مدارک مقدماتی IT

مدارک مقدماتی لازم برای ورود به دنیای IT کدامند؟

کمبود تجربه کاری در بین تازه واردان حوزه IT اغلب این افراد را در ابتدای مسیر با مشکل روبرو می کند. در چنین شرایطی، برخورداری از یک مدرک تخصصی می تواند بیانگر میزان دانش و تعهد فرد در زمینه یادگیری مهارت ها و فناوری های جدید باشد. در واقع یک مدرک تخصصی نه تنها به دانش و مهارت های فردی شما عمق می بخشد، بلکه موجب افزایش میزان اعتبار رزومه کاری شما نیز می شود.

برای این که به نقطه ای برسید که بتوانید تصمیم بگیرید در کدام شاخه از IT فعالیت کنید، ابتدای امر نیاز است تا شما با طیف وسیعی از مهارت ها آشنا گردید. اخذ هر یک از مدارک معرفی شده در ادامه این مقاله می تواند در این زمینه به شما کمک کند و در نهایت به یکی از آیتم های مورد اشاره شما در رزومه کاری تان تبدیل گردد:

 

1- (CompTIA A+ (Plus

مدرک A+ اولین مدرک حوزه IT است که شما باید آن را کسب کنید. شما در دوره A+ به شکلی جامع با اصول مربوط به حوزه IT آشنا می گردید. نکته حائز اهمیت در رابطه با این مدرک و البته مجموعه مدارک CompTIA، مسئله مستقل بودن آن هاست. منظور از مستقل بودن این است که مدارک عرضه شده توسط کامپتیا مختص برند خاصی نیستند و به دلیل جامع بودنشان، طیف وسیعی از تجهیزات متعلق به سایر برندها را نیز در بر می گیرند. مستقل بودن و پایه ای بودن این مدارک، دو ویژگی مهمی به حساب می آیند که مدارک کامپتیا را از سایر مدارک تخصصی IT متمایز می کنند.

شما با کسب مدرک A+ جواز ورود به حوزه فناوری اطلاعات و فعالیت در موقعیت های شغلی(سطح-ابتدایی) را دریافت می کنید. البته شاید بد نباشد که بدانید در بین متخصصین این حوزه همواره اختلاف نظری در رابطه با اول بودن مدرک A+ و Network+ وجود دارد. عده ای در این بین معتقدند که اولین گام برای ورود به حوزه IT مدرک A+ است و عده ای دیگر با این نظر مخالفند و مدرک Network+ را نقطه آغاز می دانند و این وسط این شما هستید که باید انتخاب کنید.

 

2- (CompTIA Network+ (Plus​

پیش تر نیز در مقاله ای مربوط به چگونگی شروع دوره های آموزش شبکه به مدرک Network+ پرداخته بودیم. شبکه تمام جوانب IT را تحت تاثیر خود قرار می دهد و حتی اگر شما تمایلی به فعالیت در حوزه شبکه نیز نداشته باشید، باز هم باید دوره Network+ را بگذرانید، زیرا محتوای موجود در این دوره مورد نیاز بسیاری از رشته های IT نیز هست.

پس با این تفاسیر اخذ مدرک Network+ می تواند شروع خوبی برای شما علاقه مندان ورود به حوزه IT باشد.

 

3- Microsoft MCSA: Windows Server 2016

این مدرک اولین گام ورود شما برای تبدیل شدن به متخصص ارشد شبکه های مایکروسافت یا همان (MCSE) به حساب می آید. دوره مایکروسافت MCSA : ویندوز سرور 2016 جزو آن دسته از مدارکیست که مهارت های کسب شده در آن به اندازه خود مدرک اهمیت دارد. همچنین تازه واردان حوزه IT می توانند روند آموزشی MCSA خود را تسریع کنند.

برای این کار توصیه می شود تا این افراد شرکت در این دوره را بلافاصله بعد از گذراندن دوره Network+ آغاز کنند، زیرا اساس بسیاری از مطالبی که در این دوره مطرح می شوند را همان مباحث مطرح شده در دوره Network+ تشکیل داده اند. اگرچه این مدرک جزو مدارک مستقل به حساب نمی آید اما محتوای ارائه شده در آن به گونه ای است که کاملا در محیط های IT کاربرد دارد.

در حقیقت این مدرک سطح عمیق تری از دو مدرک دیگر معرفی شده در این مقاله یعنی مدرک A+ و Network+ می باشد. خوشبختانه در حال حاضر این امکان وجود دارد که شما این دوره ها را به صورت مجازی نیز طی کنید و با این کار همانطور که پیش تر نیز عنوان شد روند آموزش MCSA خود را تسریع کنید.

 

4- (CompTIA Security+ (Plus​

این روزها وقتی بحث امنیت به میان می آید، ناخودآگاه این کلمه ما را به یاد شرکت های مشهوری می اندازد که از این مسئله آسیب دیده اند. تهدیدات امنیتی موجود در حوزه شبکه و IT علی رغم پیشرفت های صورت گرفته همواره در حال افزایش است و همین مسئله باعث شده است تا بیشتر کسب و کارها چه آن هایی که در حوزه IT فعالیت می کنند و چه آن هایی که به نوعی از این فناوری ها استفاده می کنند در جهت حفظ امنیت مجموعه شان رو به جذب کارکنانی بیاورند که دوره های امنیت شبکه را گذرانده باشند.

دریافت این مدرک و شرکت در دوره Security+ نشان دهنده سطح دانش و اطلاعات شما در زمینه امنیت IT می باشد. این مدرک شروع خوبی برای آن دسته از کسانی است که علاقه مندند تا حرفه امنیت IT را به صورت حرفه ای دنبال کنند. دارندگان این مدرک در صورت ادامه این شاخه از حوزه IT در آینده این فرصت را خواهند داشت تا در موقعیت های شغلی همچون مهندس امنیت، مشاور امنیتی، مدیر شبکه و تکنسین مشغول به فعالیت گردند.

 

در بین مدارک تخصصی IT این چهار مدرک در بین کارفرمایان از تقاضای بالایی برخوردارند. این مدارک همچنین باعث می شوند تا شما با مبانی و اصول مورد نیاز جهت فعالیت در حوزه IT نیز آشنا شوید. حتی به عنوان یک تازه کار، در صورتی که شما این مدارک را داشته باشید می توانید از دانش، مهارت ها و تعهد خود دفاع کنید.

نظرات

الهام (تایید نشده) در تاریخ 8 مرداد 1400 نوشته:

باسلام و وقت بخیر
همیشه به عنوان یه انسانی ک تو رشته فناوری اطلاعات تحصیل کردم دوست داشتم یه نفر تمام این توضیحات و در اختیارم بزاره
ممنونم از توضیحات خوبتون
و یه سوالی داشتم اینکه مدارکتون برای مهاجرت و ترجمه معتبر هستن ؟

پشتیبان 1 در تاریخ 9 مرداد 1400 نوشته:

با سلام و وقت بخیر

ممنون از نقطه نظر مثبت شما، مدارک موسسه ارژنگ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می شوند و از مزایا و اعتبار مشابه با مدارک دانشگاهی تبعیت میکنن.

با احترام

شما نیز نظر خود را بنویسید:

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.