دوره آموزش لینوکس در بین متخصصان فناوری اطلاعات (IT) از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. دلیل استقبال از دوره های Linux این است که لینوکس همچنان در حوزه رایانه جزو ابر قدرت ها و نام های شناخته این بازار به حساب می آید. طبق گزارشی که W3Techs برای سال 2019 میلادی منتشر کرده است بیش از 50 درصد سهم بازار مربوط به وب سرور، به Linux اختصاص دارد.

 

دوره های آموزش لینوکس

 

طبقه بندی مدارک لینوکس (Linux)

مدارک لینوکس دارای طبقه بندی ساده ای می باشند و از سه مدرک LPIC1، مدرک LPIC2 و مدرک LPIC3 تشکیل شده اند و شما برای اخذ هر یک از این مدارک می بایست یک یا دو آزمون چند گزینه ای را پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است که مدارک LPIC هر کدام به مدت 5 سال دارای اعتبار می باشند.

 

دانلود نقشه راه مدارک لینوکس

 

همانطور که کاملا مشخص است شروع کار متقاضیان مدارک لینوکس با دریافت مدرک LPIC1 و شرکت در دوره های آموزش لینوکس آغاز می شود و شما می توانید تا با حضور در دوره لینوکس LPIC 1، خود را برای شرکت در آزمون بین المللی لینوکس آماده سازید. به همین ترتیب شما می توانید تا با شرکت در دوره لینوکس LPIC 2  یک گام دیگر در جهت تکیل مدارک خود برداشته و با گذر از مدرک سطح ابتدایی لینوکس (LPIC-1) نسبت به اخذ مدرک سطح متوسط Linux یعنی LPIC2 اقدام کنید.

حضور در دوره آموزش لینوکس مقدماتی پیش نیازی ندارد اما ما به شما علاقه مندان حضور در این دوره ها توصیه می کنیم تا از پیش با مفاهیم مطرح شده در دوره +Network  آشنایی داشته و یا این دوره را گذرانده باشید.

دوره آموزش لینوکس مقدماتی (LPIC1) در بین مدارک ارائه شده توسط موسسه حرفه ای لینوکس (Linux Professional Institute) یا به اختصار LPI، به عنوان مدرک سطح ابتدایی (junior-level) ورود به حوزه لینوکس شناخته می شود. متقاضیان دریافت این مدرک می بایست دو آزمون بین المللی لینوکس به نام های آزمون 101 و آزمون 102 را پشت سر بگذارند.

دوره  آموزش lpic 1 لینوکس

آزمون 101 LPIC1 به مباحثی از قبیل معماری سیستم لینوکس، مدیریت ابتدایی، دستورات GNU و Unix، دستگاه ها و نیز فایل سیستم ها می پردازد.

اما آزمون 102 LPIC1 علاوه بر سنجش مهارت شما در زمینه سفارشی سازی و استفاده از محیط پوسته، نوشتن و اجرای اسکریپت ها، مدیریت دیتابیس و اجرای فرمان های SQL، دانش شما در زمینه آشنایی با چگونگی پیکربندی تنظیمات برای تعامل با کاربران دسکتاپ، انجام وظایف مدیریتی مربوطه، مدیریت خدمات سیستم، ایجاد ارتباطات شبکه و ایمن سازی سیستم ها لینوکس را نیز به آزمایش می گذارد.

دوره  آموزش lpic 2 لینوکس

 

کلام استاد

اگر می خواهید با جزئیات دوره ها و مدارک لینوکس بیشتر آشنا به شما پیشنهاد می کنیم تا راهنمای دوره ها و مدارک لینوکس مهندس پیمان هوشمندی را مشاهده کنید:

 

فرصت های شغلی دارندگان مدارک لینوکس

اگر به طور خلاصه بخواهیم به فرصت های شغلی دارندگان مجموعه مدارک LPI Linux اشاره کوتاهی داشته باشیم باید بگوییم که این افراد در پست هایی همچون ادمین سیستم، ادمین شبکه، مهندسین سیستم و متخصصین پشتیبانی فنی به فعالیت خواهند پرداخت. البته در بین دارندگان مدارک لینوکس گاها افرادی هم به چشم می خورند که هدف شان از دریافت این مدارک فعالیت در حوزه امنیت سایبری و نیز انجام امور آموزشی می باشد.

 

 

لینوکس در واقع یکی از سیستم عامل های پرکاربرد و قدرتمند در دنیای کامپیوتر است که به عنوان هسته سیستم عامل  هم معرفی می گردد. لینوکس دارای توزیع های مختلفی مثل CentOS، Obonto، RedHat، Debain و ... می باشد. قابل ذکر است که لینوکس به دلیل رایگانی، متن باز (open source) بودن و امنیت بالایی که دارد در بین برنامه نویسان و مهندسین کامپیوتر از محبوبیت بالایی برخورد است.

برای شروع آموزش لینوکس بهتر است ابتدا در دوره آشنایی با لینوکس یعنی Linux Essentials را شرکت کرده و سپس به ترتیب در دوره سطح ابتدایی لینوکس یعنی LPIC1 شرکت کنید و پس از آن جهت تکمیل دانش خود در دوره سطح متوسط لینوکس یعنی LPIC2 شرکت نمایید. (قابل ذکر است که اکثرا دوره Linux Essentials با دوره LPIC1 ادغام می شود و طی یک دوره برگزار می شود) و در نهایت برای حرفه ای تر شدن می توانید براساس علاقه خود و این که می خواهید در چه زمینه ای در حوزه لینوکس کار کنید در یکی از دوره های LPIC3 لینوکس (که دارای سه مدرک جداگانه است) یا در هر سه دوره بسته به نیازتان شرکت نمایید.

حضور در دوره آموزش لینوکس مقدماتی پیش نیازی ندارد اما ما به شما علاقه مندان حضور در این دوره ها توصیه می کنیم تا از پیش با مفاهیم مطرح شده در دوره Network+  آشنایی داشته و یا این دوره را گذرانده باشید.

طبقه بندی ساده ای دارد و  از سه مدرک LPIC1 ، LPIC2 و LPIC3 تشکیل شده است. شما برای اخذ هر یک از مدارک لینوکس باید در یک یا دو آزمون شرکت کنید.

بله ، بعد از گذراندن این دوره به شما مدرک معتبر و زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری داده خواهد شد.

بله بعد از کسب نمره حد نصاب در آزمون پایان دوره می توانید مدرک دوره را دریافت کنید.

دوره های لینوکس به دلیل این که شامل چند دوره مختلف است هر کدام قیمت متفاوتی دارد.

دوره های آموزش لینوکس هر آنچه که شما می بایست در رابطه با سیستم عامل لینوکس بدانید را به شما می آموزند. شما با شرکت در دوره Linux، نحوه نصب و راه اندازی انواع توزیع های لینوکس را بر روی  ماشین های مجازی و یا حتی یک وب سرور خواهید آموخت. 

بله ، آموزشگاه ارژنگ نقشه راه کامل و به روزی را در این حوزه تهیه کرده که شما می توانید از طریق صفحه مربوط به دوره های لینوکس آن را تهیه نمایید.

بله ، بعد از گذراندن دوره های لینوکس شما می توانید در شرکت های مختلف و در سمت هایی مثل ادمین سیستم، ادمین شبکه، مهندس سیستم، متخصص پشتیبانی فنی و ... استخدام شوید و همکاری داشته باشید.

بله شما با شرکت در دوره های لینوکس موسسه ارژنگ ، ضمن برخورداری از متریال رسمی دوره ها و اساتید مورد تایید موسسه LPI می توانید پس از اتمام دوره در آزمون رسمی و بین المللی لینوکس شرکت کرده و مدرک معتبر بین المللی دریافت کنید. 

شما جهت دریافت مدرک بین المللی Linux Essentialsباید در آزمون 010 ، جهت دریافت مدرک بین المللی LPIC1  باید در دو آزمون 101 و 102 ،  همچنین برای دریافت مدرک بین المللی LPIC2 باید در آزمون 202 ، برای دریافت مدرک بین اللملی LPIC3 – Mixed Environment باید در آزمون 300 ، برای دریافت مدرک LPIC3 – Security باید در آزمون 303 و در نهایت برای دریافت مدرک LPIC3 – Virtualization and High Availability باید در آزمون 304 شرکت نمایید.

بله می توانید هر دو آزمون را با هم شرکت کنید ولی توجه داشته باشید که اگر نتوانید در آزمون 101 قبول شوید هزینه ای که بابت دو آزمون پرداخت کرده اید سوخت می شود و انگار که شما در هر دو آزمون رد شده اید. پس بهتر است شما ابتدا آزمون 101 را شرکت کنید و در صورتی که در این آزمون قبول شدید می توانید اقدام به شرکت در آزمون 102 نمایید.

دوره آموزش لینوکس در بین متخصصان فناوری اطلاعات از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. دلیل استقبال از دوره های Linux این است که لینوکس همچنان در حوزه رایانه جزو ابر قدرت ها و نام های شناخته این بازار به حساب می آید و تقاضای شرکت ها برای توسعه دهنده و ادمین لینوکس روز به روز بیشتر می شود.قابل ذکر است که لینوکس به دلیل open source بودنش محبوبیت بسیار زیادی بین برنامه نویسان دارد.

دوره Linux Essentials ،  24 ساعت و حدودا یک ماه ، دوره LPIC1، 50 ساعت و حدودا 2 ماه و نیم ،  دوره  LPIC2، 50 ساعت و حدودا 2 ماه و نیم ، دوره LPIC3 – Mixed Environment، 60 ساعت و حدودا 3 ماه ، دوره LPIC3 – Security، 30 ساعت و حدودا 1 ماه و نیم و در نهایت دوره LPIC3 – Virtualization and High Availability، 50 ساعت و حدودا 2 ماه و نیم زمان می برد.

شما بعد از گذراندن و تکمیل دوره های لینوکس ،  بصورت کامل با سیستم عامل لینوکس ، هسته و توزیع های مختلف آن آشنا  می شود و قادرخواهید بود با خط فرمان لینوکس بصورت حرفه ای کار کنید،کاربران را مدیریت کنید و شبکه های پیشرفته مبتنی بر این سیستم عامل و سرویس های اساسی شبکه را به خوبی پیکربندی کنید و در کل یک نیروی حرفه ای در حوزه لینوکس خواهید شد.

بله ، این دوره کاملا به روز و مطابق با سرفصل های بین المللی موسسه LPI است.

اعتبار مدرک مربوط به لینوکس مقدماتی یعنی Linux Essentials  مادام العمر است و هر کدام از مدارک لینوکس سطح مبتدی (LPIC1) و لینوکس سطح متوسط (LPIC2) به مدت 5 سال دارای اعتبار هستند.

برچسب ها

نظرات

محمدامین (تایید نشده) در تاریخ 13 اردیبهشت 1402 نوشته:

ببخشید میخواستم بدونم اگر متخصص لینوکس و کالی لینوکس بشیم درواقع هکریم؟

سارا (تایید نشده) در تاریخ 23 اردیبهشت 1400 نوشته:

سلام .
با داشتن مدرک نت ورک پلاس می توان لینوکس را شروع کرد؟

پشتیبان 1 در تاریخ 24 خرداد 1400 نوشته:

با سلام و وقت بخیر، بله حتما دوره نتورک پلاس سطح دانش کافی برای شرکت در این دوره رو از پیش فراهم می کند.

رامین نعمتی (تایید نشده) در تاریخ 3 فروردین 1400 نوشته:

سلام
من مدرک ccna دارم و زبانهای c++ و java تاحدودی و دارت تا حدودی بلدم و میخوام وارد بخش لینوکس سرور بشم. میشه پیش نیازهایی که لازمه و دوره ها رو بگید و اینکه ایا شما دوره حضوری دارید؟

Hani (تایید نشده) در تاریخ 19 مرداد 1399 نوشته:

کجا میتونم در آزمون Lpic1شرکت کنم
بدون شرکت در کلاسها
محل ثبت نام آزمون چه سایتی

پشتیبان 1 (تایید نشده) در تاریخ 20 مرداد 1399 نوشته:

با سلام و عرض ادب
شما برای شرکت در آزمون بین المللی لینوکس می توانید از طریق موسسه ارژنگ اقدام کنید و در ایران و در محل موسسه آزمون دهید و مدرک بین المللی تون رو از طریق ما دریافت نمائید. برای این کار می تونید درخواست تون رو در بخش "آزمون های بین الملل" وب سایت ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرن و یا با شماره 02141867 داخلی 422 سرکار خانوم والی صحبت نمائید.

زهرا عزیزی (تایید نشده) در تاریخ 31 خرداد 1399 نوشته:

آیا امکان کار با سرور تحت لینوکس هم می باشد؟

سلام (تایید نشده) در تاریخ 1 اسفند 1397 نوشته:

دوره های lpic1 بصورت رایگان در اینترنت گذاشته شده هستند. به نظرم نیازی نیست که کسی براشون هزینه کنه. جادی این دوره هارو داره رایگان میزاره . البته جدیدا دراه lpic2 هم بصورت رایگان تو نت میزاره.

پشتیبان 1 (تایید نشده) در تاریخ 1 اسفند 1397 نوشته:

سلام دوست عزیز

تفاوت هایی بین دوره های حضوری و مجازی وجود داره که باعث شده هر کدام طرفداران خودش رو داشته باشند. برای درک بهتر تفاوت ها پیشنهاد میکنم مقاله ما در این زمینه را در بلاگ مطالعه کنید.

ضمن اینکه دوره های مجازی لینوکس که با کمک اساتید مطرح کشور هم تهیه شدند، توسط موسسه ارژنگ در GoToClass به رایگان منتشر شده است. در حقیقت GoToClass واحد آموزش آنلاین موسسه ارژنگ می باشد که اقدام به برگزاری دوره های آموزشی به صورت رایگان کرده و یا دوره های آموزشی را با هزینه خیلی کم در اختیار مخاطبان قرار داده است.

اگر آموزش های رایگان آنلاین نیاز شما رو براورده کند این امکان توسط ارژنگ براتون فراهم شده که بتونید به این دوره ها دسترسی داشته باشید و اگر نیاز شما با کلاس های حضوری براورده شود باز هم امکان استفاده از این کلاس ها براتون توسط ارژنگ فراهم می باشد. طبیعی است هزینه های برگزاری کلاس های حضوری مقیاس متفاوتی با دوره های آنلاین دارند و بدیهی است در صورت نیاز به هر کدام از خدمات هزینه های مربوط به آن خدمت رو باید پرداخت کنید.

محمد (تایید نشده) در تاریخ 13 مهر 1397 نوشته:

با سلام

برای شهرستان که امکان حضور فیزیکی نمی باشد آیا امکان مجازی وجود داره جهت آموزش و دریافت مدارک بین المللی

پشتیبان 1 (تایید نشده) در تاریخ 24 بهمن 1397 نوشته:

سلام برای آموزش های غیر حضوری و آنلاین ما می توانید به واحد مجازی ارژنگ تحت عنوان GoToClass مراجعه نمائید.

شما نیز نظر خود را بنویسید:

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.