در زمان و هم در هزینه متقاضیان ورود به این عرصه صذفه جویی گردد. این چهار مدرک عبارتند از:

 

  • مدرک Linux Essentials
  • مدرک LPIC-1  
  • مدرک LPIC-2
  • مدرک LPIC-3  

مجموعه مدارک لینوکس

لازم می دانیم تا به شما دوباره یادآوری کنیم که برای حضور در دوره های مقدماتی LPIC-1 پیش نیاز خاصی وجود ندارد اما بهتر است شما متقاضیان شرکت در این دوره با مقدمات مربوط به مجازی سازی و workstation آشنایی داشته باشید. همانطور که واضح است برای اخذ مدرک LPIC-2 داشتن مدرک LPIC-1 اجباری بوده و به همین شکل داشتن مدرک LPIC-2 نیز برای اخذ مدرک LPIC-3 مورد نیاز است.

 

جمع بندی

فناوری های مرتبط با Open source مدتیست که به سرعت در حال پیشرفت است. شما می توانید تا با اخذ مدرک LPIC-1 و مهارت هایی که در طی دوره آن کسب می نمایید برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از سیستم های انعطاف پذیر اپن سورس استفاده نموده و میزان کارایی محیط های های کاری را که از الویت های هر کارفرمایی است را با استفاده از ویژگی های این سیستم بهبود بخشید.

 

نظرات

محمد امین مأمن پوش (تایید نشده) در تاریخ 13 اسفند 1400 نوشته:

سلام و عرض ادب.
به چه طریق می توان در این آزمون ثبت نام نموده و شرکت کرد؟
سپاسگزارم.

پشتیبان 2 در تاریخ 15 اسفند 1400 نوشته:

سلام دوست عزیز 
لطفا جهت ثبت نام و شرکت در آزمون های بین المللی با شماره تلفن موسسه و داخلی 422 تماس بگیرید.

شما نیز نظر خود را بنویسید:

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.