لینوکس چیست

اگر می‌­خواهید در زمینه توسعه نرم‌­افزار، امنیت سایبری یا شبکه قدم بردارید یادگیری و آموزش لینوکس ضروری است. طبق تحقیقات، 66 درصد از مدیران، دانش لینوکس را نقطه قوتی برای استخدام کارمندان قلمداد می­‌کنند. لینوکس در کنار ویندوز و مک یکی از محبوب­‌ترین سیستم عامل­‌های روز دنیا است. اگر می‌خواهید بدانید لینوکس چیست و چه کاربردهایی دارد تا آخر این مقاله همراه ما باشید. 

لینوکس چیست؟

لینوکس (linux) مثل ویندوز و مک یک سیستم‌عامل است. سیستم‌عامل همان نرم­‌افزاری است که منابع سخت‌افزاری سیستم مانند CPU، رم و حافظه را مدیریت می­کند. در واقع، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های دنیا یعنی اندروید، توسط سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌شود.

 

لینوکس به درد چه کسانی می‌خورد؟

لینوکس برای هر کسی که در صنعت IT فعالیت می­‌کند، یک برگ برنده منحصربفرد به شمار می‌آید. مهندسان شبکه، توسعه‌دهندگان، مهندسان نرم‌افزار و برخی از متخصصان امنیت سایبری باید بر لینوکس تسلط داشته باشند. لینوکس پایه و اساس بسیاری از سرورها است و همین، دلیل مهمی برای یادگیری آن است. آشنایی با لینوکس، در حوزه‌های مختلف IT، به کار شما خواهد آمد.

 

کاربرد لینوکس چیست؟

در دهه 2000 لینوکس محبوبیت بسیاری در سرورها داشت. لینوکس کاربردهای مختلفی دارد. امروزه لینوکس در سرورها، ساعت‌­های هوشمند، تلفن­‌های هوشمند و دستگاه­‌های اینترنت اشیا بسیار محبوب است. فراموش نکنیم که تقریبا تمام قدرت سرویس­‌های ابری هم، از لینوکس تامین می­‌شود. در ادامه به 7 دلیل اصلی یادگیری لینوکس می­‌پردازیم:

سادگی و استفاده آسان

اشتباه نکنید! در اولین نگاه، سیستم‌عامل لینوکس بسیار پیچیده‌­تر از سیستم­‌عامل هایی است که با آن­ها آشنا هستیم. ما به رابط­‌های گرافیکی مانند رابط­‌هایی که در ویندوز و مک قرار دارند عادت کرده­‌ایم. در نتیجه محیط خط فرمان لینوکس یا command line می­‌تواند بسیار پیچیده به نظر برسد. اما منظور ما از سادگی چیز دیگری است. وقتی کم­‌کم با لینوکس و محیط command line آشنا شدید، در واقع می­‌توانید با کامیپوتر صحبت کنید. شما به کامپیوتر می­‌گویید دقیقا چه اتفاقی بیفتد و این سریع­‌تر از کلیک کردن روی منوها و دکمه‌های متعدد است.

مهارتی برای آینده

هر چقدر فناوری‌­های بیشتری از لینوکس بهره ببرند، به متخصصین بیشتری در این زمینه نیاز پیدا می‌کنیم. درنتیجه یادگیری لینوکس مهارتی است که منقضی نمی­‌شود. یادگیری لینوکس، یک سرمایه­‌گذاری مطمئن است که به طور قطع سود زیادی برای شما خواهد داشت.

اهمیت لینوکس در فضای ابری

شکی نیست که سرویس‌­های ابری نقش مهمی در صنعت IT دارند. امروزه تقریبا همه‌چیز در فضای ابری اجرا می­‌شود. به دلیل مزایای زیادی که استفاده از سرویس­‌های ابری برای کسب­‌وکارها دارد، بیشتر آن­‌ها به طور کامل یا به صورت ترکیبی از فضای ابری استفاده می­‌کنند. لینوکس به شما کمک می­‌کند تا با اتصال برنامه­‌ها به یکدیگر یک سیستم بسازید یا حتی با متصل کردن سرورها یک سیستم بسیار پیچیده­‌تر طراحی کنید. با ایجاد اتصال و پیکربندی­‌های مختلف، کم­‌کم شروع به درک بهتر این ساختار خواهید کرد، در نتیجه فهمیدن پیچیدگی­‌های فضای ابری برای شما بسیار ساده­‌تر می‌شود.

 

مسیرهای شغلی Linux چیست؟

در رابطه با فضای‌­ابری صحبت کردیم. با آموزش اصولی لینوکس، شما حتی می­‌توانید یک cloud architect شوید و درآمد بسیار بالایی داشته باشید.  می­‌توانید به سمت DevOps بروید. لینوکس یکی از مهارت­‌های ضروری برای مهندسان DevOps به شمار می‌آید. مشاغل مربوط به امنیت نیز گزینه‌هایی هستند که پیش روی شما قرار دارند. در سمت شبکه نیز لینوکس یک مهارت برتر درنظر گرفته می­‌شود. از طرفی لینوکس مهره اصلی توسعه­‌دهندگان است زیرا برای طیف گسترده­‌ای از برنامه­‌های کاربردی و فناوری­‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

پایداری و اجرا روی هر سخت‌­افزاری

پلتفرم لینوکس به دلیل پایداری، محبوبیت فراوانی به دست آورده است چرا که کاربر هنگام استفاده از آن دچار مشکل نمی‌شود. برخلاف ویندوز که سرعت پردازش آن پس از مدتی کاهش می‌یابد، سرعت پردازش لینوکس در زمان نصب تا پس از چندین سال استفاده، یکسان خواهد بود. سرورهای لینوکس برای به­‌روزرسانی نیازی به راه‌­اندازی مجدد ندارند. وب سرورهای مبتنی بر لینوکس به دلیل همین ماهیت، به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرند و بیشترین تعداد سرورهای در حال اجرا در اینترنت به حساب می‌­آیند.

پلتفرم لینوکس می­‌تواند از منابع خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند. فرآیند نصب، بسیار آسان بوده و همچنین هر نوع کاربری می­‌تواند ماژول‌های مختلفی را که لینوکس ارائه می­‌دهد انتخاب و مراحل نصب را طی کند. استفاده از آخرین تنظیمات سخت­‌افزاری برای کاربران اجباری نیست، لینوکس حتی می­‌تواند بر روی سیستم­‌های پیکربندی سخت­‌افزاری قدیمی نیز اجرا شود.

سهولت نگهداری

به­‌روزرسانی نرم­‌افزاری در لینوکس بسیار آسان­‌تر است، زیرا نیازی به راه‌اندازی مجدد ندارد، همچنین دارای یک مخزن نرم‌افزار مرکزی است که می‌تواند نرم‌افزار را نصب کرده و آن را ایمن نگه دارد. بنابراین، جنبه تعمیر و نگهداری برای کاربران لینوکس راحت­‌تر بوده، و همچنین هیچ هزینه اضافی در ارتباط با آن وجود ندارد.

یک سیستم‌­عامل رایگان و متن­‌باز با امنیت بالا

لینوکس کاملا رایگان بوده و کاربران مجبور نیستند برای هیچ چیزی هزینه کنند. علاوه بر آن، لینوکس بزرگ‌ترین پروژه متن­‌باز دنیا است، بدین معنی که کد آن در دسترس همه قرار دارد و تمام توسعه­‌دهندگان دنیا می­‌توانند آن را تغییر دهند. لینوکس از سیستم شما در برابر ویروس‌ها و بدافزارهای مضر محافظت می­‌کند. متن­‌باز بودن، سبب شده تا اغلب حفره­‌های امنیتی آن، برطرف شوند.

تمام این دلایل، نشان می­‌دهند که چرا بیشتر سازمان­‌ها از لینوکس استفاده می­‌کنند. امنیت بالا، سهولت نگهداری و از همه مهم­‌تر، رایگان بودن لینوکس، آن را به انتخابی هوشمندانه تبدیل کرده است که باعث کاهش هزینه­‌های سازمان می­‌شود.

 

لینوکس کجا استفاده می­شود؟

  • وب سرورها: بزرگ‌ترین استفاده از لینوکس در دنیای واقعی بر روی سرورها، به ویژه سرورهای وب است. بر اساس w3rhechs، لینوکس با 37.7 درصد و ویندوز با 20.2 درصد، بر سرورهای وب تسلط دارند.

  • ابررایانه­‌ها: اگر بخواهیم در رابطه با مهم‌ترین کاربرد لینوکس صحبت کنیم؛ باید به ابررایانه‌ها اشاره داشته باشیم. لینوکس در ابرکامپیوترها به قدری محبوب است که طبق گفته Top500، 100 درصد از تاسیسات ابررایانه­‌های فعلی، برخی از نسخه‌های لینوکس را اجرا می­‌کنند.

  • در حالی که لینوکس قدرت ابررایانه‌­ها را تامین می­‌کند، برای ماشین‌های ساده‌تر نیز عالی است. شناخته­‌شده­‌ترین کامپیوتر تک­بردی که با لینوکس کار می‌کند، Raspberry Pi است.

  • تغییر کاربری کامپیوترهای قدیمی : وقتی پشتیبانی رسمی اپل یا مایکروسافت تمام می­‌شود و دیگر به­‌روزرسانی­‌های جدید را دریافت نمی­‌کنید، توزیع­‌های لینوکس، بهترین انتخاب شما برای استفاده از کامپیوترهای قدیمی هستند.

  • پشتیبان­‌گیری و بازیابی: توزیع‌های لینوکس مانند SystemRescue می‌توانند بسیاری از مشکلات رایج راه‌اندازی، از پارتیشن آسیب‌دیده گرفته تا رمز عبور فراموش‌شده را حل کنند.

توزیع لینوکس چیست

منظور از توزیع لینوکس چیست؟

توزیع لینوکس یا به صورت خلاصه distro، درواقع به نسخه‌­های مختلف لینوکس گفته می­‌شود. این نسخه­‌ها کمک می­‌کنند تا انواع کاربران بسته به نیازشان بتوانند از سیستم­‌عامل لینوکس استفاده کنند. این توزیع‌ها، که مبتنی بر هسته لینوکس هستند، اغلب برای کاربران آسان‌تر از نسخه متن‌باز سنتی ظاهر می­‌شوند. به طور کلی، توزیع‌های لینوکس از بسته­‌های نرم­‌افزاری تشکیل شده­‌اند. این بسته­‌ها حاوی فایل­‌ها، برنامه­‌ها یا خدمات خاصی هستند. به عنوان مثال، یک بسته می­‌تواند مجموعه‌ای از فونت­‌ها، مرورگرهای وب یا محیط­‌های توسعه باشد. یک توزیع لینوکس می­‌تواند شامل هزاران بسته نرم­‌افزاری باشد؛ با این حال، از نظر عملی، توزیع‌های لینوکس تمایل دارند تعداد مؤلفه‌ها و ماژول‌ها را به حداقل برسانند.

توزیع­‌های مختلفی در بازار وجود دارند که بیشتر آن­‌ها رایگان هستند؛ برخی از مشهورترین این توزیع­‌ها عبارتند از :

  • Fedora

  • Red Hat Enterprise

  • openSUSE

  • Ubuntu

  • Oracle linux

  • Debian

  • Slackware

5 مورد اول لیست، تجاری هستند، در حالی که Debian و Slackware در جامعه اینترنت توسعه یافته­‌اند. برخی از توزیع­‌های تجاری مثل Red Hat و Oracle، برای خدماتی مثل پشتیبانی یا توسعه سفارشی از کاربران هزینه دریافت می­‌کنند. اگر چه متن­‌باز بودن لینوکس، دریافت هزینه را برای خود نرم­‌افزار ممنوع می­‌کند.

 

ساختار و معماری لینوکس چیست؟

برای اینکه بدانیم لینوکس چیست و چه کاربردی دارد، ابتدا بهتر است ببینیم لینوکس از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی لینوکس عبارتند از :

  • هسته (kernel): هسته عملکردهای اولیه سیستم‌عامل را کنترل می‌کند. همچنین مسئول هرگونه ارتباط بین کاربر و سخت‌افزار است.

  • کتابخانه‌­های سیستمی: بلوک‌های کد از پیش کامپایل شده هستند. به جای نوشتن کد جدید، می‌توانید از توابع کتابخانه در سراسر یک برنامه استفاده مجدد کنید.

  • برنامه­‌های کاربردی سیستم: این برنامه­‌ها عملکردهای تخصصی و فردی را در لینوکس انجام می­‌دهند.

  • لایه سخت­‌افزار: این لایه به دستگاه­‌های جانبی در محیط لینوکس مانند CPU، HDD و RAM اشاره دارد. سخت‌افزار به وسیله هسته با کاربران ارتباط برقرار می­‌کند.

  • Shell: پوسته، رابط بین هسته و کاربر است. دستورات کاربر را تفسیر می­‌کند و آنها را برای اجرا به سیستم‌عامل می­‌فرستد.

اجزای لینوکس

چگونه لینوکس را یاد بگیریم؟

تا اینجای کار دانستیم که سیستم‌عامل لینوکس چیست، کاربرد لینوکس چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است. حال نوبت آن است که ببینیم بهترین روش برای آموزش این سیستم‌عامل متن‌باز و کابردی کدام است؟!

مشخص کنید چرا می‌­خواهید لینوکس یادبگیرید.

اول باید مسیر خود را مشخص کنید. چرا می­‌خواهید لینوکس یاد بگیرید؟ آیا می­‌خواهید یک مهندس لینوکس شوید یا برای برنامه­‌نویسی به آن نیاز دارید. دانستن اینکه چرا قرار است لینوکس یادبگیرید به شما کمک می­‌کند، مقدار یادگیری موردنیاز خود را بسنجید. مثلا یک مهندس لینوکس به تسلط بسیار بیشتری روی مباحث، نسبت به یک مهندس DevOps نیاز دارد.

اهداف کوچک تعیین کنید.

انگیزه شما برای یادگیری چیست؟ به عنوان مثال، اگر می‌خواهید درباره برنامه‌نویسی اطلاعات بیشتری کسب کنید و از قبل نحوه کدنویسی را می‌دانید، می‌توانید لینوکس را روی رایانه خود نصب کرده و کدنویسی را شروع کنید. اما اگر می­‌خواهید وارد امنیت شبکه یا سیستم شوید، باید اقدامات مشابه را در سیستم عامل­های مختلف یاد گرفته و مقایسه کنید.

مهارت کسب کنید

شما باید با بدانید اجزای اصلی لینوکس چیست، نحوه عملکرد آن و نحوه کار قطعات مختلف با هم چگونه است. در اینجا چند موضوع برای بررسی وجود دارد:

  • توزیع لینوکس

  • توابع هسته (kernel)، سرور، بوت لودر

  • مقایسه لینوکس با سیستم­‌عامل­‌های دیگر مثل ویندوز و macOS

با فایل سیستم آشنایی پیدا کنید. یکی از مهارت‌های اصلی در لینوکس، پیمایش در فایل سیستم است. برای انجام این کار، باید خط فرمان را بیاموزید، ابزاری که به شما امکان می­‌دهد از طریق یک ترمینال یا یک رابط­‌کاربری گرافیکی، با یک کامپیوتر تعامل داشته باشید. برای مثال برخی دستورات به شکل زیر هستند:

  • cd: تغییر دایرکتوری

  • rm: حذف فایل

  • mkdir: ایجاد دایرکتوری

  • touch: ایجاد فایل

لینوکس را نصب کنید و از آن استفاده کنید.

پس از استفاده مداوم، با ظاهر لینوکس آشنا شده و به یک درک کلی از محیط آن می­‌رسید. این به شما کمک می­‌کند تا هرچیزی که یادمی­‌گیرید را تمرین کرده و به خاطر بسپارید.

مدارک لینوکس

با مدارک معتبر پیش بروید.

دریافت گواهینامه‌­های معتبر، علاوه بر دانشی که به شما می­‌افزایند، تضمین می­‌کنند که شما با مفاهیم لینوکس آشنا هستید یا در آن تخصص دارید. به همین دلیل بسیاری از متخصصان لینوکس، دریافت این مدارک را پیشنهاد می­‌کنند. در ادامه به معرفی دو گواهی شناخته­‌شده لینوکس می­‌پردازیم :

Linux Professional Institute (LPI)

گواهی­‌های LPI، به اصطلاح vendor-neutral هستند، بدین معنا که به محصول یا شرکت خاصی وابسته نیستند. LPI تمام برنامه­‌های لینوکس را پوشش می­‌دهد، زیرا هدف آن فروش یک محصول نیست، بلکه افزایش تعداد متخصصان فناوری اطلاعات است که این به محبوبیت لینوکس کمک می‌­کند.

CompTIA Linux+

یکی از گواهی­‌های محبوب لینوکس، Linux+ است که توسط انجمن نام­‌آشنای CompTIA ارائه می­‌شود. این گواهی نیز وابسته به شرکت خاصی نیست. Linux+ یک مدرک حرفه­‌ای است که مهارت بالای شما در استفاده از لینوکس را تضمین می­‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله دانستیم که لینوکس چیست و چرا یادگیری آن تا این اندازه مهم است. یادگیری لینوکس یک مهارت مهم برای هر کسی است که می­‌خواهد در صنعت فناوری برتر باشد. لینوکس نه تنها ستون اصلی بسیاری از سرورها و ابررایانه‌ها است، بلکه در بین توسعه­‌دهندگان و برنامه­‌نویسان نیز محبوب است. یادگیری آن می­‌تواند فرصت­‌های شغلی جدیدی را ایجاد کند و مهارت­‌های فنی شما را افزایش دهد. ما در موسسه آموزش عالی ارژنگ، دوره‌های جامع لینوکس را از مبتدی تا پیشرفته برای تمامی علاقمندان به این سیستم‌عامل متن‌باز برگزار می‌کنیم.

علاقمندان به دریافت مدرک بین‌المللی می‌توانند پس از اتمام دوره در صورت تمایل در آزمون بین‌المللی شرکت کنند.

 

راه‌های ارتباط با ما:

arjang.ac.ir

Instagram : @arjanginstitute

021-41867

کد منبع لینوکس آزادانه در دسترس عموم است. این بدان معناست که هر کسی می‌تواند آن را مشاهده، بررسی، کپی، ویرایش و توزیع مجدد کند. این شفافیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بر روی کد کار کنند، اشکالات را برطرف کنند، ویژگی‌های جدید اضافه کرده و نسخه‌های سفارشی خود را ایجاد نمایند.

BASH به طور خلاصه یک مفسر دستور است که معمولا در یک پنجره ترمینال اجرا می‌شود. می‌توان آن را به عنوان واسط کاربری بین کاربر و سیستم‌عامل در نظر گرفت که به کاربر اجازه می دهد دستورات را وارد کرده و با سیستم تعامل داشته باشد.BASH می‌تواند دستورات را از یک فایل بخواند، که به آن اسکریپت شل می‌گویند. اسکریپت‌های شل به شما این امکان را می‌دهند که بسیاری از کارها رو خودکار کنید و کارهای پیچیده را با چند دستور ساده انجام دهید.

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.