این روزها شرکت‌های فناوری و تکنولوژی با رقابت تنگاتنگی در حال پیشی گرفتن از همدیگر بوده و روزبه‌روز با فناوری‌های جدید و حیرت‌انگیزی از آن‌ها مواجه می‌شویم. به همین دلیل به‌روز نگه داشتن اطلاعات و مهارت‌ها در زمینه فناوری، مطمئن‌ترین راه برای پیشرفت شغلی است. در این مقاله به بررسی دوره و گواهینامه‌هایی می‌پردازیم که شما با گذراندن آن‌ها می‌توانید آینده شغلی بی‌نظیری را برای خودتان ترسیم کنید.

علی‌رغم رکود اقتصادی و نرخ بیکاری که روزبه‌روز افزایش می‌یابد، تعداد تقاضای نیروی کار در زمینه فناوری نسبت به گذشته بیشتر شده؛ اما اصلی‌ترین بحران کمبود نیروهای متخصص در این زمینه است. دنیای کار امروزی بیش از هرچیزی به دانش زیاد و مطابق با تکنولوژی روز جهان نیاز دارد. البته درصورتی که شما مهارت و دانش لازم را هم داشته باشید، اثبات این قضیه به کارفرماها اندکی سخت و زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل بهترین روش برای جلب اعتماد سازمان‌های داخلی و بین‌المللی و جای گرفتن در انواع پروژه‌ها، داشتن مدرک از موسسه‌های معتبر جهانی است.

حالا با این همه گستردگی در زمینه فناوری اطلاعات، از کجا بدانیم کدام مدرک‌ها  ما را به درآمد بالا می‌‎رسانند؟

همراه ما باشید تا شما را با 10 مدرک اساسی و پردرآمد در زمینه IT آشنا کنیم.

Google Cloud – Cloud Digital Leader

باتوجه به جایگاه ویژه خدمات ابری در سال‌های اخیر، گواهینامه Google Cloud با وعده کسب درآمد 142708 دلار برای متقضیان ارائه می‌شود. این گواهینامه، یک گواهینامه نسبتا جدید است که در سال 2021 طراحی و ارائه شد. برای قبولی در آزمون Cloud Digital Leader باید درک کاملی از فضای ابری گوگل  و نحوه استفاده کسب‌وکارها از آن‌ها داشته باشید. به عبارتی شما باید بر عملیات نوسازی اپلیکیشن، تحول دیجیتال، عملیات و امنیت به خوبی مسلط باشید.

این دوره برای متخصصین کسب‌وکار و  مصرف‌کنندگان (decision-maker) طراحی شده است؛ به همین دلیل بدون هیچ پیش‌نیاز و دانش قبلی می‌توان در دوره‌ها شرکت کرد. مهم‌ترین نکته این است که شما با دانش و تسلط کامل روی زمینه کاری‌تان، وارد این حوزه شوید تا به خوبی بدانید از فضای ابری گوگل چگونه و در چه مواقعی باید استفاده کنید.

Google Cloud – Cloud Digital Leader

 Microsoft Certified – Azure Solutions Architect Expert

یکی دیگر از گواهینامه‌های جدید و معتبری که این روزها بسیار موردتوجه سازمان‌ها قرار می‌گیرد، مدرکی است که برای Solutions Architectها در پلتفرم Microsoft Azure طراحی شده است. برای دریافت این مدرک شما ابتدا باید دانش کافی در زمینه DevOps، شبکه، امنیت و مجازی‌سازی داشته باشید. علاوه‌برآن، باید مدارک Microsoft Azure Administrator یا Microsoft Azure Fundamentals را هم به عنوان پیش‌نیاز در دست داشته باشید.

کسب این گواهینامه با شرکت در آزمون‌های Microsoft Azure Architect Design و Microsoft Azure Architect Technologies امکان‌پذیر است. در چنین مسیر پرپیچ‌وخمی شما به عنوان یک متخصص Solutions Architect خواهید بود. شاید بپرسید رسیدن به این سِمت، ارزش گذر از چنین مسیری را دارد؟

بله این مدرک یکی از پولسازترین و ارزشمندترین مدارک IT در سال 2023 معرفی شده است. طبق تحقیقات موسسه Skillsoft دارندگان گواهینامه  Azure Solutions Architect Expert می‌توانند در انتظار کسب درآمد 142976 دلاری باشند.

 Microsoft Certified – Azure Solutions Architect Expert

 Nutanix Certified Professional – Multicloud Infrastructure (NCP-MCI)

هشتمین مدرک پردرآمد IT در سال 2023 متعلق به شرکت Nutanix است. Nutanix یک شرکت cloud solutions درحال رشد است که چندین فناوری مانند مدیریت داده، ابرهای ترکیبی، معماری‌های چندابری و سرویس DaaS را برای پشتیبانی از عملیات ترکیبی ارائه می‌دهد. بیشتر این فعالیت‌ها براساس پلتفرم ابری اختصاصی این شرکت یعنی AOS انجام می‌گیرند.

گواهینامه NCP-MCI تضمین‌کننده مهارت کامل شرکت‌کنندگان دوره در زمینه مدیریت، راه‌اندازی و عیب‌یابی هر نمونه AOS در Enterprise Cloud اختصاصی Nutanix  است. متخصصین این دوره همچنین در حوزه مدیریت بلوک‌ها، خوشه‌ها و گره‌های شبکه AOS و استفاده از ابزار Prism Element Nutanix، برای مدیریت زیرساخت‌های مجازی، مهارت‌های لازم را کسب میکنند.

صدور گواهینامه به این معنی است که شما در آزمون Nutanix Multicloud Infrastructure قبول شده‌اید. این آزمون از 75 سوال تشکیل شده است و منابع آزمون دقیقا از طریق سازمان، در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. با دریافت مدرک گفته شده، می‌توانید انتظار دریافت میانگین حقوق 147170 دلاری را داشته باشید.

 PMP – Project Management Professional

باوجود اینکه ارزش و اعتبار این مدرک به اندازه گذشته نیست، اما همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین مدرک‌های پردرآمد IT در سال 2023 شناخته شده و در لیست 10 تا از برترین مدرک‌ها قرار می‌گیرد. گواهینامه مدیریت پروژه حرفه‌ای (PMP) از پایدارترین گواهینامه‌هایی است که یک متخصص فناوری اطلاعات می‌تواند دریافت کند.

این گواهینامه توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) صادر می‌شود. با در دست داشتن گواهینامه PMP نشان می‌دهید که شما در مدیریت پروژه‌ها از جمله در مباحثی مانند بودجه، اهداف، تیم‌ها و ... مهارت کافی دارید.

البته ناگفته نماند که به دست آوردن این گواهینامه چندان آسان نیست. شما در 5 مرحله اصلی هر پروژه، شروع، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت، کنترل و پایان کار، باید آزمون‌ و تست‌های خاصی را پشت سر بگذارید. احتمالا متوجه شده‌اید که برای دریافت مدرک PMP باید مدت زمان زیادی را آموزش دیده و در آزمون‌ها شرکت کنید؛ اما مطمئن باشید در نهایت نتیجه تمامی زحمات‌تان را خواهیددید.

PMPهای تایید شده در حال‌حاضر به طور متوسط سالانه 148290 دلار درآمد دارند. با این حال، اگر یک دارنده PMP به سمت مدیریت ارشد برسد، این مبلغ می‌تواند به میزان بسیار زیادی رشد داشته باشد.

 

AWS Certified Security – Specialty

این گواهینامه درواقع ترکیبی از محاسبات ابری و امنیت است. قبل از شرکت در آزمون، باید حداقل 5 سال سابقه فعالیت در زمینه امنیت و حداقل دو سال سابقه کار در حوزه ایمن‌سازی AWS را داشته باشید. برای دریافت نمره قبولی شما باید ویژگی‌های امنیتی خاص را شناخته و به محیط AWS کاملا مسلط باشید. مدل مسئولیت مشترک، کنترل‌های امنیتی، استراتژی‌های ثبت و نظارت و راه‌هایی برای ایمن‌سازی بارهای کاری AWS با استفاده از ابزارهای شخص ثالث (پشتیبان‌گیری، رمزگذاری، کنترل دسترسی و...) از جمله مهارت‌هایی هستند که در این پروسه می‌آموزید.

با کسب گواهینامه دوره می‌توانید به عنوان معمار امنیت در مراکز AWS مشغول به کار شده و میانگین حقوق 149741 دلاری داشته باشید.

AWS Certified Security – Specialty

 AWS Certified Solutions Architect – Associate

گواهینامه AWS Certified Solutions Architect – Associate، نشانگر تخصص شما در زمینه طراحی سیستم‌ها در ابر خدمات وب آمازون است. اگر تجربه عملی در زمینه AWS یا خدمات وب آمازون را داشته و به معماری سیستم‌های توزیع شده در مقایس بزرگ مسلط هستید، دریافت این گواهینامه می‌تواند آینده شغلی شما را به کلی تغییر دهد.

داوطلبان باید آزمون AWS Certified Solutions Architect – Associate (SAA-C02) را گذرانده باشند. علاوه‌بر آموزش‌های مربوطه، AWS حداقل یک سال تجربه عملی در طراحی سیستم‌ها در AWS را قبل از شرکت در این آزمون توصیه می‌کند. معماران موفق راه‌حل AWS سالانه به طور متوسط 155020 دلار درآمد دارند.

 AWS Certified Solutions Architect – Associate

CISSP – Certified Information Systems Security Professional

اگر در زمینه تجزیه و تحلیل امنیتی، ممیزی، مهندسی سیستم یا مواردی از این دست فعالیت دارید، احتمالا گواهینامه CISSP انتخاب مناسبی برای شما خواهدبود. این گواهینامه توسط کنسرسیوم صدور گواهینامه امنیت سیستم اطلاعات بین‌المللی، معروف به (ISC)² ایجاد شده و امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین گواهینامه‌های امنیتی شناخته می‌شود. متخصصین این حوزه معمولا مسئول تعیین جنبه‌های امنیتی ساختار کلی، کنترل‌ و مدیریت یک سازمان فناوری اطلاعات هستند.

شرکت در آزمون مستلزم فعالیت 5 ساله در زمینه امنیت است. پس از قبولی و دریافت مدرک می‌توان انتظار دریافت میانگین 158191 دلار درسال را داشت. البته به یاد داشته باشید که پس از دریافت مدرک شما باید به طور مداوم اطلاعات‌تان را به‌روزرسانی کرده و همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش بروید.

CISSP – Certified Information Systems Security Professional

Google Cloud – Professional Cloud Architect

گواهینامه Google Cloud – Professional Cloud Architect  معرفی شده در سال 2017، در سال 2023 به عنوان یکی از مهم‌ترین و معتبرترین مدارک IT شناخته شد. داشتن این گواهینامه تاییدی بر مهارت‌های طراحی، توسعه و مدیریت منابع موجود در معماری ابری Google با استفاده از فناوری‌های GCP شماست.

برای دریافت گواهینامه باید دانش کاملی در زمینه راه‌حل‌های فناوری گوگل برای رسیدگی به سناریوهای مختلف ابری داشته باشید. مهارت‌های ابری سال‌هاست که بسیار موردتوجه سازمان‌ها هستند؛ به همین دلیل تسلط بر ابزارهای گوگل برای راه‌حل‌های مطمئن و ایمن روی پلتفرم GCP یک امر حیاتی است. دارندگان مدرک Google Cloud – Professional Cloud Architect می‌توانند انتظار درآمد سالانه 161371 دلار را داشته باشند.

Google Cloud – Professional Cloud Architect

CISM – Certified Information Security Manage

در سال 2023 گواهینامه  CISM به عنوان یکی از پولساز‌ترین مدارک IT شناخته شد. این رشته در گذشته نیز از پردرآمدترین رشته‌های فناوری اطلاعات به شمار می‌آمد؛ اما چندسالی بود که در مقایسه با رقبایی مانند CISSP و CRISC ارزش خود را از دست داده بود. در سال جدید شاهد بالا رفتن اعتبار این گواهینامه برای مقابله با تهدیدهای مدرن و امنیت بیشتر اطلاعات شده‌ایم.

با در دست داشتن گواهی CISM می‌توانید طراحی و مهندسی پروتکل‌های امنیتی و مدیریت کلی IT سازمان را برعهده بگیرید. به عنوان دارنده مدرک CISM، به خطوط کسب‌وکار خارج از فناوری اطلاعات نیز دسترسی خواهید داشت. طراح اصلی این مدرک، انجمن ISACA است که منابع آزمون و یادگیری را نیز به طور کامل در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. به گفته Skillsoft داشتن مدرک CISM می‌تواند شما را به متوسط درآمد 162347 دلار در سال برساند.

CISM – Certified Information Security Manage

5 نمونه از بهترین مدرک‌های IT در ایران

در بالا با پردرآمدترین مدارک IT جهان در سال 2023 آشنا شدید، اما افرادی که در ایران به دنبال کسب درآمدهای بالا  پیشرفت در زمینه شغلی‌شان هستند باید از کجا شروع کنند؟

مدرک CCNA Routing and Switching زمآ

براساس نظرسنجی‌ها، عده زیادی از متخصصین شبکه در ایران، مدرک‌های کمپانی سیسکو را دریافت کرده‌اند. یکی از بهترین مدارک سیسکو CCNA است. با در دست داشتن این مدرک ثابت خواهید کرد که مهارت لازم را در زمینه برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی، تایید و رفع مشکلات شبکه‌های مبتنی بر سوئیچ و روترهای سیسکو را کسب کرده‌اید.

این روزها شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری به دنبال مدارک معتبر سیسکو در رزومه متقاضیان می‌گردند. به همین دلیل شما با کسب این مدرک می‌توانید در بسیاری از سازمان‌ها با شرایط شغلی بسیار خوب مشغول به کار شوید.

CCNA Routing and Switching

مدرک CompTIA Network+

اعتبار و اهمیت یادگیری network+ به حدی است که مایکروسافت، سیسکو و سایر موسسات، کسب مدرک network+ را به عنوان بخشی از پیش‌نیازهای ضروری برای کسب گواهینامه‌های خود قرار داده‌اند. این مدرک آغاز یک مرحله مستمر برای کسب گواهینامه‌های پیشرفته‌تر به حساب می‌آید.

اگر شما هم با این پرسش مواجه اید که نتورک‌پلاس چیست؟ باید بگوییم که مدرک بین‌المللی network+، نشان‌دهنده شایستگی یک کارشناس فنی در مدیریت، نگهداری، عیب‌یابی، نصب و پیکربندی زیرساخت‌های اصلی شبکه است.

CompTIA Network+

مدرک CompTIA Security+

نیاز سازمان‌ها به متخصصین حرفه‌ای امنیت بسیار بالا است؛ مدرک Security+ را می‌توان به عنوان یکی از گواهینامه‌های اساسی برای کارشناسان فناوری اطلاعات در ایران دانست. برای کسب این مدرک، بهتر است تجربه کاری به عنوان سرپرست شبکه و تمرکز محض روی مسائل امنیتی و همچنین تجربه کار در زمینه امنیت اطلاعات را داشته باشید.

CompTIA Security+

مدرک MCSA

MCSA یکی از معتبرترین مدارک شرکت مایکروسافت است که در ایران بسیار موردتوجه سازمان‌ها قرار می‌گیرد. اغلب افرادی که به دنیای شبکه علاقمندند پس از گذراندن دوره نتورک‌پلاس یا به سمت دوره‌های مایکروسافت می‌روند یا سیسکو. افرادی که به دنبال کسب مدارک مایکروسافت هستند احتمالا میزان اهمیت و MCSA و محبوبیت آن بین کارفرمایان را می‌دانند.

با داشتن این مدرک می‌توانید در زمینه‌های توسعه نرم‌افزار، پایگاه‌های داده یا تحلیل پایگاه‌های داده فعالیت کنید. سالیان سال است که MCSA به عنوان یکی از پردرآمدترین مدارک IT در ایران شناخته می‌شود.

MCSA-certification

مدرک Certified Ethical Hacker (CEH)

کسب این گواهینامه پیشرفته امنیتی، بهترین فرصت برای دسترسی به ابزارهای متداول هک و یادگیری مهارت‌های لازم برای شناسایی آسیب‌پذیری و نفوذپذیری‌های موجود در شبکه یک سازمان یا شرکت است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت مدرک CEH یکی از معروف‌ترین گواهینامه‌های انجمن بین‌المللی مشاوران تجارت الکترونیک EC-Council و vendor-neutral و برای متخصصین IT که با فرآیند یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های شبکه در ارتباط هستند، طراحی شده است.

بهترین راه برای کسب این گواهی، شرکت در دوره‌های CEH است که در آن با راهکارهای مبارزه با تهدیدات امنیتی  فضاهای ابری، مهارت‌های Hacking و شناسایی نقاط‌ضعف و حفره‌های موجود در شبکه دفاعی سازمان‌ها آشنا می‌شوید. باتوجه به این موضوع که تامین امنیت در سرورهای هر سازمان موضوع بسیار مهمی است، داشتن مدرک CEH مزیت بزرگی برای تخصصین IT به شمار می‌آید. شما می‌توانید با در دست داشتن این مدرک، شرایط شغلی موردنظر و دلخواهتان را به سادگی پیدا کنید.

Certified-Ethical-Hacker

سخن آخر

در این مقاله با 15 مدرک مهم و پولساز در زمینه IT آشنا شدید، می‌دانید که گرفتن مدرک‌های فناوری اطلاعات چندان ساده نیست؛ اما با کسب هریک از این مدارک می‌توانید به عنوان متخصص در پروژه‌های داخلی و بین‌المللی مشغول به کار شوید. یادتان باشد که برای شرکت در آزمون‌های رسمی موسسات، حتما باید دوره تخصصی و کاربردی را پشت سر گذاشته باشید.

موسسه آموزش عالی ارژنگ، با سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری دوره‌های تخصصی فناوری اطلاعات، برای رسیدن به درآمد و شغل موردنظرتان همراه شماست. برای اطلاع از دوره‌های آموزشی ما می‌توانید وارد بخش تقویم دوره‌ها شوید.

 

 

 

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.