ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه چگونگی آماده سازی و زمان بندی برای شرکت هر چه بهتر در این آزمون بین المللی که مبتنی بر تجربیات واقعی یک از دارندگان این مدرک است آشنا سازیم. پس با ما همراه شوید.

پیش از آن که روند آماده سازی خود برای شرکت در آزمون بین المللی CCIE سیسکو را آغاز کنید، لازم است تا ابتدا لیست تکنولوژی های مربوط به هر حوزه ای که قصد ادامه مسیر در آن را دارید را از سایت سیسکو (Cisco) تهیه کنید. پس از این کار، تمامی موضوعات را لیست کرده و میزان مهارت خود را در هریک از آنان با سه واژه (پایین/ متوسط /بالا) مشخص کنید. پس از این کار شما در خواهید یافت که در کدام حوزه نیاز است تا زمان بیشتری را صرف کنید.

 

راهنمای شرکت در آزمون ccie سیسکو

 

مرحله آماده سازی

اگر شما در هر یک از زمینه های مطرح شده از 3 تا 5 سال سابقه کاری، به علاوه تجربه فعالیت در بخش عملیاتی برخوردار باشید، آنگاه روند مطالعه ی شما به منظور شرکت در آزمون عملی مدرک (lab) CCIE بسیار سریع تر و آسان تر خواهد بود. تحت چنین شرایطی، میزان زمان مورد نیاز جهت آماده سازی شما برای شرکت در این آزمون بین المللی به طرز چشمگیری کاهش می یابد و در نتیجه شما می توانید تا در مدت زمان 3 تا 12 ماه، بسته به میزان تجربه ای که دارید موفق به اخذ این مدرک شوید. قرار گیری در معرض مفاهیم فنی و شرکت در اردو های آموزشی می تواند به شما کمک شایانی کند. حال اگر از سابقه ی کاری برخوردار نمی باشید و یا اینکه در حوزه ی شبکه کم تجربه هستید، همچنان این فرصت برای شما وجود دارد تا خود را برای شرکت در دوره ی CCIE آماده سازید. اما این را در نظر داشته باشید که در این حالت دوره ی آموزش شما حداقل از 12 تا 24 ماه به طول خواهد انجامید و شما مجبور خواهید بود تا به میزان 10 برابر شخصی که در این حوزه سابقه ی کاری دارد وقت صرف کنید و عملا این آزمون به بزرگترین چالش زندگی شما تبدیل خواهد شد. شما از آنچه به شما لطمه میزند آگاهی ندارید و نحوه ی آشنایی شما با مطالبی فنی به گونه است که مطالب پس از بارها تکرار برای شما قابل فهم می گردد. اگر تا پیش از این در دنیای IT مشغول به انجام کار دیگری بودید، در نتیجه وارد شدن به دنیای IT Networking بسیار ساده خواهد بود. گذشته از این، چه در این آزمون شرکت کنید و یا اینکه در نظر داشته باشید در سطوحی پایین تر همچون مدارک CCNA/CCNP به فعالیت در حوزه های تکنولوژی مورد علاقه خود بپردازید،.  همچنان واجب است تا دوره های CCNA/CCNP را سپری کنید و کلیه محتوای آموزشی را به گونه ای مرور کنید که جای هیچ گونه ضعفی وجود نداشته باشد بدین گونه نیست که هیچ پیش شرطی برای شرکت در آزمون عملی (lab) CCIE وجود ندارد.

بر اساس این که چه میزان تمایل دارید در این راه  پول صرف کنید، بودجه بندی کنید. این کار تعیین می کند تا شما از کدام وندور،  workbookها/ویدئو ها/ اردوهای آموزشی خود را خریداری کنید و نیز Rack را به صورت استیجاری تهیه کنید یا Rack شخصی خود را راه اندازی کنید. Rack های استیجاری ارزانترین راه برای آموزش دیدن می باشند، اما شما باید در این حالت سخت به برنامه زمانی خود پایبند باشید، برخی از کمپانی هایی که این کار را انجام می دهند برنامه ای از پیش تعیین شده جهت پشتیبان گیری از تنظیمات و بارگذاری مجدد آنان در زمان این که وارد مبحث دیگری را می شوید دارند. بنابراین شما می توانید از جایی که کار را به اتمام رسانده اید دوباره شروع کنید. اگر از پس هزینه های راه اندازی Rack  شخصی بر می آیید این کار بهترین کار است. با این کار شما به  Rackشخصی خود در 24 ساعت و 7 روز هفته دسترسی دارید، می توانید تنظیمات خود را ذخیره سازید و از جایی که کار را رها کرده اید در روز بعد، کار را از سر بگیرید. اگر در طول آزمایش کردن دچار استرس و یا خستگی شدید و خواستید نفسی تازه کنید، و یا پیدا کردن راه حل مشکل به وجود آمده را به زمانی دیگر موکول کنید کافی است تا Rack را خاموش کنید و در روز دیگر کار را از همان جا دوباره از سر بگیرید. هزینه ی راه اندازی تجهیزات شخصی باعث بالارفتن قبض برق شما به صورت چشم گیری می گردد اما قیمت انچه که شما به سبب راه اندازی Rack شخصی بدست می آورید قابل قیمت گذاری نیست!

پس از ارزیابی نهایی workbookها وندور های ارائه کننده خدمات آموزشی، ضروری است تا با شرکت در یک اردوی آموزشی مرحله مقدماتی خود را به پایان برسانید و 6 هزار دلار به علاوه هزینه سفر و محل اقامت و غذا پرداخت کنید.

یا شما از آموزش در این سطح راضی هستید ،یا با اکتفا به workbook های وندور های ارائه کننده خدمات آموزشی ،این ریسک را قبول می کنید که با صرفه جویی در هزینه های ذکر شده در بالا، این هزینه را در جهت شرکت دو یا 5 باره در آزمون در صورت پذیرفته نشدن در بار اول صرف کنید.

پاسخ این پرسش، که آیا صحیح است تا بیش از 6 هزار صرف یک اردوی آموزشی کنید یا نه کاملا به شما بستگی دارد، اگر شما تاکنون هیچ تجربه کاری در این حوزه ندارید، بنابر این قطعا شما نیاز دارید تا در این اردوهای آموزشی شرکت کنید و آن 6 هزار دلار و متعلقات آن را بپردازید. اگر شما از فعالان این صنعت می باشید آن وقت این کاملا به این موضوع بستگی دارد که شما تا چه اندازه قادر به درک و فهم مطالب می باشید و تا چه میزان بر برنامه ی مطالعه ی متکی بر خود که تاکنون از آن استفاده کرده اید، پایبندید و نیز آنان را در آزمون به مورد استفاده قرار می دهید و در اکثر موارد هنگامی حتی فردی با سابقه هنگامی که برای اولین بار پا به پا به آزمون عملی (lab) CCIE می گذارد، صرفنظر از آن که از چه میزان هوش بر خوردارید ، نیازمندید تا احتمالا از رهنمود های یک داوطلب و یا موسسات آموزشی CCIE کمک بگیرید. در این بین البته افرادی باهوش و کار آزموده نیازی به آموزش های موسسات آموزشی ندارند و تنها با استفاده از منابعی همچون workbook ها و ویدئو ها برای آزمون آماده می گردند.

برای مطالعه در منزل، برای خود اتاقی مناسب و فضایی آرام، به دور از عوامل مزاحم تدارک ببینید، بسیار توصیه می شود از 2 مانیتور استفاده کنید. زمان مطالعات هفتگی شما باید متشکل از حداقل 15 تا 30 ساعت در هر هفته بسته به ماه های باقیمانده تا آزمون باشد. من سابقا به طور معمول در هفته 25 ساعت مطالعه داشتم، آخر هفته های من از 12 ساعت در هر روز شنبه و یکشنبه تشکیل می شد که مجموعا 24 ساعت به تنهایی می شد. آزمایشات من در آخر هفته انجام می شد و در روزهای هفته تنها به مطالعه بازبینی و غیره  می پرداختم و در ساعت شب نیز گاها در حدود 3 تا 4 ساعت آزمایش انجام می دادم.

تکرار، مادر تمام طبیعت است. مرور موضوعات را تا رسیدن به کلیه سوالات مطرح شده در نزد خود پیرامون یک موضوع مشخص ادامه دهید. فردی با اطلاعات را به منظور پاسخ دهی به سوالاتی که در زمان های گوناگون برای شما مطرح می شود، پیدا کنید. اگر در درک چیزی دچار مشکل شدید از آن عبور نکنید، از اشخاصی که در آن موضوع خبره می باشند کمک بخواهید.

ماه قبل از آزمون تمام توان خود را به کار ببندید تا هفته ای 40 ساعت مطالعه داشته باشید و در صورتی که در توان خود می بینید این میزان را به 50 ساعت افزایش دهید که در یک ماه به 200 (نفر ساعت کاری ) جهت آماده سازی منتهی می گردد. اگر مجبور به سفر در روز پیش از آزمون بودید، همانند من، کافی است تا تنها نکاتی را مرور کنید که در آن مشکل داشتید. اگر این سفر یک سفر خارج از کشور بود و آزمون شما 2 تا 3 روز بعد بر گذار می شد، اطمینان حاصل کنید که کلیه نکات مهم که یادداشت برداری کردید همراهتان باشد تا آنان را مرور کنید. مناسب تر این که اگر همچنان امکان دسترسی به Rack را دارید در روز سفر جهت حفظ سطح اطلاعات خود به تمرین بپردازید. مسافرت خارج از کشور ممکن است شما را خسته کند بنابراین اطمینان حاصل کنید که چند روز جهت استراحت مابین سفر و روز آزمون و ناراحتی های حاصل از سفرهای طولانی، در نظر گرفته باشید. اگر اولین بار است که به مرکز آزمون مراجعه می کنید، مکان آن را پیش از مراجعه حضوری جهت شرکت در آزمون از نزدیک در صورت لزوم ببینید.

اگر اهل استعمال دخانیات می باشید، RTP تنها مرکز آزمونی می باشد که تاکنون من دیده ام این اجازه را به داوطللبین میدهد تا استرس خود را در هر زمان که نیاز بود تخلیه کنید. در سایر نقاط همچون بروکسل و دبی تنها به شما فرصت داده می شد تا در زمان صرف نهار جهت تخلیه استرس استفاده کنید.

اگر در سرتاسر آزمون Rack شما دچار نقص فنی شد پس از گزارش آن به ناظر، اگر مشکل ظرف 2 ساعت بر طرف نگردید (جهت اطلاع به سیاست های در نظر گرفته شده برای آزمون CCIE مراجعه کنید)، این امکان برای شما فراهم شده است تا در آزمون به صورت رایگان مجددا شرکت کنید که این کار با تایید ناظر و توافق او حاصل می شود.

 

مدیریت زمان

مدیریت زمان تعیین کننده ترین بخش در این آزمون می باشد، اگر نتوانید زمان خود را به گونه ای صحیح مدیریت کنید، این موضوع می تواند عامل اصلی به پایان نرساندن آزمون و یا به هدر رفتن تلاش های شما شود.

هنگامی که در حال مطالعه یا آزمون های عملی جامع (lab) بر مبنای workbook های ارائه شده توسط وندور ها هستید، سخت به برنامه خود پایبند باشید. آزمون های عملی (lab) به صورت قسمت های مجزا دسته بندی شده اند و در هر قسمت تعداد مشخصی از نکات وجود دارد. در طول ماه آخر آماده سازی، به منظور سنجش سرعت عمل خود در هر بخش، مدت زمان پاسخ دهی خود را اندازه گیری کنید. زمان بگیرید و ببینید آیا توانسته اید در مدت زمان 6 تا 8 ساعت از پس اتمام این آزمونهای عملی جامع (lab) بر آمده اید. در مرتبه ی اول قادر خواهید بود تا این کار را در مدت 8 ساعت انجام دهید، قدری تلاش خود را مضاعف کنید تا بتوانید این کار را در مدت زمان 6 ساعت و با نهایت دقت، سرعت و بازبینی به پایان برسانید. اگر شما در اردوهای آموزشی شرکت کرده باشید خواه یا نا خواه وادار خواهید شد تا این مباحث را که من در ادامه به آنان اشاره خواهم کرد فرا بگیرید. مضاف بر اینکه شما در طول تجربه ی اردوی آموزشی با دوستان بسیاری ملاقات می کنید و با آنان آشنا می گردید.

اگر شما در پاسخ دهی به یک سوال مشکل داشته باشید و نتوانید آن را در مدت زمان تعیین شده پاسخ دهید می توانید در صورتی که آن سوال بر روی سوال دیگری تاثیر گذار نباشد، به پرسشی دیگر بپردازید و به جلو پیش بروید. بنابر این بیش از 15 تا 20 دقیقه جهت پاسخ گویی به سوالات زمان نگذارید. شاید مدت زمان 8 ساعته آزمون طولانی به نظر برسد، اما در صورتی که قرار باشد تا برای حل یک مساله که 5 دقیقه زمان برای آن زمان تعیین شده، یک ساعت زمان بگذارید باعث می شود تا زمان خود را از دست بدهید. با این تفاسیر بهترین راه در چنین شرایطی این است که از آن سوال رد شده و در انتهای آزمون (lab) به سوالات پاسخ داده نشده باز گردید.

اگر موفق به پایان رساندن آزمون پیش از زمان مقرر گشتید، آن وقت زمان باقیمانده را صرف بازبینی و بررسی CLI و یا تنظیمات Application کنید. از  زمان تخصیص یافته تا آخرین دقیقه بهره ببرید زیرا شما حاضر نیستید تا دوباره بازگردید و مجددا در آزمون شرکت کنید.زمان اختصاص یافته را به صورت عاقلانه صرف کنید. در طول آزمون ممکن است افرادی را مشاهده کنید که جلسه آزمون را پیش از موعد ترک می کنند، این افراد احتمالا می دانند و یا احساس می کنند که در آزمون شکست خورده اند و با ترک اتاق تنها می خواهند از فشار وارده بر خود بکاهند.

سرعت و دقت عمل، مثبت اندیش بودن و پایبند بودن به برنامه، کلید پشت سر گذاشتن این آزمون می باشد، اگر احساس خستگی و یا استرس در طول آزمون می کنید به مدت 5 دقیقه استراحت کنید.

 

در طول آزمون

هنگامی که به داخل سالن آزمون وارد شدید، در ابتدا صورت اسامی تمامی دستگاه های خود را ثبت کنید و از امکان دسترسی به تمامی آنان اطمینان حاصل نمایید و در غیر این صورت این موضوع را به محض این که ناظر به سراغ شما آمد تا مشکلات شما را مرتفع سازد،گزارش کنید. ابتدا پرسش های از پیش مطرح شده را مطالعه کنید و بیش از 20 تا 30 دقیقه  زمان را به انجام این دو کار اختصاص ندهید. به شما دو برگه داده خواهد شد، یکی از آنان تمامی سوالات را به صورت لیست وار و شماره گذاری شده مرتب کرده است و برگه ی دیگر از 3 ستون تشکلیل شده است (configured، verified1، verified2).کلمه Configured بدین معنی است که تنظیمات مورد انتظار در آن سوال در مرحله اول تایید شده است. پس از آن مستقیم به سراغ اولین سوال رفته و در ادامه به سراغ بخش عملی آزمون بروید.

با استفاده از ابزار مورد علاقه من (CLI)، دستورات مورد استفاده در CLI را Copy و Paste کنید و با این کار در زمان صرفه جویی نمایید. اگر شما از تنظیماتی یکسان بر روی دستگاه های مختلف با IP آدرس های متفاوت استفاده میکنید کافی است تا تنها آن را Copy و پس از ویرایش تنظیمات، آن را در دستگاهی دیگر Paste کنید. همچنین این امکان وجود دارد تا با استفاده از قالب "xx" رابط های کاربری، اعداد و غیره را جایگزین نمایید وسپس با Copy کردن آنان همواره در هر سوالی که به آنان نیاز داشتید، تنها با تغییر بیت های"xx"از آنان استفاده کنید. استفاده از این شیوه به میزان قابل توجه ای در زمان صرفه جویی می کند که خود می تواند در زمان پاسخ گویی و رسیدگی به سایر مسائل و یا تکمیل آنان و آزمون (lab) بسیار موثر واقع شود.

میزان سختی سوالات را بسنجید و پاسخ دهی به سوالات سنگین را به انتهای آزمون موکول نکنید. به محض آن که مستقر شدید، آن سوال را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید و هنگامی که تنظیمات پیکر بندی را انجام دادید، در چک لیست خود آن را به عنوان تنظیم شده علامت بزنید. در صورتی که پاسخ به آن سوال وابسته به سوال دیگری بود، به منظور تکمیل هر دو سوال تیک هر دو سوال را بزنید . این تنها دلیلی است که به واسطه ی آن من موفق شدم آزمون SP lab)) را با موفقیت پشت سر بگذارم و این شیوه را در کلیه آزمون های CCIE نیز به کار بستم.

بسیار مهم است که نیمی از آزمون (lab) را پیش از زمان ناهار به پایان رسانده باشید. اگر این کار را انجام نداده باشید در میانه راه به تعبیری خود را در معرض فشار قابل توجهی پس از زمان صرف نهار قرار می دهید. همچنین در طول صرف نهار خود را با مصرف غذاهای گرم، مشابه آن چه که من در آزمون RS خود انجام دادم سنگین نکنید. من در آن آزمون Manish را ملاقات کردم و او به من توصیه کرد که از غذاهای گرم استفاده نکنم. پس از صرف ناهار من با مشکلات بسیاری روبه رو بودم و به دلیل مصرف بیش از اندازه ی غذا در هضم آنان دچار مشکل شدم. توصیه من به شما این است از مصرف بی رویه غذا خودداری نمایید و این در بین داوطلبین امری بسیار متداول می باشد. با این حال سطح قند خون خود را در طول آزمون ثابت نگه دارید مضاف بر این که به همراه داشتن ibuprofen شما را جهت رهایی از سردرد/میگرن در مدت زمانی کوتاه، یاری می کند.

من بسیار شنیده ام که بسیاری از داوطلبین با انجام تنظیمات پیکر بندی در سطح بسیار سنگین بر مبنای سابقه ی همکاری که در حوزه ی CUCM's/Routers داشته اند به تنظیم کلی router ها و یا CUCM می پردازند. این کار اگرچه باعث می شود تا قدری در زمان صرفه جویی شود اما همین کار، شما را مشکلات بسیاری رو برو می کند. هنگامی که مجبور می شوید در هر مرحله از پاسخ دهی به سوالات، همه چیز را مجددا بررسی کنید، خود باعث می شود که از حرکت گام به گام و شمرده ی خود باز بمانید. که این کار خود دوبرابر شدن زمان مصرفی در روبرو شدن شما با مسائل را به همراه دارد. آن چه نیاز است به خاطر بسپارید این است که در طول آزمون شما همان فردی نیستید که در زمان آماده سازی بودید. به طور معمول اکثر داوطلبین پیش از آزمون از کمبود خواب رنج می برند که این امری عادی تلقی می شود ولی نه در RTP، من شب پیش از آزمون به مدت 8 ساعت خوابیدم. بیدار شدن در ساعت 6 صبح در RTP همانند بیدار شدن در 11 صبح بریتانیا می باشد و ساعت بدن من با آن زمان تنظیم شده بود.

با این حال من از شیوه تنظیمات پیکر بندی کلی استفاده نکردم، به عبارتی می توانید با مراجعه به سایت،کلیه تنظیمات SIP trunks را دریافت نموده و سپس آن را با دسته ها و الگو های Route و سایر موارد را در یک مجموعه قرار دهید و پس از آن در طول پاسخ گویی و تکمیل سوالات قسمت های کوچک تنظیم نشده و مورد نیاز آن سوال را تکمیل کنید. این شیوه آسان ترین و تضمین شده ترین شیوه ای در جهت یافتن راهکار برای جواب گویی به تک تک سوالات را بی آنکه شما را سردرگم کند می باشد .

مورد دیگری که من تنها یک بار از آن استفاده کردم و استفاده از آن را در طول آزمون در رابطه با دستورات CLI، دیگردنبال نکردم، نوشتن کلیه فرمان هایی بود که در هر سوال به کار برده اید بنابر این با این کار می توانیددر صورت بروز مشکل و یا تغییر در چیزیبه دقت هر آنچه که اخیرا انجام داده اید را بررسی کنید و آن اطلاعات را علاوه بر Update نگه داشتن، ذخیره نیز کنید. بسیاری از داوطلبینی که من می شناختم از این شیوه استفاده می کردند. این راه بسیار مبتکرانه شفاف و دقیق است که شما به کمک آن هر آنچه را که انجام می دهید را مهندسی می کنید.

اگر آزمون را پیش از زمان مقرر به پایان رساندید پس از آن مابقی زمان را صرف بازبینی دوباره و یا سه باره کنید. گذشته از این کار می تواند تا از طریق تنظیمات  CLI/VMسرور از صحیح بودن تنظیمات از پیش تعیین شده و یا تنظیمات صورت گرفته مطمئن شوید.

بحث Collaboration تنها مبحثی بود که در طول مدت زمان کار با Rack ها با آن به به مشکل برخوردم و در سایر موقعیت ها مجبور شدم  تنها سرورهای vmware را باز راه اندازی کنم که این کار در صورت رخ دادن برخی مشکلات خاص هنگام کار با application سرورها امری عادی تلقی می گردد. همچنین این نکته را مدنظر قرار بدهید وقتی نسخه ی track ها تغییر می یابد Rack های جدید ممکن است با برخی مشکلات مواجه گردند. اگر متوجه شدید که برخی چیزها صحیح نمی باشند، سوالات نیز ممکن است اشتباه باشند. مشکل را به ناظر گزارش کرده و به دقت وضح مشکل را با او در میان بگذارید.

 

پس از آزمون

فکر کردن به اشتباهات صورت گرفته و یا فراموشی در انجام برخی تنظیمات، از رایج ترین افسوس هایی است که به محض خروج از سالن مرکز آزمون cisco، به سراغ شما می آیند. روز به پایان رسیده است و حال کمی استراحت کنید و این تنها کاری است که در حال حاضر از پس آن بر می آیید، دیگر تمام شد، حال تنها منتظر اعلام نتیجه ی آزمون بمانید و بهترین ها را انتظار داشته باشید، شما از نتیجه ی کار خود با خبر می شوید. اگر کار خود را درست انجام داده اید ولی هنوز دچار شک و ترید هستید این امر عادی می باشد. اگر نسبت به چیزی در روند برگزاری آزمون احساس نارضایتی می کنید می توانید آن را در گزارش آزمون لحاظ کرده و ارائه کنید و یا این که آن را با بخش Cisco Support Community در میان بگذارید. دریافت نتیجه ی آزمون نهایتا 48 ساعت به طول می انجامد  اما با این حال این نتیجه معمولا در حدود 18 ساعت به دست شما خواهد رسید.

اگر در آزمون موفق نشدید، بنابر این نیاز است تا به مدت زمان 30 روز جهت ثبت نام مجدد در آزمون صبر کنید! اگر در رابطه با مسائل و یا هر مساله ای حل نشده در طول آزمونتان احساس نارضایتی می کنید می توانید آن را با Cisco Support Community در میان گذاشته و آنان این مسئله را با بخش complaint/concerns و بخش مربوطه مطرح می سازند.

 

اردوهای آموزشی

اردوهای آموزشی در دو مدل مختلف تقسیم بندی می شوند. مدل اول برگزاری کلاس هایی است که به ارائه مفاهیم فنی می پردازد و برای آن دسته از داوطلبینی طراحی گشته است که خواهان فراگیری این مفاهیم می باشند.

مدل دوم از اردوهای آموزشی برای داوطلبانی است که به طور معمول یک ماه پیش از آزمون عملی (lab) به منظور آمادگی، در این اردوها شرکت می کنند و این اردوها برای آنان بیشتر جنبه ی یک آزمون عملی ساختگی را دارد. از دید شما configure کردن ، عیب یابی و آماده سازی در آزمون های جامع (lab) به دلیل مفاهیم در هم تنیده ای که به همراه دارد، بسیار دشوار و پیچیده به نظر خواهد رسید. برگزاری این کلاس ها از نظر روانی شما را آماده ی این آزمون می سازد.

اردوهای آموزشی این کمک را به شما خواهند کرد تا به آگاهی بسیار بیشتری دست پیدا کنید که این کار شما را قادر می سازد تا آزمون (lab) را پس از 1 یا 2 بار تلاش با موفقیت پشت سر بگذارید. در صورتی که شما با تمام وجود خود را وقف مطالعه کنید، می توانید در آینده از این دست آورد ها در محیط کاری نیز بهره مند شوید.

تبصره: به طور کلی شرکت کردن در  دوره ها ی CCIE برای آن دسته از داوطلبینی که سابقه ی کاری ندارند دشوار تر می باشد، cisco هر از گاهی تلاش می کند تا با ارائه ی نسخه های جدید، شیوه های متفاوتی را پیاده کند. Service Provider نسخه 4 یک نمونه از آن است که شرکت در آن برای داوطلبینی که سابقه کاری ندارند دشوار می باشد. و یا در مورد Wireless نسخه ی 3 ما باید متوجه باشیم که این دوره برای افرادی بدون سابقه کاری اصلا مناسب نمی باشد. در این مورد تنها می توانیم به شما بگوییم که workbook ها برای داوطلبینی که قصد مطالعه و شرکت در آزمون را دارند، در دسترس می باشد.

با این وجود می توان گفت که این کار برای آن دسته از داوطلبینی که هیچ گونه سابقه کاری در زمینه ی routing/switching و collaboration ندارند امکان پذیر است، اما پیش شرط این موضوع این است که این دسته از داوطلبین ابتدا از مدارک سطوح پایین تر cisco جهت شرکت در چنین دوره هایی اقدام کنند . به طور کلی این بسیار خوب است که cisco سعی می کند تا با تجدید نظر در دوره های CCIE هر آن چه در که توان دارد را ارائه کند و در این بین تنها داوطلبینی که 3 تا 5 سال سابقه کاری داشته باشند می توانند از این آزمون سربلند بیرون آیند.

اگر شما علاقه مند به شرکت در دوره های چندگانه ی CCIE هستید، بنابراین تصمیم خود را بگیرید کدام دوره مد نظر شما است و پس از آن کار را با اولین دوره شروع کنید و پس از کامل شدن اولین دوره به مدت 3 تا 6 ماه با دوره ی قبل فاصله بیاندازید و سپس برای مراحل بعدی اقدام کنید. طولانی تر شدن این زمان خود باعث به درازا کشیدن شروع مرحله بعدی می شود، در صورتی که این زمان ممکن است هیچ گاه باز نگردد.

 

منابع

به منظور مطالعه ی دوره های کارآموزی CCIE - مفاهیم فنی و اردوهای آموزشی با موضوع CCIE Wireless v3، Collaboration و Security از سایت های زیر بازدید به عمل آورید:

http://www.nc-expert.com/

CCIE Policies, Reference, and Tools

راهنمای configure کردن Cisco و ویدئو های آموزشی Cisco بهترین منابع رایگانی می باشند که در اختیار داوطلبین قرار دارند.

گروه فیسبوکی مطالعه ی CCIE که من آن را مدیریت می کنم به نشانی:Facebook CCIE Group Study

توصیه پایانی من این است، که اگر مجرد هستید و یا این که فرزندی ندارید این بهترین فرصت برای شماست تا علاوه بر افزایش سطح دانش خود، موقعیت کاری خود را نیز بهبود بخشید. به محض این که صاحب یک یا دو فرزند شوید، این کار برای شما بسیار دشوار خواهد بود. به آن دسته از افرادی که جهت این کار نیازمند جلب رضایت همسرشان می باشند توصیه می کنم تا او را در جریان قرار دهید و اعلام کنید که شما  به 400 تا 800 (نفرساعت) هر دوره CCIE نیازمندید. من شخصا در مرتبه دوم آزمون CCIE از همسرم اجازه گرفتم. اما برای مرتبه ی سوم CCIE از او اجازه ای نخواستم و تنها مطالعات خود را ادامه می دادم زیرا او متوجه تفاوت کار و مطالعه ی من نمی شد و  در نظر او هر دو آنان یکسان بود، او تنها بعدها متوجه این موضوع شد. اکنون او مرا درک می کند  و به سخت کار کردن من احترام می گذارد و من بابت داشتن چنین همسری فوق العاده ای سپاسگزارم.

او یک مادر برای  فرزندان من است، که با اختیار و آزادی عمل که به من می بخشد این امکان را به من می دهد تا با اشتیاقی شدید روند افزایش اطلاعات خود را دنبال کنم.

از شما بابت این که وقت گذاشتید تا مقاله من را مطالعه کنید سپاسگزارم، امیدوارم در هر صورت این مقاله به شما کمکی کرده باشد.

به عنوان سخن آخر این را به خاطر داشته باشید که هیچ گاه برای مطالعه و اخذ مدرک CCIE دیر نیست.

 

 

نظرات

به عنوان اولین نفر، نظر خود را بنویسید!

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.