دوره های HP Storage

این هفته با هدف تکمیل مقالات مربوط به راهنمای شروع دوره های تخصصی IT که تحت عنوان"از کجا شروع کنم؟" در وبلاگ قرار داده می شوند، به سراغ دوره های آموزشی EMC و همچنین دوره های HP Storage رفته ایم.

 

شرح وظایف یک کارشناس  Storage

برای شمایی که به تازگی قصد شرکت در دوره های Storage را دارید، بهتر این است تا در ابتدا با وظایف اصلی مربوط به یک کارشناس Storage آشنا شوید. به طور کلی یک کارشناس  Storageطراحی و نگهداری راهکارهای مطمئن ذخیره سازی اطلاعات را بر عهده دارد، این اطلاعات می توانند دیتابیس ها (پایگاه داده ها)، شبکه ها، و یا سیستم هایی با ظرفیت عملکرد بالا باشند. یک کارشناس ذخیره سازی به عنوان فردی که دوره های Storage را با موفقیت پشت سر گذاشته است می بایست از اطلاعات کافی در زمینه سخت افزارها، سیستم عامل ها، برنامه های کامپیوتری، پشتیبانی فنی و همچنین نیاز های مربوط به این حرفه برخوردار باشد.

کارشناسان Storage امور مربوط به طراحی و نظارت بر سیستم های ذخیره سازی اطلاعات برای کاربران شخصی، مشاغل و یا حتی سازمان ها و ارگان ها دولتی را نیز انجام می دهند. علاوه براین این افراد جهت اطمینان خاطر از ایمن بودن ذخیره سازی دیتابیس ها، به طراحی سیستم های تطبیق پذیر باکاربری آسان نیز کمک می کنند.

کسانی که می خواهند حرفه Storage را به صورت حرفه ای دنبال کنند حتما می بایست از پیش با چندین سیستم عامل، برنامه های گوناگون و اجزای مختلف سخت افزاری آشنا باشند. حال با همه این تفاسیر مرسوم ترین راه برای شروع این حرفه شرکت در دوره های تخصصی Storage یا همان دوره های ذخیره سازی می باشد.

کارشناسان Storage گاها ممکن است به همان اندازه که درگیر انجام امور مربوط به طراحی سیستم های ذخیره سازی کامپیوتری می شوند، در اموری همچون نصب، نظارت و ارتقاء فرآیندها نیز به کار گرفته شوند. این افراد معمولا شبکه ها و سیستم های ذخیره سازی اطلاعات را باید به گونه ای طراحی کنند که به هنگام کار کردن همزمان صدها و یا هزاران کاربر دچار مشکل نگردد.

برای این که این افراد بتوانند سیستم های Storage را به گونه ای بهینه طراحی کنند، ابتدا می بایست با نیاز های مرتبط با هر کسب و کار آشنا باشند. این نیازها عمدتا شامل حفاظت از اطلاعات، پشتیبان گیری (Backup) و نیز ارائه پشتیبانی فنی مستمر می باشد.

 

مدارک و دوره های آموزشی  Storage

با توجه به وجود دوره هایی که امروزه در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و در آموزشگاه های برگزار کننده دوره های تخصصی IT برگزار می شود، این امکان برای همه وجود دارد تا با شرکت در دوره های Storage، مدرک مربوط به این دوره ها را اخذ کنند. دوره های Storage برگزار شده در ایران به علت مرسوم بودن تجهیزات دو برند تجاری EMC و HP در کشور حول این دو برند و تحت عنوان دوره های آموزشی EMC و دوره های HP Storage برگزار می گردد. پس با این تفاسیر شما باید به هنگام شروع دوره های آموزشی Storage ابتدا انتخاب کنید که می خواهید با تجهیزات Storage کدام برند کار کنید.

 

دوره های آموزشی  EMC

با توجه به حضور و سرویس دهی تجهیزات این شرکت در دنیا و به خصوص ایران، مدرک EMC جزو شناخته شده ترین مدارک در حوزه Storage به حساب می آید که برنامه آموزشی خود را در حوزه هایی همچون  data science، big data، cloud architect، data center architect storage administrator و و همچنین تولید محصولات ویژه دنبال می کند. حتی پس از این که این شرکت با کمپانی Dell نیز ادغام شد نیز همچنان برگزاری دوره های آموزشی EMC به قوت خود باقیست، زیرا کمپانی Dell در حال حاضر دوره های خاصی در زمینه Storage برگزار نمی کند. نقطه شروع برای اینکه کارشناس EMC Storage شوید، گذراندن دوره ISM میباشد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

دوره های EMC Storage

 

دوره ISM چیست؟

شما علاقه مندان به کار در حرفه Storage که برند EMC را برای این کار انتخاب کرده اید می بایست کار خود را با دوره Information Storage and Management یا همان ISM شروع کنید. این کلمه کوتاه شده عبارت ذکر شده و به معنی ذخیره سازی و مدیریت اطلاعات می باشد و به عنوان اولین گام شما برای ورود به این حرفه و برند به حساب می آید.

شما با شرکت در این دوره با طیف وسیعی از اجزای متعلق به زیرساخت‌های Storage (ذخیره‌سازی) در دیتاسنتر آشنا خواهید شد. همچنین شما خواهید آموخت که در محیط‌های به شدت پیچیده IT، چگونه تصمیم گیری‌هایی آگاهانه در زمینه انتخاب فنّاوری‌های مرتبط با Storage داشته باشید. این دوره زمینه آشنایی شما با فنّاوری‌ها، معماری‌ها و مزایای استفاده از سیستم‌های هوشمند ذخیره‌سازی شامل سیستم‌های block-based، file-based ، object-based و ذخیره‌سازهای یکپارچه مانند software-defined storage را آماده خواهد نمود.

 

دوره های  HP Storage

همانطور که پیش تر نیز عنوان کردیم یکی دیگر از تجهیزات Storage رایج در داخل ایران، تجهیزات HP می باشد. این شرکت برای آموزش کارشناسانی که از تجهیزات Storage متعلق به HP استفاده می کنند، دوره هایی را حول محورهای طراحی، پیاده سازی و مدیریت نحوه ذخیره سازی چندین سایت Storage، remote replication، deduplication، تهیه نسخه پشتیبان/ بازیابی (backup/recovery) و زیر ساخت های converged برگزار می کند.

دوره های HP Storage

دوره SAN چیست؟

دوره SAN مختص آن دسته از کسانی می باشد که کارشان با تجهیزات متعلق به شرکت HP می باشد. کلمه SAN کوتاه شده عبارت Storage Area Network به معنای شبکه ذخیره سازی اطلاعات است و برای کارشناسانی که قصد نصب، راه اندازی و مدیریت تجهیزات HP را دارند، دوره HPE Accelerated SAN Essentials که بیشتر با نام دوره HP SAN شناخته می شود، اولین دوره از سری دوره های آموزشی HP به حساب می آید. این دوره زمینه آشنایی کامل و سریع شما با فنّاوری‌ها و مفاهیم SAN را  فراهم می‌سازد. دانشجویان با شرکت در این دوره می‌توانند تجربه لازم و کافی جهت رویارویی با چالش‌های پیش رو در زمینه کار در محیط‌ های مبتنی بر تجهیزات SAN (Enterprise Class) را کسب نمایند. این دوره حالت عمومی دارد و دید جامعی در مورد شبکه های ذخیره سازی SAN ارائه میکند.

 

جمع بندی

بهتر است تا بدانید که دوره های اولیه Storage معرفی شده در این راهنما دارای همپوشانی بیش از 50 درصدی هستند. معنی این جمله این است که کسانی که در یکی از این دو دوره شرکت کرده اند تا حدود بسیار زیادی با با مفاهیم و مطلب مربوط به برند دیگر نیز آشنایی دارد.

فراموش نکنید که اخذ مدارک تخصصی IT می تواند تاثیر چشمگیری در پیشرفت کاری و درآمد شما در این حوزه داشته باشد. امروزه پیشرفت خیره کننده حوزه Storage موجب شده است تا روز به روز بر تعداد متقاضیان دوره های تخصصی آن اضافه گردد و سازمان ها و شرکت های بسیاری به دنبال افرادی با چنین تخصصی باشند. در مقالات بعدی سعی خواهیم داشت تا به دوره های سطح پیشرفته Storage نیز بپردازیم، پس  وبلاگ ارژنگ را دنبال کنید.

نظرات

فریبرز شمس نژاد (تایید نشده) در تاریخ 18 آبان 1399 نوشته:

بسیار عالی و آموزنده برای شرکت در دوره فوق EMC چه باید بکنم . با تشکر شمس نژاد

admin (تایید نشده) در تاریخ 18 آبان 1399 نوشته:

سلام دوست عزیز. ضمن تشکر از نظر شما، برای اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن که در پایین صفحه موجود است، میتوانید با مؤسسه تماس بگیرید.

شما نیز نظر خود را بنویسید:

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.