چگونه کارشناس شبکه شویم؟

یک کارشناس شبکه برای آغاز کار خود به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

تقاضا برای جذب کارشناسان شبکه به دلیل نیاز شرکت ها به کارشناسان شبکه با سطح بالایی ازتخصص و سرمایه گذاری بر روی فن آوری های جدیدتر، سریعتر ( از جمله شبکه های تلفن همراه) بطور پیوسته در حال افزایش می باشد.

مهندسی شبکه یکی از مشاغل پرتقاضا در حوزه آیتی محسوب می گردد چنانچه  براساس برآورد وزارت کار ایالات متحده امریکا(Bureau of Labor Statistics) ، استخدام کارشناس شبکه از سال 2016 تا سال 2026، با رشد شش درصدی (بالاتر از میزان متوسط برای تمام مشاغل) همراه خواهد بود.

 

وظایف اصلی کارشناسان شبکه

نقش اصلی کارشناسان شبکه (یا معماران شبکه) ، برنامه ریزی، ساخت و مدیریت شبکه ها برای اطمینان از عملکرد بهینه آنها است. یک کارشناس شبکه، مسئولیت استقرار اولیه سیستم های IT سازمان ها (و به طور پیش فرض، کل سازمان) را بر عهده دارد.

در حالیکه تکنیسین‌های شبکه یا ادمین های شبکه به انجام فعالیت های IT و عیب یابی سیستم ها می پردازند، کارشناسان شبکه با چالش های پیچیده تری در طراحی و بهبود شبکه ها روبه رو هستند.

با توجه به اهداف شرکت مربوطه، کارشناسان شبکه می توانند در ایجاد و پیاده سازی شبکه های فیزیکی و وایرلس، عیب یابی، تحقیق و یکپارچگی فن آوری های جدید با تکنولوژیهای موجود فعالیت داشته باشند . در ادامه چندین مورد از مهمترین ویژگی های شغل کارشناس شبکه مورد بررسی قرار می گیرد.

میانگین حقوق و دستمزد: متوسط حقوق متوسط جهانی برای کارشناسان شبکه 77484 دلار ، مهندسان تازه کار شبکه، 64000 دلار و تحلیلگران شبکه 59،000 دلار است.

سطح تجربه: تجربه کاری اکثر مهندسان شبکه به حدود 5 تا 10 سال در این حوزه می رسد.

 

ویژگی های مهم کارشناسان شبکه

اگر علاقه مند به فعالیت در زمینه مهندسی شبکه هستید در ادامه مراحل لازم برای موفقیت در این حوزه بررسی می شوند:

1- ابتدا مدرک کارشناسی خود را دریافت کنید.

شرکت ها معمولاً نیاز به افرادی با مدرک لیسانس در حوزه علوم کامپیوتر، سیستم های اطلاعاتی و یا مهندسی کامپیوتر دارند و بسته به سازمان مربوطه و نقش شغلی مورد تقاضا، کسب مدارک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (MBA) یا علوم رایانه نیز در کسب جایگاه های شغلی مهم تر و با مقادیر پرداختی بالاتر از اهمیت برخوردار است.

2- کسب تجربه کاری در حوزه مرتبط

داشتن مدرک لیسانس یا مدرک کارشناسی ارشد برای موفقیت در این حوزه کافی نبوده و یادگیری مهارت های کاری فناوری اطلاعات یکی از ویژگی های ضروری  هر فرد برای تبدیل شدن به یک کارشناس شبکه می باشد.

برای کسب این مهارت ابتدا باید با مفاهیم پایه ای شبکه آشنا شده و سپس در نقش پشتیبان آیتی در سطوح مقدماتی یا help desk به توسعه مهارت های فناوری اطلاعات خود در حین انجام کار و در محیط عملی بپردازید.

در انتخاب مکان مناسب برای کسب تجربه، از دوستان خود کمک گرفته و بصورت داوطلبانه در کسب و کارهای کوچک فعالیت کنید. کارآموزی را فراموش نکنید. کامپیوتر شخصی خود را به تنهایی آماده کنید و به انجام پروژه های شبکه(full stack networking) بپردازید. با گسترش مهارت های شبکه ای خود با انجام پروژه های بیشتر ، موفقیتتان را در مصاحبه های شغلی تضمین نمایید.

پس از کسب مهارت های بنیادین IT ، به جستجوی موقعیت شغلی مناسب در حوزه شبکه متناسب با توانمندی های خود بپردازید. فعالیت به عنوان یک کارشناس شبکه یا تحلیل گر شبکه تازه کار می تواند به شما در دستیابی سریعتر به تجربه کاری مورد نظر،کمک شایانی کند. همچنین فعالیت در کنار مهندسین ارشد نیز یکی از  بهترین فرصت ها برای کسب مجموعه مهارت های مرتبط با حوزه شبکه و موفقیت های آتی شغلی می باشد.

تا آنجا که می توانید تجربه کاری خود را افزایش داده و همگام با افزایش تجربه کاری در اجرای  پروژه های مختلف فعالیت کنید. بصورت داوطلبانه در انجام وظایف جدید و ارتباط با شرکا یا فروشندگان مشارکت نمایید و با افزایش توانمندی و مهارت های بیشتر ، امکان فعالیت  در حوزه های تخصصی تر شبکه را کسب خواهید نمود.

مسیر کاری حرفه ای کارشناسان شبکه

پس از کسب تجربه کافی در سطوح مقدماتی شبکه ، باید مسیر حرفه ای خود را در حوزه مورد نظر خود مشخص نمایید. مشاغل و فرصت کاری مهندسی شبکه بسته به صنعت، شرکت و تکنولوژی به صورت گسترده متغیر می باشد.

در ذیل برخی از مشاغل مرتبط با شبکه لیست شده اند:

Network Specialist( متخصص شبکه)

Network Administrator( ادمین شبکه)

 Network Technician(تکنسین شبکه)

Network Analyst(تحلیلگر شبکه)

 Network Manager(مدیر شبکه)

 Network Engineer(کارشناس شبکه)

Network Solutions Architect(معماری راهکارهای شبکه)

فعالیت در حوزه های تخصصی تر شبکه

شما در طول دوره حرفه ای شبکه خود می توانید در یکی از حوزه های رایانش ابری مانند متخصص امنیت شبکه یا معمار شبکه های ابری و امنیت به عنوان یک متخصص تضمین کیفیت شبکه های وایرلس و یا مهندس VoIP در حوزه ارتباطات وایرلس و VoIP تخصص بیشتری پیدا کنید یا به عنوان یک کارشناس شبکه full stack (FSNE) (شاخه جدید در مهندسی شبکه که شامل یادگیری تمامی مهارت های حوزه آیتی شامل routing, switching, wireless, security, data center, cloud,automation virtualization and voice over IP می شود)فعالیت نمایید.

به دلیل پیچیدگی شبکه ها شرکت ها به جای استخدام افراد متخصص در حوزه های خاص فناوری اطلاعات، متقاضی جذب متخصصان شبکه با مهارت های cross-functional (مهارت تعامل با گروه های مختلف کاری با صحبت ها و دیدگاه های متفاوت برای یک هدف مشخص)می باشند. مهندسین  FSNE مهارت های لازم در همه زمینه های آیتی از مسیریابی، وایرلس، امنیت تا مرکز داده، اتوماسیون، کلود و VoIP را دارا می باشند. لذا به جای تخصص در یک حوزه خاص کاری، سعی در افزایش مجموعه مهارت های خود با فعالیت در نقش ها و پروژه های مختلف داشته باشید.

اگر در انتخاب مسیر مناسب اطمینان کامل ندارید، در ادامه به دو استراتژی مهم برای کمک به انتخاب مسیر مناسب اشاره می شود:

برای مشاوره از کارشناسان شبکه کمک بگیرید . در مورد خواسته های شغلی خود با مدیران یا اساتید این حوزه به مشورت بپردازید. آنها می توانند به شما در انتخاب نقش های شغلی مناسب با توانایی و خواسته های مورد نظر شما کمک بیشتری می نمایند.

به جستجوی مشاغل مهندسی ارشد شبکه بپردازید. با تحقیق بر روی جایگاه های شغلی مورد علاقه خود، مهارت ها و الزامات مورد نیاز شرکتها را مورد بررسی قرار دهید. گواهینامه یا دوره مورد نیاز برای تصدی شغل مورد علاقه را کسب نمایید. تحقیقات بر روی  مشاغل به شما در شناسایی علایق و شکاف های مهارت هایی که نیاز به بهبود آن دارید ، بسیار کمک می نماید.

شرکت در دوره های آموزشی شبکه و تکمیل مهارت های کاری

شرکت در دوره های آموزشی و کسب گواهینامه های فناوری اطلاعات از بهترین شیوه های(best practices) برای تکمیل دانش و فناوری ها در هنگام فعالیت شغلی می باشد.

با توجه متغیر بودن نیازمندی های سازمان ها به گواهینامه یا دوره های آموزشی خاص در جذب متقاضیان، شرکت در دوره های آموزشی شبکه و آشنایی با مفاهیم اساسی سیستم عامل ها، امنیت اطلاعات، مدیریت شبکه و ضروریات برنامه نویسی از اولویت بالای برخوردار است.

از مهمترین این مدارک که  برای یادگیری به کارشناس شبکه پیشنهاد می شود می توان به گواهینامه های  مایکروسافت، مدارک سیسکو، Citrix (سیتریکس)، CompTIA، VMware و Red Hat اشاره نمود.

دوره های سیسکو یکی از محبوب ترین دوره های آموزشی است که شامل تئوری شبکه های کامپیوتری، تست دانش عملی و آموزش انجام مسئولیت های شبکه می باشد. گواهینامه های اصلی سیسکو در حوزه شبکه شامل سه گواهینامه زیر می باشد:

1- تکنسین شبکه Cisco Certified Entry Networking Technician (CCENT)

2- مدرک دستیاری Cisco Certified Network Associate (CCNA) - مسیریابی و سوئیچینگ

3- سطح حرفه ای شبکه سیسکو Cisco Certified Network Professional Level  (CCNP) - مسیریابی و سوئیچینگ

یادگیری کدام مهارت ها علاوه بر مهارت های فنی برای کارشناسان شبکه ضروری می باشد؟

مهارت های فنی به تنهایی برای موفقیت در حوزه مهندسی شبکه کافی نبوده بلکه مهارت های نرم (Soft skills) از قبیل ارتباطات، کار گروهی و داشتن تفکر انتقادی از مهمترین و ضروری ترین مهارت ها برای هر مهندس IT  می باشند.

براساس نظرسنجی انجام گرفته از بیش از نیمی از کارفرمایان، تقاضا برای جذب مهندسان آیتی مجهز به مهارت های ارتباطی بین افراد و کار گروهی بسیار مهمتر از مهارت های آکادمیک گزارش شده است.

اهمیت این مسئله تا انجاست که یک پروژه مهم و حیاتی فناوری اطلاعات در صورت عدم برقراری درست ارتباطات بین تیم های کاری با شکست مواجه خواهد شد. مهندسان شبکه بدون مهارت های رهبری قادر به هدایت و مدیریت تیم های کاری نبوده و ساخت شبکه های بهینه بدون ارائه راهکارهای خلاقانه امکان پذیر نمی باشد.

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.