کدام یک از گواهینامه‌ها و مدارک تخصصی IT براساس میزان درآمدشان می‌بایست در لیست مدارک مورد نیاز شما قرار بگیرند؟ گواهینامه‌هایی که در آینده نزدیک بوجود خواهند آمد، کدامند؟ این مقاله بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۷ بنیاد دانش جهانی در زمینه مهارت‌های فناوری اطلاعات و میزان حقوق و دستمزد به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

این نظرسنجی به اطلاعات مرتبط با کشور آمریکا مرتبط است ولی مطمئنا مهارت‌ها و گواهینامه‌های نامبرده در آن برای همه کسانی که بدنبال یادگیری مهارت‌های جدید هستند کاربرد دارد.

پردرآمدترین مدارک IT در سال 2017

 

۱. مدرک کنترل ریسک و سیستم‌های اطلاعات (CRISC)

۱۳۱.۲۹۸$

 

موسسه غیرانتفاعی ISACA، که معادل انجمن بازرسی و کنترل سیستم‌های اطلاعاتی است، گواهینامه CRISC را عرضه کرده و مدیریت می‌کند.  این گواهینامه برای متخصصان فناوری اطلاعات (IT)، مدیران پروژه و همه کسانی ارائه می‌شود که شغل آن‌ها تشخیص و مدیریت ریسک‌های مرتبط با تجارت و فناوری اطلاعات از طریق کنترل سیستم‌های اطلاعاتی مناسب است. گواهینامه CRISC از سال ۲۰۱۰ توسط ISACA عرضه شده است و شامل تمامی مراحل یک چرخه از طراحی تا پیاده‌سازی و نگهداری می‌شود.

 

میزان رقابت: در اقصی نقاط جهان بیش از ۲۰.۰۰۰ نفر این گواهینامه را اخذ کرده‌اند و ۹۶٪ صاحبان این گواهینامه آن را بروزرسانی کرده‌اند. به دلیل تقاضای بسیار زیاد برای متخصصان در این زمینه و تعداد بسیار کم افراد مشغول به این کار، CRISC بیشترین میزان پرداخت را در لیست گواهینامه‌های امسال دارد.

 

نحوه اخذ گواهینامه: برای اخذ گواهینامه CRISC،  شما می‌بایست حداقل سه سال سابقه کاری در ۲ تا از ۴ حوزه‌ای داشته باشید که گواهینامه پوشش می‌دهد و شما باید امتحان لازم را با موفقیت بگذرانید. این امتحان در سه بازه هشت هفته‌ای در سال صورت می‌گیرد. (تاریخ دقیق امسال ا می تا ۳۰ ژوئن – ۱ آگوست تا ۳۰ سپتامبر – ۱ نوامبر تا ۳۱ دسامبر است.) امتحان از طریق کامپیوتر برگزار می‌شود و ثبت نام فقط از طریق وب‌سایت ISACA انجام می‌شود. محل‌‌های برگزاری امتحان را در این لینک ببینید.

 

علاوه بر این، شما برای حفظ گواهینامه خود به تحصیلات تخصصی ادامه دار (CPE) نیاز دارید. دست‌یابی به مدرک CRISC نیازمند یک تلاش ادامه‌دار و سال‌ها برنامه‌ریزی است. با این وجود این گواهینامه سال‌ها بعنوان گواهینامه برتر بوده است و با توسعه محاسبات ابری در رده‌ی بالایی از تقاضا باقی خواهد ماند.

 

 

۲. مدرک مدیریت امنیت اطلاعات (CISM)

۱۲۸.۱۵۶$

 

موسسه ISACA همچنین گواهینامه CISM را نیز ایجاد کرده است و نگهداری می‌کند. هدف‌گزاری آن بر روی مدیریت است ولی بر روی استراتژی امنیت و ارزیابی سیستم‌ها و قوانین حاکم بر آن‌ها متمرکز است.

 

میزان رقابت: بیش از ۳۲.۰۰۰ نفر از زمان معرفی این گواهینامه در سال ۲۰۰۲ موفق به اخذ آن شده‌اند که این گواهینامه را نیز همچون  CRISC به مدرکی پرتقاضا، با تامین اندک تبدیل کرده است.

 

نحوه اخذ گواهینامه: آزمون این گواهینامه نیز دقیقا همزمان و مشابه با CRISC برگزار می‌شود. (تاریخ دقیق امسال ا می تا ۳۰ ژوئن – ۱ آگوست تا ۳۰ سپتامبر – ۱ نوامبر تا ۳۱ دسامبر است.)

 

اخذ این مدرک همچنین نیازمند ۵ سال تجربه در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی با حداقل ۳ سال فعالیت در زمینه مدیریت امنیت است. تجربه کاری شما می‌بایست در ۱۰ سال مانده به آزمون و یا نهایت ۵ سال پس از آن باشد. با این حال برخلاف گواهینامه CRISC که هیچ جاگیزینی برای تجربه کاری در آن وجود ندارد در آزمون CISM می‌توان برخی موارد را جایگزین کرد. واحدهای تحصیلی ادامه دار بصورت سالانه برای نگهداری این گواهینامه مورد نیاز هستند.

 

 

۳. مدرک معماری راهکارهای وابسته AWS (Amazon Web Services)

۱۲۵.۰۹۱$

 

 

گواهینامه معماری راهکارهای وابسته AWS نشان‌دهنده‌ی تبحّر افراد در طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های قابل توسعه بر روی AWS است. با توجه به میزان نیاز بازار برای معماران راهکارهای AWS تعجب آور نیست که این گواهینامه در میان ۱۵ گواهینامه برتر  سال قرار بگیرد.

 

بر اساس نظرسنجی‌ سالانه، از هر ۵ نفری که دارای گواهینامه AWS هستند، حداقل یک نفر بصورت میانگین سالانه بیش از ۱۰۰هزار دلار درآمد کسب می‌کند.

 

میزان رقابت: به گفته‌ی Quora بیش از ۱۰۰۰۰ نفر تا کنون این گواهینامه را دریافت کرده‌اند که نسبت به محبوبیت بسترهای AWS بسیار رقم اندکی است و منجر به افزایش حقوق برای افرادی که این گواهینامه را دارند، می‌شود.

 

نحوه اخذ گواهینامه: برای اخذ این گواهینامه می‌بایست آشنایی اولیه با AWS داشته باشید (پیشنهاد می‌شود حداقل ۶ ماه با آن کار کرده باشید). آزمون این گواهینامه بر روی کامپیوتر و توسط مراکز آزمون Kryterion انجام می‌گیرد.

 

آزمون این امتحان گستره‌ای از موضوعات شامل طراحی بر روی AWS، انتخاب خدمات مناسب AWS بر اساس شرایط موجود، ورود و خروج داده از محیط AWS، تخمین هزینه‌های AWS و معین کردن معیارهای کنترل هزینه را شامل می‌شود.

 

در این باره بیشتر بخوانید : چه پیش‌نیازهایی برای اخذ گواهینامه پردرآمد AWS وجود دارد؟

 

۴. مدرک متخصص امنیت سیستم‌های اطلاعاتی (CISSP)

۱۲۱.۷۲۹$

 

گواهینامه CISSP که توسط کنسرسیوم گواهی بین‌المللی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی (ISC) ارائه شده است با هدف اثبات توانمندی‌های امنیتی افراد ایجاد گشته است. همچون دیگر گواهینامه‌های مرتبط با شاخه امنیت، تقاضا در این زمینه بسیار زیاد است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی نیز تقاضا به همین میزان باقی بماند ولی برخلاف دیگر گواهینامه شما می‌توانید همزمان با کار در زمینه مرتبط نیز این گواهینامه ارزشمند را اخذ کنید.

 

میزان رقابت: نزدیک به ۱۱۱۰۰۰ متخصص دارای این گواهی وجود دارند که که نزدیک به ۲/۳ آن‌ها ساکن آمریکا هستند.

 

نحوه اخذ گواهینامه: آزمون این گواهینامه در مراکز آزمون Pearson Vue ارائه می‌شود و نیازمند حداقل ۵ سال تجربه کاری در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی است که حداقل ۳ سال از آن می‌بایست در زمینه مدیریت امنیت باشد. تجربه کاری شما می‌بایست در ۱۰ سال مانده به آزمون و یا نهایت ۵ سال پس از آن باشد. با این حال برخلاف گواهینامه CRISC که هیچ جاگیزینی برای تجربه کاری در آن وجود ندارد در آزمون CISM می‌توان برخی موارد را جایگزین کرد.

 

برای حفظ این گواهینامه نیز به واحدهای آموزشی ادامه‌دار بصورت سالانه نیاز است. متقاضیان CISSP می‌بایست حداقل ۵ سال تجربه کاری تمام وقت با دریافت حقوق و مزایا در یکی از دو زمینه از هشت زمینه آزمون را داشته باشند. اگر شما تجربه کاری مورد نیاز را نداشته باشید می‌توانید مدرک (ISC)2 را دریافت کنید و پس از پایان مدت زمان لازم تجربه کاری مدرک نهایی را بدست آورید.

 

این آزمون شامل هشت زمینه اصلی در حوزه امنیت رایانه می‌شود که شامل: مدیریت ریسک و امنیت، ارتباطات و شبکه، توسعه امنیت نرم‌افزار، امنیت دارایی، مهندسی امنیت، مدیریت هویت و دسترسی، آزمون و ارزیابی امنیت و عملیات‌های امنیتی می‌شود.

 

۵. متخصص مدیریت پروژه (PMP)

۱۱۹.۳۴۹$

 

پنجمین گواهینامه پردرآمد PMP است. این گواهینامه توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) ایجاد و مدیریت می‌شود و شناخته شده‌ترین گواهینامه مدیریت پروژه است.

 

میزان رقابت: قریب به ۷۳۰.۰۰۰ نفر در ۲۱۰ کشور جهان با این مدرک مشغول به کار هستند.

 

نحوه اخذ گواهینامه: گواهینامه PMP پنج زمینه مرتبط با چرخه پروژه را تحت آزمون قرار می‌دهد: آغاز، برنامه‌ریزی، اجرا، مانیتورینگ و کنترل و پایان. گواهینامه PMP به صنعت خاصی مربوط نیست و متخصصان در هر زمینه‌ای را شامل می‌شود.

 

برای اخذ این گواهینامه، متقاضیان می‌بایست ۳۵ ساعت آموزش‌های مرتبط با PMP را دریافت کنند و آن‌هایی که مدرک دانشگاهی‌شان کمتر از لیسانس باشد می‌بایست ۷۵۰۰ ساعت تجربه کاری و افراد دارای مدرک لیسانس می‌بایست ۴۵۰۰ ساعت تجربه کاری در کارنامه خود داشته باشند. برای اخذ این گواهینامه شما می‌بایست از طریق وب‌سایت PMI اقدام کنید و زمانی که ثبت نام شما تایید شد برای انتخاب محل آزمون از طریق Prometric اقدام نمایید.

 

برای نگهداری گواهینامه PMP، ۶۰ واحد تخصصی توسعه (PDU) هر سه سال یک‌بار نیاز خواهید داشت. گواهینامه PMP نیز به سال‌ها برنامه‌ریزی و تلاش نیاز دارد ولی سال‌هاست که در میان ۱۵ گواهینامه برتر قرار دارد و به مسیر خود ادامه خواهد داد.

 

۶. گواهینامه ممیزی سیستم‌های اطلاعاتی (CISA)

۱۱۵.۴۷۱$

 

گواهینامه CISA اغلب توسط افرادی اخذ می‌شود که مسئولیت کاری آن‌ها شامل ممیزی، مانیتورینگ، کنترل، ارزیابی فناوری اطلاعات یا سیستم‌های تجاری است. این گواهینامه با این هدف طراحی شده است که توانایی متقاضی را در مدیریت آسیب‌پذیری‌ها و پیشنهادات در زمینه کنترل، فرایندها و به روز رسانی سیاست‌های شرکت در جهت تطابق با استانداردهای فناوری اطلاعات و کسب‌وکار ارزیابی کند.

 

میزان رقابت: گواهینامه CISA قدیمی‌ترین گواهینامه ISACA است و تاریخ شکل‌گیری آن به ۱۹۷۸ بازمی‌گردد و از زمان آغاز آن تا کنون بیش از ۱۲۶.۰۰۰ نفر آن را اخذ کرده‌اند.

 

نحوه اخذ گواهینامه: CISA نیازمند حداقل ۵ سال تجربه کاری در زمینه ممیزی، کنترل و امنیت سیستم‌های اطلاعاتی و گذراندن امتحان مربوطه است که فقط در سه بازه هشت هفته‌ای در طول سال ارائه می‌شود. برای نگهداری مدرک CISA نیز می‌بایست آموزش‌های تخصصی ادامه دار در طول سال دریافت کنید.

 

۷. گواهینامه متخصص مجازی سازی Citrix (CCP-V)

۱۰۵.۰۸۶$

 

گواهینامه CCP-V  برای متقاضیانی است که توانایی پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی و میزهای کار مجازی را با تکنولوژی مختلف Citrix بالاخص XenDesktop 7 بلد باشند. CCP-V گواهینامه بروز شده‌ای است که جایگزین گواهینامه مهندسی سازمانی Citrix (CCEE) شده است که نوامبر ۲۰۱۴ بازنشست شد.

 

میزان رقابت: در حالیکه تعداد افراد دارای گواهینامه‌های تکنولوژی‌های Citrix در حال افزایش است ولی کماکان تقاضای زیاد و تامین اندک در این زمینه وجود دارد.

 

نحوه اخذ گواهینامه: با توجه به تمرکز این گواهینامه بر  XenDesktop 7، پیش‌نیاز مدرک CCP-V  اخذ گواهینامه وابسته مجازی سازی Citrix (CCA-V) است. CCP-V  به مدت سه سال معتبر است. به خاطر داشته باشید که به روز کردن مدرک CCP-V  به معنای به روز شدن مدرک CCA-V نیست و هر گواهینامه می‌بایست بصورت جداگانه به روز شوند.

 

۸. گواهینامه بنیادین ITIL v3

۱۰۳.۴۰۸$

 

در طی ۳۰ سال اخیر، ITIL به پرکاربردترین بستر برای مدیریت فناوری اطلاعات در جهان تبدیل شده است. چراکه مجموعه‌ای از بهترین‌ شیوه‌ها برای هماهنگ‌سازی خدماتی است که فناوری اطلاعات در برابر نیازهای یک سازمان ارائه می‌دهد. این گواهینامه شامل همه چیز از مدیریت دسترسی تا ظرفیت تا مدیریت تغییرات و حوادث می‌شود، همچنین این گواهینامه شامل مدیریت برنامه‌های کاربردی و عملیات فناوری اطلاعات نیز می‌باشد. ITIL شرکایی را انتخاب و هویت‌شان را تایید می‌کند که خدمات آموزشی و ارائه گواهینامه را عهده گیرند. این شرکای تایید شده آموزش‌های و گواهینامه‌های لازم در پیرامون بستر ITIL را توسعه می‌دهند.

 

گواهینامه بنیادین ITIL  اولین مرحله از گواهی‌های ITIL است و درک گسترده‌ای از چرخه فناوری اطلاعات در سازمان و مفاهیم و واژگان ITIL ارائه می‌دهد. این حوزه نیز، از حوزه‌هایی است که سالهاست در لیست ۱۵تایی ما قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که سال‌های سال در این لیست باقی بماند.

 

میزان رقابت: این گواهینامه بصورت گسترده برای مدیریت چرخه فناوری اطلاعات پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین منظور تا حدود زیادی با دیگر گواهینامه‌های لیست متفاوت است و از معدود گواهینامه‌هایی است که بر روی اجزای فناوری اطلاعات و نیازمندی‌های کسب‌وکار تمرکز دارد.

 

نحوه اخذ گواهینامه: برای اخذ گواهینامه فقط کافی است که در آزمون موفق شوید و هیچ پیش‌نیاز دیگری برای آن وجود ندارد.

 

۹. گواهینامه متخصص VMWare 5- مجازی سازی پایگاه داده (VCP5-DCV)

۱۰۲.۹۶۲$

 

گواهینامه متخصص VMWare (VCP) از قدیمی‌ترین گواهینامه‌های این شرکت است که حکم پیش‌نیاز و آزمون ورودی برای اخذ دیگر گواهینامه‌ها را دارد. با گسترش محصولات VMWare در طول سال‌های اخیر این شرکت به این نتیجه رسید که یک آزمون یکتا کافی نیست. در حال حاضر آزمون VCA به عنوان آزمون ورودی تلقی می‌شود و آزمون‌های VCP بسیاری برای اخذ تخصص‌های متعدد وجود دارند.

 

تنها ردیفی از آزمون VCP که توانسته است در میان ۱۵ آزمون برتر این لیست قرار بگیرد، آزمون مجازی سازی مراکز داده است که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ردیف آزمون VCP محسوب می‌شود.

 

گواهینامه VCP-DCV دانش و توانایی افراد را در پیاده‌سازی و مدیریت اولیه vCenter و ESXi می‌سنجد.

 

میزان رقابت: همانگونه که آمازون بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات تحت ابر در جهان است، VMWare نیز از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات مجازی‌سازی به حساب می‌آید و تقاضای بسیار بالایی برای متخصصانی وجود دارد که بتوانند در سازمان‌هایی در ابعاد مختلف زیرساخت مجازی‌سازی را نصب و مدیریت کنند. با توجه به اینکه بیش از ۷۵٪ سرورها در حال حاضر با تکنولوژی‌های مجازی‌سازی فعالیت می‌کنند نیاز بازار گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد.

 

نحوه اخذ گواهینامه: بر اساس سیاست‌های VMWare که در سال ۲۰۱۴ عرضه شدند، برای حفظ گواهینامه‌های فعلی، هر دو سال یکبار، VCPها یا می‌بایست آزمون قبلی را تکرار کنند، یا آزمون هم‌سطح یا بالاتر VCP دیگری را بدهند.

همچنین با انتشار vSphere 6 اخذ گواهینامه نیازمند گذراندن دو مرحله است: یک آزمون بنیادین که شامل تمامی ردیف‌های آزمون‌ها می‌شود و آزمون متمرکز بر ردیف تخصصی خاص. بدیهی است که اگر شما گواهینامه خود را در یکی دیگر از ردیف‌های VCP اخذ کرده باشید می‌توانید به تنهایی در آزمون DCV شرکت نمایید. آزمون VCP5-DCV طبق برنامه‌ریزی در ۳۱ مارچ سال ۲۰۱۷ با آزمون VCP6-DCV جایگزین می‌گردد.

 

۱۰. گواهینامه وابسته Citrix – شبکه (CCA-N)

۱۰۲.۵۹۸$

 

CCA-N گواهینامه جدیدی از Citrix است که از جولای ۲۰۱۶ جایگزین گواهینامه مدیریتی Citrix (CCA) برای درگاه‌های دسترسی گشت. این گواهینامه بر روی پیاده‌سازی درگاه‌های NetScaler برای ایجاد دسترسی به میزکار، برنامه‌های کاربردی و داده طراحی شده است و با دیگر آزمون‌های CCA و CCP متفاوت است.

در نظر داشته باشید که آزمون CCP-N نیازمند آزمون CCA-N نیست و تمرکز آن بر روی استفاده از NetScaler در مدیریت ترافیک شبکه، متعادل نمودن بار ترافیک و دیگر فعالیت‌های مهندسی شبکه است.

 

CCA-N  اصول اولیه ارزیابی محیط و سپس طراحی پیاده‌سازی NetScaler را شامل می‌شود و در ادامه شامل موارد همچون پیاده‌سازی NetScaler برای میزکار، برنامه‌های کاربردی و دسترسی به داده می‌باشد که شامل دسترسی‌های سطح بالا، امنیت، ممیزی و ترکیب با محصولات شخص ثالث است. همچنین در این گواهینامه با نحوه ایرادیابی از سیستم‌های NetScaler نیز آشنا می‌شوید. همانند تمامی دیگر گواهینامه‌های Citrix این گواهینامه نیز فقط ۳ سال عمر دارد.

 

میزان رقابت: هرچند تعداد افرادی که گواهینامه‌های Citrix را دریافت کرده‌اند در حال افزایش است ولی کماکان NetScaler یکی از سیستم‌های زیرساختی پرطرفدار است و بصورت گسترده‌ای در پیاده‌سازی Citrix به کار گرفته می‌شود. فراگیری این سیستم تاحدودی پیچیده و نیازمند آشنایی بنیادین خوب در زمینه شبکه است.

 

نحوه اخذ گواهینامه: شما می‌توانید با قبولی در آزمون CCA-N و بدون پیش‌نیاز خاصی این گواهینامه را اخذ کنید.

 

۱۱. گواهینامه متخصص راهکارهای مایکروسافت (MCSE) – زیرساخت‌ سرور

۱۰۱.۱۵۰ $

 

این گواهینامه از ۳۱ مارچ ۲۰۱۷ با گواهینامه MCSE: بسترهای ابری و زیرساختی عوض خواهد شد که یکی از پنج حیطه پررقابت در سطح تخصصی است. در پاییز ۲۰۱۶ مایکروسافت پیشنهادات جدید خود را در زمینه MCSE عرضه کرد و تمامی دارندگان گواهینامه فعلی MSCE را به یکی از چهار تخصص خود منتقل کرد. اولین شماره از این تخصص‌ها که در این لیست قرار گرفته است، گواهینامه بسترهای ابری و زیرساخت است.

این گواهینامه سطح تخصصی مهارت‌های لازم برای اجرای یک مرکز داده کاربردی و مدرن، تکنولوژی‌های ابری، مدیریت هویت، سیستم‌های مدیریتی، مجازی سازی، ذخیره سازی و شبکه سازی است. تمامی آزمون‌های ویندوز سرور و آژور را می‌توان در پورتفولیو این آزمون‌ها پیدا کرد. سه حوزه دیگر MCSE عبارتند از موبایل، بهره‌وری، مدیریت داده و تحلیل.

 

میزان رقابت: تفاوتی ندارد که ویندوز بصورت ابری و یا عادی پیاده‌سازی شود، درک نحوه اجرای صحیح آن بسیار پراهیمت است و این چیزی است که در این گواهینامه حائز اهمیت است.

 

نحوه اخذ گواهینامه: این گواهینامه بر پایه مهارت‌های بنیادین (MCSA: Windows 2012 or MCSA: Windows 2016) و یا مهارت‌های ابری (MCSA: Cloud Platform or MCSA: Linux on Azure) استوار است و یک آزمون انتخابی دارد. این گواهینامه‌ها منقضی نمی‌شوند و نیازمند اخذ دوباره را ندارند ولی هرسالی که آزمون را دوباره انجام دهید، دریافت مجدد مدرک در گواهینامه شما ذکر می‌شود.

 

۱۲. گواهینامه یکپارچه راهکارهای مایکروسافت (MCSA) – ویندوز سرور ۲۰۰۸

۹۹.۵۵۸$

 

گواهینامه سطح بنیادین نشانگر میزان رقابت بالا در مدیریت سرور همزمان با تنظیم زیرساخت‌های شبکه و اکتیو دایرکتوری است.

 

میزان رقابت: این سیستم عامل هرچند در لیست قرار دارد ولی به زودی بازنشسته می‌شود و پشتیبانی آن توسط مایکروسافت قطع می‌گردد. ارزشمند خواهد بود اگر مدرک خود را به ویندوز سرور ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۶ ارتقاء دهیم. گواهینامه MCSA Server 2008 در ۳۱ ژولای ۲۰۱۷ برای همیشه بازنشسته می‌شود.

 

نحوه اخذ گواهینامه:  برای به روزرسانی گواهینامه خود کافی است که یکی از آزمون‌های ویندوز سرور ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۶ را بگذرانید.

 

۱۳. گواهینامه یکپارچه Citrix – مجازی سازی (CCA-V)

۹۹.۴۱۱$

 

آخرین گواهینامه از مجموعه Citrix که به میان ۱۵ گواهینامه برتر ما راه یافته CCA-V است. همچون دیگر گواهینامه‌های CCA و CCP، این نیز گواهینامه جدیدی است که جایگزین گواهینامه‌های CCA و CCAA گشته است.

 

این گواهینامه با تمرکز بر روی XenDesktop 7 اصول اولیه مدیریت، نگهداری، مانیتورینگ و ایرادیابی آن را پوشش می‌دهد. این گواهینامه برای مدیریت میزکار و برنامه‌های کاربردی و کارمندان پشتیبانی فنی طراحی شده است و به منزله مرحله آغازین گواهینامه‌های Citrix است. به یاد داشته باشید که همچون دیگر گواهینامه‌ها، ارتقا گواهینامه CCP-V میانگین میزان درآمد را از حدود ۹۹.۴۱۱ دلار در سال به ۱۰۵.۰۸۶ دلار ارتقا می‌دهد و ایده خوبی در رشد کاری شما نیز خواهد بود.

 

میزان رقابت: با وجود افزایش افراد حاضر در این زمینه  کماکان نرخ تقاضای بالایی هم وجود دارد. همچنین که این مدرک پیش نیاز مدرک CCP-V است که در شماره ۷ به تقصیل به آن پرداختیم.

 

نحوه اخذ گواهینامه: با توجه به اینکه آزمون CCA-V یک آزمون اولیه است پیش‌نیاز خاصی ندارد و می‌توان با گذارندن موفق آزمون آن را کسب کرد.

 

۱۴. گواهینامه متخصص شبکه سیسکو – روتینک و سویچینگ (CCNP)

۹۶.۸۲۶$

 

تنها مدرک مرتبط با سیسکو که در لیست امسال قرار گرفته است CCNP است. این گواهینامه نشانگر تخصص در برنامه‌ریزی، نصب، تنظیم و ایرادیابی سوئیچ‌ها و روترهای سیسکو است.

 

میزان رقابت: این گواهینامه کماکان قدرتمند است. هرچند دیگر حوزه‌ها می‌آیند و می‌روند ولی گواهینامه روتینگ و سویچینگ همواره توسط سازمان‌ها دارای تقاضا است فرقی نمی‌کند که آن سازمان داده‌های خود را بصورت محلی نگهداری کند و یا بر روی سیستم‌های ابری.

 

نحوه اخذ گواهینامه: اخذ گواهینامه CCNP نیازمند اخذ مدرک CCNA و یا همه سه گواهینامه CCIE در زمینه‌های روتینگ، سویچینگ و ایرادیابی است.

 

۱۵. گواهینامه یکپارچه راهکارهای مایکروسافت (MCSA) – ویندوز سرور ۲۰۱۲

۹۳.۷۱۸$

 

این گواهینامه نشانگر صلاحیت افراد در مدیریت فعالیت‌های مرتبط با سرور همچون تنظیمات فایل‌ها و ذخیره‌سازی، تنظیم و مدیریت دسترسی بالا، سیاست‌گذاری‌های گروه، مجازی‌سازی و تنظیم شبکه و اکتیودایرکتوری است. این گواهینامه شامل ویندوز ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ R2 نیز می‌شود.

 

میزان رقابت: مایکروسافت سال‌ها تلاش کرده است تا در مرکز صنعت مراکز داده قرار بگیرد و از این جهت تقاضای بسیار بالایی در این زمینه وجود دارد.

 

نحوه اخذ گواهینامه: همانطور که بالاتر هم اشاره شد اخذ این گواهینامه پیش‌نیاز اخذ گواهینامه MCSE در زمینه بسترهای ابری و زیرساخت است.

 

برخی نکات مهم بر اساس میزان محبوبیت این گواهینامه‌ها

 

در نظرسنجی که صورت گرفته است برخی گواهینامه‌ها به دلیل میزان بالای محبوبیت‌شان بیشتر به چشم می‌آیند. هرچند گواهینامه بنیادین ITIL محبوب‌ترین گواهینامه در میان این ۱۵ گواهینامه شناخته شده است ولی هنوز هم به محبوبیتی گواهی‌های زیر نیست. لیست زیر ۴ گواهینامه محبوب دیگر را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که حتی افرادی با گواهینامه‌های مراحل اولیه نیز درآمد نسبتا خوبی را دریافت می‌کنند.

 

میزان محبوبیت

عنوان گواهینامه

میزان درآمد

۱

CompTIA A+

۷۹.۸۷۷$

۲

CompTIA Network+

۸۱.۶۰۱$

۳

Cisco CCNA Routing and Switching

۸۳.۹۴۵$

۴

CompTIA Security+

۸۹.۱۴۷$

 

 

 

برخی روندهای قابل توجه

 

در نهایت یک خلاصه سریع بهمراه چند نکته قابل توجه نیاز است تا موضوع را جمع بندی کنیم:

 

- به غیر از ۴ گواهینامه سالانه ۱۰۰.۰۰۰ دلار یا بیشتر حقوق دریافت می‌کنند.

- ۴ گواهینامه در زمینه امنیت است.

- ۴ گواهینامه در زمینه مجازی سازی و محاسبات ابری است.

- ۳ گواهینامه برپایه دانش ویندوز هستند.

- ۲ گواهینامه در زمینه کسب‌وکار هستند.

- ۲ گواهینامه در زمینه شبکه است.

- ۶ گواهینامه برتر امسال بین ۱۰ گواهینامه برتر سال قبل نیز بودند و ۹ گواهینامه از ۱۵ گواهینامه این لیست ۲ سال است که هیچ تغییری نکرده اند.

 

در پایان

 

اگر بدنبال کسب مهارت‌های جدید و همچنین افزایش حقوق خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این گواهینامه‌ها را دنبال و اخذ کنید. مهارت‌های فعلی خود را ارزیابی کنید و بررسی کنید که چه مهارتی می‌تواند شما را به مرحله بعدی ببرد.

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.