راهنماهای مسیر آموزشی EMC ISM V3

سری راهنماهای مسیر آموزشی قطب نما پست هایی آموزشی دنباله داری هستند که با هدف کمک به متقاضیان اخذ مدارک تخصصی شبکه و IT  تهیه می شوند. ما در این سری از پست ها قصد داریم تا هر بار با پرداختن به یکی از مدارک تخصصی، شما را از راه های چگونگی دریافت آن مدرک، فرصت های شغلی مرتبط با دارندگان آن مدرک و نیز آن چه که در ادامه مسیر پیش روی شماست، آگاه سازیم.

سری هشتم از راهنماهای قطب نما همچون سری هفتم خود که به یکی از قطب های اصلی حوزه Storage، یعنی HPE پرداخته بود، این بار نیز  قصد دارد تا به سراغ دیگر قطب اصلی این حوزه، یعنی کمپانی نام آشنای EMC برود. مدرکی که این بار قصد داریم تا پیرامون آن به بحث بنشینیم، مدرک EMC Information Storage and Management Associate است. این مدرک، پایه بسیاری از مدارک EMC به حساب می آید که از جمله آن ها می توان به فناوری های ذخیره سازی اطلاعات، مجازی سازی، رایانش ابری (cloud computing) و science/big data analytics اشاره کرد.

همانطور که پیش تر نیز در سری هفتم قطب نما اشاره کرده بودیم، در حوزه فناوری اطلاعات (IT)، بخش Storage یا همان ذخیره سازی به سرعت در حال تغییر و تحول است و این موضوع باعث می شود تا تقاضای بازار کار و به خصوص سازمان ها، نسبت به جذب متخصصین دارنده مدارک تخصصی این حوزه نیز به شدت افزایش پیدا کند. به طور کلی، مدرک EMC Information Storage and Management Associate  گواهی می کند که این افراد برای کار در جایگاه های شغلی همچون ادمین شبکه های Storage، کارشناس ارشد سیستم های ذخیره سازی و مهندس سیستم های IT از صلاحیت لازم و کافی برخوردارند.

 

مدرک EMC Information Storage and Management Associate (EMCISA)

مدرک EMC Information Storage and Management Associate که به علت طولانی بودن نام آن اغلب از نام کوتاه شده آن یعنی EMCISA استفاده می شود به عنوان مدرکی شناخته می شود که عمده تمرکز آن متوجه موضوع ذخیره سازی و مدیریت اطلاعات در محیط های classic، virtualized (مجازی) وcloud  می باشد. مدرک EMCISA در کنار پرداختن به موضوع امنیت و مدیریت زیرساخت های Storage، به موضوعات بسیار مهمی از جمله بخش های اصلی و کلیدی دیتاسنتر، سیستم های ذخیره سازی هوشمند، فناوری های مرتبط با شبکه های ذخیره سازی و امکانات های مختلف مربوط به موضوع تداوم کسب و کار (business continuity) نیز خواهد پرداخت. دوره مربوط به این مدرک دوره Information Storage and Management v3 نام دارد که گاها با نام های دوره آموزشیEMC ISM  یا دوره ISM نیز در آموزشگاه ها از آن نام برده می شود. پس از شرکت در این دوره است که شما صلاحیت این را پیدا خواهید نمود تا در آزمون مربوط به این مدرک شرکت نمایید:

 

فراموش نکنید که برخورداری شما از تجربه عملی در تسهیل روند دریافت این مدرک می تواند بسیار مفید واقع شود و عموما به علاقه مندان دریافت مدرک بین المللی EMCISA توصیه می گردد که برای شرکت در آزمون بین المللی این مدرک، از دو یا چند سال تجربه کاری مرتبط برخوردار باشند.

از آنجایی که مدرک EMCISA به حوزه مدیریت تجهیزات و فناوری های Storage اختصاص دارد، در نتیجه این مدرک برای معماران  سیستم ها و شبکه های Storage، ادمین ها، مدیران و CIO ها و همچنین علاقه مندان کار در چنین جایگاه های شغلی، بسیار مدرک مناسبی تلقی می گردد.

 

جزئیات آزمون مدرک EMCISA

کد آزمون: HPE0-J74

مدت زمان آزمون: 90 دقیقه

تعداد سوالات: 60 سوال

نمره قبولی: 61%

 

شرکت EMC با هدف کمک به داوطلبین و آماده سازی آنان برای شرکت در آزمون، تمرین هایی رایگانی را تدارک دیده است که شما می توانید با مراجعه به این لینک آنان را دریافت نمایید.

تمرین های ارائه شده به شما این امکان را خواهند داد تا با سرفصل ها و نیز نوع سوالات آزمون EMCISA  بیشتر آشنا شوید. میزان نمره کسب شده از جانب شما در این آزمون آزمایشی، نشان دهنده سطح آمادگی شما برای شرکت در آزمون اصلی بوده و به شما نشان خواهد داد که شما می بایست برای کسب نمره بیشتر بر روی کدام سرفصل ها و عناوین بیشتر کار کنید. البته این را فراموش نکنید که کسب نمره قبولی در آزمون آزمایشی به منزله قبول شدن حتمی شما در آزمون اصلی نیست و این شرکت در این زمینه هیچ گارانتی یا تعهدی به شما نمی دهد.

 

تمدید مدرک EMCISA

بر اساس اعلام رسمی سایت EMC این شرکت به تمامی دارندگان مدارک خود توصیه می کند که مدارک خود را هر 3 سال آپدیت کنند. بنابراین آپدیت مدرک شما اگرچه الزامی نیست اما به شدت از سوی این شرکت توصیه می گردد.

 

گام بعدی پس از دریافت مدرک EMCISA

همانطور که در ابتدای راهنما نیز به آن اشاره کردیم مدرک EMCISA پیش نیاز سایر مدارک EMC نیز می باشد. مدارک و حوزه هایی دیگر مدارک EMC عبارتند از:

 

اما برای کسانی که قصد دارند به سراغ دیگر برندها و مدارک مرتبط با حوزه Storage و Data Center بروند، می توانند با شرکت در دوره ها و اخذ مدارک زیر این شانس را داشته باشند که تجربه کار با دیگر برندها را نیز کسب کنند(شما همچنین می توانید در این زمینه به قطب نمای مدرک VCP6.5-DCV مراجعه نمایید):

 

  • VMware VCP (version 6) Data Center (VCP6.5-DCV)
  • VMware VCP (version 6.5) Data Center (VCP5-DCV)
  • Cisco CCNA Data Center
  • Cisco CCNP Data Center

 

 

کار و درآمد دارندگان مدرک EMCISA

فرصت های شغلی مدرک EMC ISM

یک دارنده مدرک EMCISA  بسته به میزان تجربه و مهارتی که در این زمینه دارد، می تواند در خارج از کشور سالانه بین $49,833 تا 147,853 درآمد داشته باشد (منبع Payscale.com). لازم به ذکر است که این مدرک نیز در ایران به دلیل استفاده بسیاری از شرکت ها و سازمان از تجهیزات ذخیره سازی EMC بسیار پر طرفدار است و مراجعه به منابع مربوط به فرصت های شغلی در ایران می تواند شما را به صورت حدودی از میزان دستمزد در نظر گرفته شده برای این افراد آگاه کند.

 

در رابطه با مدارک EMC

مدارک حرفه ای و تخصصی EMC در سه سطح Associate، Specialist و Expert طبقه بندی می شوند و متقاضیان به کسب این مدارک می بایست کار خود را از سطح مدارک Associate آغاز نموده و پس از گذر از این سطح و سطح Specialist، در نهایت به سطح Expert ورود پیدا کنند.

مدارک رسمی EMC

در ادامه لیستی از مدارک EMC به شما معرفی خواهد شد که لازم است در رابطه آن به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این مدارک به صورت عمومی و برای همه متقاضیان ارائه نمی گردند و تنها به مشتریان کمپانی EMC و پارتنرهای رسمی این کمپانی اختصاص دارد.

مدارک که اخذ آنان برای عموم آزاد می باشد، عبارتند از:

 

لیست مدارکی که برای پارتنرهای EMC و مشتریان خود طراحی نموده است:

 

و در نهایت لیست مدارکی که EMC منحصرا آن را به پارتنرهای خود اعطا می کند:

 

جمع بندی

مدرک EMCISA برای افراد حرفه ای حوزه IT که به دنبال راهی برای افزایش سطح مهارت ها و تخصص خود در زمینه Storage و مدیریت آن هستند، مدرکی ایده آل به حساب می آید و می توانند با اخذ آن از فرصت های کاری بسیار مناسبی که برای آنان فراهم می شود نهایت استفاده را ببرند.

 

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.