امنیت سایبری

کلمات مهم هستند! اگر با معنی درست کلمات آشنا نباشیم به راحتی می­ توانند در مرور زمان ما را گیج کنند. در 5 دقیقه با ارژنگ امروز می­خواهیم با امنیت سایبری و دیگر اصطلاحات حوزه امنیت بیشتر آشنا شویم. اگر به این حوزه از فناوری علاقمندید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

امنیت اطلاعات یا information security چیست؟

مرکز منابع کامپیوتری موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده (NIST) امنیت اطلاعات را این‌گونه تعریف می‌کند "محافظت از اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی در برابر دسترسی، استفاده، افشاء، اختلال، تغییر یا تخریب غیرمجاز به منظور تأمین یکپارچگی، محرمانه ماندن و در دسترس بودن اطلاعات، information security یا امنیت اطلاعات نام دارد."

امنیت اطلاعات بر حفظ امنیت تمامی داده­ها و اطلاعات مشتق شده تمرکز می‌کند. این فرآیند شامل داده ­های فیزیکی (به عنوان مثال، کاغذ، رایانه) و همچنین اطلاعات الکترونیکی است.

بهتر است بدانیم که امنیت اطلاعات، خود شامل چند مفهوم از جمله امنیت سایبری، امنیت فیزیکی و حریم خصوصی می‌شود.

امنیت فیزیکی (Physical Security)

امنیت فیزیکی بر نحوه ایمن نگه داشتن زیرساخت ­های فیزیکی و کاربران سیستم متمرکز است. مثلا نحوه استفاده از دوربین‌های امنیتی و همچنین نگهبانان واقعی، یا ایمن‌سازی ساختمان ­ها و اتاق ­های سرور به عنوان امنیت فیزیکی شناخته می‌شوند. برخی افراد، از کلمه امنیت برای اشاره به این عناصر فیزیکی استفاده می­ کنند؛ اما امنیت، صرفاً به معنای "امنیت فیزیکی" نیست.

امنیت سایبری (Cybersecurity)

به طور خلاصه امنیت سایبری به معنای حفاظت از سامانه ­های اطلاعاتی، شبکه ­ها و داده ­ها در برابر حملات سایبری است. آن دسته از افرادی که به امنیت سایبری علاقمند هستند، با انجام امور خاصی اطمینان حاصل می‌کنند که هکرها نمی­‌توانند از ابزارهای الکترونیکی برای دسترسی نامناسب به داده‌­ها و اطلاعات استفاده کنند. امنیت سایبری هر چیزی را که با سیستم‌های الکترونیکی و ارتباطات مرتبط باشد، پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هشت گام برای تبدیل شدن به متخصص امنیت در شبکه و آی تی در سال 2023 را از زبان یک هکر بخوانید!

حریم خصوصی (Privacy)

حریم خصوصی به معنای توانایی اطمینان شما از کنترل بر نحوه دسترسی، مدیریت و اصلاح اطلاعات مربوط به یک فرد است. حریم خصوصی، بر استفاده و نظارت بر داده‌­های شخصی تاکید دارد، در حالی که امنیت، بیشتر بر محافظت از داده‌ها در برابر حملات مخرب و بهره‌برداری از داده­‌های دزدیده شده برای سود متمرکز است.

امنیت اطلاعات و امنیت سایبری دو مفهومی که اغلب با هم اشتباه گرفته می­‌شوند!

آیا می‌دانید تفاوت بین امنیت سایبری و امنیت اطلاعات چیست؟ امنیت سایبری بخش مهمی از امنیت اطلاعات است، اما منحصراً به فرآیندهای طراحی شده برای امنیت داده­‌ها اشاره دارد. امنیت اطلاعات اصطلاح کلی­‌تری است که امنیت سایبری را نیز شامل می‌شود. مهم­ترین نکته در مورد امنیت اطلاعات، توانایی ایجاد فرصت‌هایی برای همکاری افراد با یکدیگر است؛ زیرا از اطلاعات و افراد محافظت می‌کنند.

نقش‌­های مربوط به امنیت اطلاعات

در ادامه به برخی مشاغل مربوط به حوزه امنیت و درآمد آن­ها طبق آمار "پی اسکیل" اشاره می­‌کنیم:

  • تحلیلگر امنیت اطلاعات: بیش از 74 هزار دلار در سال
  • کارشناس امنیت اطلاعات: بیش از 76 هزار دلار در سال
  • مشاور امنیت IT: بیش از 82 هزار دلار در سال

نقش­‌های مربوط به امنیت سایبری

  • تحلیلگر امنیت سایبری: بیش از 77 هزار دلار در سال
  • مهندس امنیت سایبری: بیش از 98 هزار دلار در سال
  • متخصص نفوذ: بیش از 88 هزار دلار در سال

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره Security Administrator بدانید!

نتیجه‌گیری

حالا که با اصطلاحات و سمت‌های شغلی امنیت آشنا شدید، اگر قصد ورود به حوزه امنیت و شناخت مسیرهای مختلف آن را دارید، پیشنهاد می‌­کنیم با مراجعه به وبسایت ارژنگ، راه خودتان را در این زمینه پیدا کنید. موسسه آموزش عالی ارژنگ، با برگزاری انواع دوره‌های امنیت، شبکه، وب و تمامی حوزه‌های فناوری اطلاعات، طبق سرفصل‌های بین‌المللی و آخرین متدهای آموزشی همراه مهارت‌آموزان عزیز در سراسر ایران است. برای کسب اطلاعات درباره دوره‌ها و شناخت اساتید، وارد وبسایت ارژنگ شده و روی صفحه تقویم دوره‌ها کلیک کنید.

راه‌های ارتباط با ما:

arjang.ac.ir

Instagram : @arjanginstitute

021-41867

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.