مقدمه

کدامیک از مدارک اصلی می بایست در لیست مدارک اخذ شده توسط شما باشد؟ مدارک متعلق به مشاغل آینده چه خواهد بود؟ این مقاله سعی دارد تا با بررسی 15 مدرکی که بیشترین درآمد را دارند به شما کمک کند که به هر دو این پرسش ها پاسخ دهید. در این مقاله سعی شده است تا خلاصه ای از هر یک از این مدارک به همراه میانگین دستمزد اعلام شده آنان عنوان شود. این اطلاعات بر مبنای راهنمای حقوق و دستمزد مشاغل IT سال 2016 میلادی می باشد که توسط مرکز Global Knowledge در پاییز 2015 منتشر شده است. از آنجایی که این نظرسنجی در سطح کشوری انجام شده است، بسته به محل کار شما، سابقه شما و شرکتی که در آن کار می کنید این ارقام ممکن است اختلافاتی داشته باشند.

15 متدولوژی برتر

در تهیه این مقاله نکات زیر لحاظ شده است:

در این نظرسنجی، پاسخ حداقل 100 شرکت کننده در نظرسنجی مرتبط با مدرک به جهت تصدیق داده های بدست آمده الزامی بود. جهت قرارگیری مدارک وابسته به سازمان ها و موسسات بزرگ لازم بود تا این مدارک به هنگام تهیه این مقاله در دسترس باشند.

برخی از مدارک علی رغم اینکه دستمزد به مراتب بالاتری پرداخت می کردند به علت تعداد کم شرکت کنندگان در نظرسنجی و در دسترس نبودن، از این لیست کنار گذاشته شدند.

 

 

مدارک

1- AWS Certified Solutions Architect - Associate (125.871 دلار)

این مدرک که مدرک ابتدایی وب سرویس های آمازون یا خدمات وب آمازون (به انگلیسی: Amazon Web Services) به حساب می آید، از میانه سال 2013 میلادی آغاز به کار نمود و برای اشخاصی با سابقه طراحی اپلیکیشن های توسعه یافته و سیستم های مبتنی بر پلتفرم AWS تدارک دیده شده است. آزمون مدرک AWS Certified Solutions Architect – Associate در برگیرنده موضوعاتی همچون طراحی در AWS، انتخاب سرویس های AWS متناسب با شرایط شما، ورود و خروج داده از AWS، تخمین هزینه AWS و شناسایی اقدامات لازم جهت کاهش هزینه می باشد.

از زمان عرضه این مدرک، AWS تاکنون چهار مدرک اضافه دیگر ارائه کرده است که از جمله این مدارک می توان به مدرک AWS Certified Solutions Architect – Professional اشاره کرد. بر اساس نظرسنجی که پیرامون حقوق و دستمزد در سال جاری انجام شد، هر یک از این 5 مدرک AWS به طور میانگین در آمدی بیش از 100.000 دلار را با خود به همراه دارند، اما سایر مدارک به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد شرکت کنندگان در نظر سنجی در لیست ما قرار نگرفتند. با در نظر گرفتن حرکت بسیاری از شرکت ها به سمت فن آوری cloud و رشد AWS، من انتظار دارم تا نام مجموعه مدارک AWS را در لیست سال آینده قدری بیش تر ببینیم.

 

2- Certified in Risk and Information Systems Control (CRISC) (122.954 دلار)

مشابه شیوه ای که شرکت CompTIA مدارک A+ و Network+ را پیش برد، گروه غیر انتفاعی ISACA، که پیش تر در قالب یک شرکت کنترل و حسابرسی سیستم های اطلاعاتی فعالیت می کرد، اکنون به ارائه مدرک CRISC می پردازد.

این مدرک برای متخصصین IT، مدیران پروژه و سایر افرادی که کارشان شناسایی و مدیریت مخاطرات حوزه IT و محیط های کسب و کار  از طریق سیستم های اطلاعات (IS) می باشد طراحی شده است. این مدرک که در سال 2010 میلادی معرفی شد، چرخه ای کامل از طراحی تا پیاده سازی و تامین و نگهداری را تحت پوشش خود قرار می دهد. این اقدامات در دو حوزه اصلی پیگیری می شود: مخاطرات و کنترل از طریق (IS). مشابه چرخه حیات IS، مساله مخاطرات نیز به شناسایی و ارزیابی دامنه و احتمال یک خطر بخصوص و رصد آن به جهت عکس العمل مناسب در هنگام رویداد آن می پردازد.

به دلیل نیاز بازار کار به متخصصانی با چنین مهارت هایی و کمبود افراد دارنده این مدرک، بیش از 18.000 نفر در سراسر جهان این مدرک را اخذ نموده اند. این مدرک در لیست بالاترین پرداختی های متعلق به امسال، در جایگاه دوم قرار می گیرد.

برای اخذ مدرک CRISC شما می بایست در دو حوزه از چهار حوزه تحت پوشش این مدرک از حداقل 3 سال سابقه کار برخوردار باشید و در آزمون مرتبط با آن که تنها دو بار در سال برگزار می گردد، قبول شوید. علاوه بر این لازمه حفظ این مدرک، آموزش مداوم شما در هر سال می باشد. اخذ این مدرک تنها با شرکت در کلاس درس ممکن نیست بلکه دریافت این مدرک نیازمند تلاش مستمر و سال ها برنامه ریزی است.

 

3- Certified Information Security Manager (CISM) (122.291 دلار)

موسسه ISACA همچنین مدرک دیگری را با نام CISM عرضه می کند. این مدرک بیشتر توجه خود را معطوف مدیران ساخته است تا متخصصین IT  و تمرکز خود را به استراتژی های امنیتی و تعیین سیستم ها و سیاست هایی مناسب اختصاص داده است، تا افرادی که سیاست های منحصر به یک پلتفرم خاص را پیاده سازی می کنند.

بیش از 27.000 نفر از سال 2012 میلادی تاکنون برای اخذ این مدرک اقدام کرده اند و از این تعداد 23.220 نفر، در حال حاضر این مدرک را دارند. تعداد کم قبولی های این مدرک خود باعث این شده است که چنین افرادی با این مدارک با تقاضای نسبتا بیشتری از جانب بازار روبرو باشند. علاوه بر این آزمون این مدرک تنها سه بار در سال برگزار می گردد که این مساله باعث می شود تا شرکت در این آزمون در مقایسه با سایر مدارک قدری دشوارتر باشد. همچنین بهره مندی از 5 سال سابقه کار در زمینه IS که حداقل 3 سال از آن به عنوان مدیر امنیت بوده باشد، از جمله نیازمندی های شرکت در این آزمون می باشد. سابقه کاری شما می بایست مربوط به 10 سال پیش از شرکت در آزمون یا پنج سال بعد از قبولی در این آزمون باشد. بعلاوه این که لازمه حفظ این مدرک همچون CRISC ، شرکت شما در دوره های آموزش مداوم در هر سال می باشد. جدا از پیش نیازهای مطرح شده برای اخذ مدرک CISM، موفقیت در این دوره سعی و تلاش و برنامه ریزی دقیقی را می طلبد.

 

4- Certified Information Systems Security Professional (CISSP) (121.923 دلار)

این مدرک توسط کنسرسیوم جهانی ارائه گواهینامه سیستم های امنیت اطلاعات (ISC)2 ارائه می گردد. مدرک CISSP طراحی شده است تا قابلیت های ویژه امنیتی را به دور از هرگونه وابستگی به شرکت های نام آشنا، همانند مدارک ISACA عرضه کند. شروع ارائه مدرکCISSP  از سال 1994 میلادی آغاز شد و از یک آزمون اصلی در 8 بخش تشکیل شده است، این بخش ها عبارتند از امنیت و مدیریت مخاطرات، امنیت شبکه و ارتباطات، توسعه نرم افزارهای امنیتی، امنیت سرمایه، مهندسی امنیت، مدیریت دسترسی و هویت، ارزیابی امنیت و آزمایش و امنیت عملیات.

داوطلبین CISSP می بایست از حداقل پنج سال سابقه کار تمام وقت که حداقل دو سال آن مرتبط با دو مورد از 8 بخش مطرح شده در بالا باشد، برخوردار باشند. اگر شما تجربه کاری ندارید، همچنان این امکان برای شما وجود دارد که سطح دستیار (Associate) این مدرک را در عین حال که برای اخذ مدرک کامل تلاش می کنید، بدست آورید.

پوشش بسیاری از بخش های مختلف در قالب یک مدرک سبب شده است تا CISSP مدرک بسیار کاملی باشد. در سراسر جهان چیزی در حدود 104.000 نفر این مدرک را دارند و در حدود 66% از آن ها در آمریکا می باشند. دارندگان مدرک CISSP برای حفظ مجوز خود می بایست در دوره های آموزش مداوم تخصصی که به صورت سالانه بر گزار می گردد شرکت کنند.  

 

5- Project Management Professional (PMP®) (116.094 دلار)

پنجمین مدرک از پر درآمدترین مدارک، یک مدرک مرتبط با حوزه کسب و کار و غیر فنی به نام PMP می باشد که توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI®) طراحی و مدیریت می شود. این مدرک شناخته شده ترین مدرک در زمینه مدیریت پروژه به حساب می آید و در سراسر دنیا تاکنون بیش از 658.000 نفر موفق به اخذ این مدرک شده اند.

آزمون مدرک PMP در پنج حوزه مرتبط با چرخه حیات (life cycle) یک پروژه، فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد. این پنج حوزه عبارتند از: راه اندازی، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و کنترل و خاتمه. در حقیقت مدرک PMP به تایید کارشناسانه هر یک از پروژه های در حال اجرا می پردازد، و در این راه به نوع پروژه توجهی نمی کند خواه این پروژه ساخت وتولید باشد، خواه  ساخت و ساز و IT.

برای اخذ این مدرک داوطلبین میبایست 35 ساعت آموزش مرتبط با PMP را گذرانده باشند. علاوه بر این کسانی که فاقد مدرک کارشناسی هستند باید در زمینه مدیریت پروژه از 7.500 ساعت سابقه کاری برخوردار باشند، در حالی که این رقم برای دارندگان مدرک کارشناسی به 4.500 ساعت کاهش پیدا می کند. دارندگان مدرک PMP برای حفظ مجوز خود می بایست در دوره های آموزش مداوم که به صورت سالانه بر گزار می گردد شرکت کنند. مدرک PMP جزو آن دسته از مدارکی است که اخذ آن، سال ها تلاش و برنامه ریزی را می طلبد.

 

6-  Certified Information Systems Auditor (CISA) (113.320 دلار) 

مدرک CISA قدیمی ترین مدرک موسسه ISACA به حساب می آید که راه اندازی آن به دهه 1978 میلادی باز می گردد و از آغاز عرضه این مدرک تاکنون بیش از 115.000 نفر موفق به اخذ این مدرک شده اند، که از این تعداددر حال حاضر 78.640 نفر از آنان همچنان این مدرک را دارند. اخذ این مدرک نیازمند برخورداری از حداقل 5 سال سابقه در زمینه رسیدگی به سیستم های اطلاعاتی (IS)، کنترل و امنیت می باشد، علاوه بر این شرکت در آزمونی که تنها سه بار سال برگزار می شود جزو نیازمندی های این مدرک به حساب می آید. دارندگان مدرک CISA  برای حفظ مجوز خود می بایست در دوره های آموزش مداوم که به صورت سالانه بر گزار می گردد شرکت کنند.

مدرک CISA عموما مورد استفاده افرادی است که عهده دار اموری از جمله رسیدگی، نظارت، کنترل، و/یا تعیین سیستم های IT  و/یا سیستم های کسب کار می باشند. این مدرک توانایی داوطلبین را در مدیریت آسیب پذیری، کنترل، فرآیندها و بروز رسانی سیاست های شرکت برای منطبق سازی با استاندارد های حوزه IT و کسب و کار، مورد ارزیابی قرار می دهد. 

 

7- Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE) Routing and Switching (112.858 دلار)

این مدرک یکی از عالی ترین مدارکی است که در حال حاضر در دسترس می باشد. بالاتر از این مدرک تنها مدرک Cisco Certified Architect قرار دارد که بیشتر مختص طراحان و معماران شبکه می باشد تا مجریان و رفع کنندگان عیوب که در CCIE فعالیت می کنند. به این ترتیب در میان مدارک ارائه شده توسط Cisco مدرک CCIE Routing and Switching بیشترین میزان پرداخت دستمزد را به خود اختصاص داده است. با این مدرک و در ادامه یک مدرک با سطح دستیار (associate-level) و دو مدرک با سطح متخصص (professional-level)، در لیست 15 مدرک برتر سال، شرکت Cisco بیشترین سهم را دارد. شاخه های دیگر CCIE همچون collaboration، دیتا سنتر، امنیت، ارائه سرویس و وایرلس نیز از دستمزد بالایی برخوردارند اما هیچ یک از آنان به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب شرکت کنندگان در نظر سنجی، در این لیست قرار نگرفتند.

بر خلاف بسیاری از مدارک Cisco و سایر مدارک موجود در این سطح، هیچ پیش نیاز رسمی، چه به عنوان دوره یا مدرک خاصی برای شرکت در دوره CCIE Routing and Switching در نظر گرفته نشده است. شما تنها کافی است تا در آزمون کتبی و پس از آن در آزمون عملی 8 ساعته که در آزمایشگاه سر بسته این شرکت برگزار می شود قبول شوید. این شرکت در حال حاضر 10 آزمایشگاه مختص آزمون های CCIE در سراسر جهان تدارک دیده است که از این تعداد 2 مورد از آنان در آمریکا مستقر شده است.

موضوعات تحت پوشش این دو آزمون شامل تکنولوژی های لایه 2 و 3، امنیت، VPN ها و خدمات زیر ساختی همچون کیفیت سرویس (QoS)، (DHCP) و (SNMP) ها می باشد.

مدرک CCIE Routing and Switching در صنعت، به عنوان بهترین مدرک ارائه شده در زمینه شبکه شناخته می شود. چیزی در حدود 27.000 نفر در سراسر دنیا دارنده این مدرک می باشند و از این تعداد حدود 25% از آنان موفق به تمدید مجدد مدرک خود نشدند. بنابراین متخصصینی با این سطح از تخصص با بیشترین تقاضا از جانب بازار کار رو به رو هستند و این افراد از دستمزد به مراتب بالاتری برخوردارند.  

 

8-  Cisco Certified Network Associate (CCNA) Data Center (107.045 دلار)

از آنجایی که مدارک (associate-level) سیسکو از سابقه دراز مدتی برخوردارند، مدرک Data Center نیز در پیروی از همان شیوه، سال 2012 میلادی در سه سطح CCNA، CCNP و CCIE معرفی شد. مسیر تعیین شده در تکنولوژی های مرتبط با دیتا سنتر عبارتند از : شبکه (به خصوص سوئیچ های فیزیکی و مجازی Nexus)، ذخیره سازی (به خصوص ذخیره سازهای همگن شامل کانال های فیبر بر روی پروتکل اترنت (FCoE) و ترافیک شبکه استاندارد بر روی زیر ساخت ها و کارت های یکسان)، محاسبات (در درجه اول پیرامون تکنولوژی های UCS متعلق به Cisco) مجازی سازی و خدمات دهی شبکه های مختلف مانند فناوری Load balancing یا متعادل نمودن بار ترافیکی به دو شکل Local و Global.

لازمه دستیابی به مدرک CCNA Data Center شرکت و قبولی در دو آزمون می باشد؛ آزمون اول اصولا به مسائل مرتبط با شبکه، بخصوص تکنولوژی های Nexus از جمله پیکر بندی و  باز بینی عملیات، VLAN ها، طرح ریزی آدرس IP ها اختصاص یافته است. اما آزمون دوم در بردارنده مباحث مرتبط با محاسبات یکپارچه (راه اندازی و پیکربندی UCS)، مجازی سازی (مجازی سازی سرورها و دستگاه ها و سوئیچ مجازیNexus 1000V  ) و شبکه ذخیره سازها (شامل تکنولوژی FCoE، اتصالات SAN، منطقه بندی و VSAN ) می باشد. این دو آزمون در کنار یکدیگر باعث می گردد تا شما با بخش اعظمی از تکنولوژی رایج به کار برده شده در دیتا سنتر ها توسط Cisco آشنا گردید.

با توجه به ماهیت گسترده این آزمون و فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی های Cisco، این مدرک نقطه شروع مناسبی برای افرادی است که علاقمندند در زمینه دیتا سنترها فعالیت خود را آغاز کنند.

 

9- Cisco Certified Design Professional (CCDP) (105.008 دلار)

CCDP از مجموعه مدارک تخصصی (professional-level) شرکت Cisco به حساب می آید، این سطح از مدارک مابین سطح دوره های کاردانی و ابتدایی (entry-level) و سطح  فوق تخصصی(expert level) قرار دارد که پیش تر به آن پرداختیم. دوره های مدارک تخصصی نسبت به دوره های سطح دستیار بسیار کامل تر و تخصصی تر به موضوعات پرداخته است.

این مدرک برای معماران ارشدی طراحی شده است که می خواهند توپولوژی و خدمات شبکه را به شکلی تخصصی تر طراحی کنند. برای اخذ این مدرک سه آزمون پیش بینی شده است که دو آزمون آن به موضوع پیاده سازی (routing and switching) و یک آزمون به بحث معماری (architecting) اختصاص یافته است. دو آزمون مرتبط با پیاده سازی نه تنها پیش نیاز این مدرک ، بلکه پیش نیاز مدرک  CCNP Routing and Switching نیز می باشد.

آزمون مرتبط با پیاده سازی شامل عناوینی همچون تکنولوژی های به کار رفته در switching (discovery protocols، trunking، spanning tree، LACP و غیره و همچنین ویژگی امنیتی مطرح در این لایه ) و routing (استفاده از TCP یا UDP، frame relay، DHCP، ویژگی ها و محدودیت های پروتکل های routing ، تکنولوژی های VPN و گزینه های امنیتی پیش رو در این لایه ) می باشد. علاوه بر این، برای جزئیات پیاده سازی به شکل عملی، CCDP دانش افراد را در زمینه طراحی مناسب و بهینه در استفاده از پروتکل های مطرح شده در آزمون پیاده سازی و به تبع آن قابلیت تحمل خرابی (High Availability)، اتصال هوشمند با سایر شبکه، طراحی برای دیتا سنترهای بزرگ، استفاده از تکنولوژی های مربوط به مجازی سازی و از همه این ها مهم تر بحث امنیت را  تایید می کند.

این سطح از ترکیب توانایی هایی مرتبط با طراحی و پیاده سازی موجب آن می شود که دریافت این مدرک بسیار پر چالش به نظر برسد.

 

10- Certified Ethical Hacker (CEH) (103.297 دلار)

مدرک CEH توسط انجمن بین المللی مشاوران تجارت الکترونیک (EC-Council) به وجود آمده است و تحت نظر این انجمن مدیریت می شود، هدف از ارائه این مدرک متصدیان امنیت و بازرسان، مدیران سایت و سایر افرادی است که کارشان تامین امنیت شبکه و دیتا می باشد. این آزمون ارزیابی می کند که در برابر حفره های امنیتی، ضعف ها و آسیب پذیری های دفاعی موجود در شبکه یک شرکت که زمینه نفوذ هکرها را فراهم می کند، داوطلبین تا چه اندازه از توانایی لازم برای رفع این مشکلات برخوردارند. تفاوت یک دارنده مدرک CEH و یک هکر در این است که هکر قصد آسیب و یا سرقت اطلاعات و غیره را دارد، در حالی که یک دارنده مدرک CEH قصد دارد تا این نقص ها را برطرف سازد.

سر فصل های مطرح شده در آزمون CEH عبارتند از: پویش شبکه ها، تهدیدات بد افزار، session hijacking، از دسترس خارج کردن سرویس، مهندسی اجتماعی، هک کردن شبکه های وایرلس، هک کردن پلتفرم های موبایل، رمزنگاری، محاسبات ابری، فرار از سیستم های تشخیص نفوذ (IDS)، فایروال ها و تله ها (honeypots).

با توجه به تعدد حملات و در خطر بودن حجم بسیار انبوهی از اطلاعات شخصی و مسائل حقوقی دنبال آن، نیاز به این اشخاص و همچنین دستمزد آنان بالاست.

 

11- Six Sigma Green Belt  (102.594 دلار)

Six Sigma در واقع یک فرآیند تجزیه و تحلیل معایب است، این معایب هر  چیزی است که در روند تولید یا ساخت باعث نارضایتی مشتری می شود. هدف این از این روش رساندن سطح عدم رضايت آنها به حداكثر 4/3 مورد در هر یک میلیون فرصت مي باشد. ایده اصلی این روش اندازه گیری معایب و چرایی رخ دادن و برطرف کردن آنان است. فرآیند Six Sigma برای بهبود فرآیند حال حاضر و قدری ایجاد اصلاح در نسخه جدید به منظور ایجاد فرآیندی جدید و و تغییرات عمده ایجاد شده است. شرکت موتورولا در اواسط دهه 1980میلادی از این مفهوم استفاده کرد و سایر شرکت ها نیز به پیروی از این شرکت و در جهت افزایش کیفیت خود از این روش استفاده کردند.

بر خلاف بسیاری از مدارک مطرح شده در این مقاله، مدرک Six Sigma Green Belt یک مدرک با مشخصه های IT نیست و در عوض تمام تمرکز خود را به تولید و ساخت محصولاتی با کیفیت بهتر اختصاص داده است. سازمان های استاندارد صاحب این مدرک نیست و هیچ آزمون استانداری برای این مدرک وجود ندارد. در حقیقت برخی از سازمان می توانند شخصا از این روش به منظور سهولت در پروژه ها و یا دوره ها خود استفاده کنند. با این حال بسیاری از دانشگاه ها و مراکز غیر انتفاعی اقدام به برگزاری دوره های این مدرک می کنند.

از آنجایی که هیچی سازمانی مالک مدارک Six Sigma نیست، ارائه مهارت های بخصوص و تعداد سطوح،  وابسته به سازمان یا شرکت ارائه دهنده آن مدرک می باشد. سطح ابتدایی این مدرک عموما کمربند سبز (Green Belt) که تا کمربند مشکی (Black Belt) و استادی کمر بند سیاه (Master Black Belt) پیش می رود.

 

12- Citrix Certified Professional - Virtualization (CCP-V)  (102.138 دلار)

CCP-V مدرک جدیدتر Citrix می باشد که جایگزین مدرکCitrix Certified Enterprise Engineer  (CCEE) شده است ( این مدرک در نوامبر 2014 میلادی بازنشسته شد).

این مدرک با هدف تمرکز بر روی نرم افزار XenDesktop 7، داوطلبین CCP-V را وادار می سازد تا از پیش مدرک Citrix Certified Associate – Virtualization (CCA-V) را بدست آورند. در حالی که مدرک CCA-V مفاهیم پایه ای همچون مدیریت، نگهداری، نظارت و عیب یابی را در بر می گیرد، مدرک CCP-V تایید می کند که داوطلبین دارای این مدرک بتوانند با استفاده از تکنولوژی های متنوع Citrix اپلیکیشن ها و دسکتاپ ها مجازی ای را توسعه دهند. اصولانرم افزار XenDesktop 7 در بسیاری از جوانب به خوبی XenServer و NetScaler می باشد. مدرک CCP-V تا سه سال اعتبار دارد.

 

13- Cisco Certified Networking Professional (CCNP) Security (101.414 دلار)

چهارمین مدرک از مجموعه مدارک Cisco و ششمین مدرک مرتبط با مسائل امنیتی در لیست امسال، مدرک CCNP Security می باشد. لازمه دستیابی به این مدرک این است که شما علاوه بر اخذ مدرک CCNA Security و یا هر نوعی از مدارک CCIE، در چهار آزمون مرتبط با پیاده سازی امنیت نیز قبول شده باشید. این آزمون ها در برگیرنده مطالبی در مورد دسترسی امن، امنیت هوشمند شبکه، امنیت تجهیزات سیار و کنترل تهدیدات می باشد که در ادامه به آنان می پردازیم:

آزمون راه اندازی راهکارهای دسترسی امن شرکت Cisco یا (SISAS) اصولا در عین اینکه تمرکز خود را بر روی مدیریت یکپارچه بخش های 802.1x, RADIUS، LDAP و مسائل BYOD گذاشته است، همچنین موضوع حفاظت در برابر تهدیدات، از جمله Cisco TrustSec architecture استفاده شده در طیف وسیعی از محصولات Cisco از (switche)ها گرفته تا (router) ها و فایروال ها را مهم می شمارد.

سرفصل هایی آزمون راه اندازی راهکارهای امنیت شبکه به شکل هوشمند شرکت Cisco یا (SENSS)، عبارتند از: فایروال ها، امنیت لایه 2، افزایش مقاومت دستگاه های Cisco در برابر نفوذ، مدیریت امنیت Cisco، NetFlow، ورود به سیستم و امنیت مجازی سازی/ cloud.

سرفصل هایی آزمون راه اندازی راهکارهای امنیت تجهیزات سیار شرکت Cisco یا (SIMOS)، عبارتند از: دسترسی از راه دور، جزئیات مربوط به VPN (site-to-site)، همچنین شیوه های رمزنگاری رایج و الگوریتم های هش کردن و PKI.  

سرفصل های آزمون راه اندازی راهکارهای کنترل تهدیدات شرکت Cisco یا (SITCS) شامل طیف وسیعی از دستگاه ای امنیتی Cisco، نقش سیستم های جلوگیری از نفوذ (IPS) و چگونگی طراحی صفحات ایمن وب، ایمیل و راهکارهای جامع اپلیکیشن می باشد.

همانگونه که می بینید، برای کسب مدرک CCNP Security مهارت ها و توانایی های به خصوصی لازم است که بتواند طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با مسئله امنیت را در زمان را اندازی پوشش دهد. امنیت شبکه پیش از این نیز بسیار محبوب بوده است و در هر سال 5 درصد رشد داشته و بسیاری از حوزه های داخلی امنیت نیز از رشد سریع تری برخوردار بوده اند، همانند امنیت تلفن های همراه که از 18% رشد و امنیت cloud که تا 50% رشد داشته است. این مسائل باعث می شود که حوزه امنیت تا زمانی که میزان عرضه و تقاضای این دسته از مدارک به یک تعادل برسد حداقل تا چند سال، فضای مناسبی از نظر امکان رشد و دستمزد باشد.

 

14-  ITIL® v3 Foundation (99.869 دلار)

اصول ITIL توسط دولت انگلستان و در دهه 1980 میلادی به منظور استاندارد سازی محیط های IT به وجود آمد. این اصول متشکل از بهترین شیوه ها برای هماهنگ سازی هر چه بهتر سرویس های IT با نیازهای سازمان ها می باشد. این اصول از آنجا که بسیار جامع می باشند، همه چیز از جمله در دسترس بودن، مدیریت استعداد ها، تغییرات و مدیریت حوادث را در بر می گیرند، علاوه بر این موارد، ITIL مسائلی همچون application و مدیریت عملیات IT را نیر پوشش می دهد.

اصول ITIL که پیش تر در قالب چند کتاب بوده است، به عنوان منبع اصلی زیرساخت های IT شناخته می شد. از این اصول پنج کتاب منتشر شده است که به تشریح مراحل مختلف چرخه حیات یک پروژه می پردازد:

1-استراتژی سرویس: در این مرحله نیازهای سازمان ها و مشتریان تعیین شده و مستند می شود

2-طراحی سرویس: در این مرحله استراتژی های تعریف شده سرویس، به گونه ای برنامه ریزی می شوند که نیازهای مطرح شده را برطرف سازند

3-انتقال سرویس: در این مرحله چگونگی اضافه کردن سرویس های جدید به محیط کنونی مطرح  می شود

4-بهره برداری از سرویس: این مرحله شامل چگونگی مدیریت خدمات راه اندازی شده مطرح می شود

5-بهبود مستمر سرویس ها: این مرحله شامل ارتقاء تدریجی و عمده سرویس های عرضه شده می شود

در طول 30 سال گذشته، اصول ITIL به شکل گسترده ای مورد استفاده بیشتر مدیران IT در سراسر جهان بوده است. استاندارهای ITIL متعلق به AXELOS می باشد که یک شرکت سرمایه گذاری مشترک متشکل از گروه Capita و دفتر کابینه انگلستان است. آن ها از داشتن شریکانی بهره می برند که اجازه ارائه آموزش، تعلیم و ارائه مدرک را دارند. این بدنه دولت است که سطح مدارک را تعیین می کند، بنابر این آن ها این کار را به شرکای مطمئنی خود که در امر آموزش و صدور مدرک تخصص  دارند می سپارند تا تعلیم و توسعه این مدارک را حول این چارچوب تعیین شده پیش ببرند.

Foundation سطح ابتدایی مدارک ITIL به حساب می آید و مطالب جامعی را در رابطه با چرخه حیات پروژه های IT و مفهوم و مجموعه اصطلاحات  پیرامون آن مطرح می کند. هر کسی که خواهان رسیدن به مدارج بالاتر این مدرک می باشد، ابتدا می بایست مدرک ITIL Foundation را بدست آورند.

 

15- VMware Certified Professional 5 - Data Center Virtualization (VCP5-DCV) (99.334 دلار)

مدرک متخصصین VMware یا (VCP) قدیمی ترین و با سابقه ترین مدرک سطح ابتدایی شرکت VMware  می باشد. با رشد محصولاتVMware  طی چند سال اخیر، این شرکت به این نتیجه رسید که ارائه تنها یک مدرک کافی به نظر نمی رسد. اما در حال حاضر با ایجاد مدرک VMware Certified Associate (VCA)، سطح ابتدایی مدارک این شرکت به VCA تغییر پیدا کرده است و وجود چندین دوره متفاوت از VCP، موجب اختصاصی شدن این دوره ها شده است.

در نظر سنجی که پیرامون 15 مدرک پردرآمد سال برگزار شد، تنها یک دوره از مدرک VCP بود که از نظر تعداد رکورد شرکت کنندگان در این نظر سنجی را شکست. این دوره که مجازی سازی دیتا سنترها نام دارد، از بزرگترین و قدیمی ترین دوره های VCP به حساب می آید. مدرک VCP-DCV دانش فرد را در زمینه توانایی پیاده سازی اولیه و مدیریت vCenter و ESXi تضمین می کند.

بر اساس سیاست های شرکت VMware که در سال 2014 میلادی وضع شده است، به منظور معتبر ماندن مدارک این شرکت، دارندگان این مدرک می بایست هر دوسال یکبار با شرکت در آزمونی که از آنان در رابطه با دوره مورد نظر و یا بالاتر گرفته می شود، به نوعی مدرک خود را تمدید کنند. همچنین با عرضه vSphere 6 اخذ مدرک منوط به شرکت در دو آزمون می باشد: اول آزمون مبانی که برای شرکت در کلیه دوره ها الزامی است دومین آزمون که آزمون دوره متمرکز می باشد.

 

دریافت کنندگان نشان تقدیر بر اساس میزان محبوبیت

تعداد کمی از مدارک در نظرسنجی ما به علت محبوبیت بیش از حدی که داشتند، توجه ما را به خود جلب کردند. از آنجایی که مدرک ITIL Foundation تاکنون در لیست مدراک پر درآمد محبوب ترین مدرک به حساب می آید، اما این میزان محبوبیت به اندازه چهار مدرک اول لیست مطرح شده در پایین نمی باشد. در حقیقت، حداقل سه برابر سایر مدارک تخصصی، چهار مدرک اول معرفی شده در لیست پایین شرکت کننده دارد. این موضوع باعث می شود تا این مدارک نقطه ای مناسب برای شروع حرکت به سوی کسب مدارک بالاتر به حساب آیند. تخصص در یک حوزه خاص، متمایز شدن شما و کسب در آمد بیشتر را در پی دارد. همچنین با توجه به پاسخ شرکت کنندگان در نظرسنجی، لیست زیر بیانگر این است که علی رغم ابتدایی بودن، این مدارک از سطح در آمد بسیار خوبی برخوردارند:

ردیف

مدرک

در آمد

1

A+

72.546 دلار

2

CCNA Routing and Switching

79.942 دلار

3

Network+

74.828 دلار

4

Security+

81.467 دلار

5

CCNP Routing and Switching

95.881 دلار

 

 

موضوعات داغ قابل توجه

در لیست پردرآمدترین مدارک سال :

در بین 15 مدرک معرفی شده به غیر از دو مدرک، الباقی 100.000 دلار یا بیشتر در آمد دارند و این دو مدرک نیز تنها به علت چند صد دلار اختلاف جزء این دسته قرار نگرفته اند:

شش مورد در حوزه امنیت: شماره های 2، 3، 4، 6، 10 و 13

سه مورد در حوزه مجازی سازی و رایانش ابری (cloud computing) : شماره های 1، 12 و 15

سه مورد در حوزه کسب و کار: شماره های 5، 11 و 14

سه مورد در حوزه شبکه: 7، 8 و 9

 

نتیجه گیری

اگر به دنبال افزایش سطح مهارت ها و در کنار آن در آمد خود هستید، نگاهی به مدارک معرفی شده در این لیست داشته باشید. در بررسی این مدارک مجموعه مهارت های حال حاضر خود را در نظر داشته باشید و آنچه که با این مهارت ها همخوانی دارد را برگزینید، مدیریت مهارت ها ممکن است موجبات پیشرفت شما را در حرفه تان فراهم سازد. به عنوان مثال، چنانچه از پیش با حوزه ذخیره سازی و شبکه آشنایی دارید، دوره های مرتبط با مجازی سازی و یا رایانش ابری را دنبال کنید، یا با شرکت در دوره های ITIL و PMP و کسب مدرک در این دو حوزه، مسیر خود را از دوره های فنی به دوره های مدیریتی تغییر دهید.

برچسب ها

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.